• “Ο κόσμος δεν μάς προσφέρθηκε από τους γονείς μας, μάς τον δάνεισαν τα παιδιά μας“

    Αφρικάνικη Παροιμία

  • Μαζί προχωράμε!

  • Ονειρευόμαστε:

    ...μια νεολαία δυναμική, τολμηρή και πεισματάρα, η οποία οραματίζεται, αναζητά και δεν σταματά ποτέ να διεκδικεί... μια πόλη φιλόξενη, ζωντανή, δημιουργική, που δίνει ευκαιρίες στους ανθρώπους της για εξέλιξη και ανάπτυξη, μια πόλη με χαρακτήρα, προοπτική και όραμα... μια κοινωνία πολυπολιτισμική, ελεύθερη, μια κοινωνία με ιδανικά, αξίες και ηθική... ανθρώπους ευτυχισμένους, χαρούμενους και αποφασιστικούς...με γνώση, λογική και συναισθήματα σε πλήρη αρμονία...
  • αντιδραστικότητα;

  • Θέλω (Jorge Bucay)

    Θέλω να με ακούς, χωρίς να με κρίνεις

    Θέλω τη γνώμη σου, χωρίς συμβουλές

    Θέλω να με εμπιστεύεσαι, χωρίς απαιτήσεις

    Θέλω τη βοήθειά σου, κι όχι ν΄αποφασίζεις για μένα

    Θέλω να με προσέχεις, χωρίς να με ακυρώνεις

    Θέλω να με κοιτάς, χωρίς να προβάλεις τον εαυτό σου σε μένα

    Θέλω να μ΄αγκαλιάζεις, χωρίς να με κάνεις να ασφυκτιώ

    Θέλω να μου δίνεις ζωντάνια, χωρίς να με σπρώχνεις

    Θέλω να με υποστηρίζεις, χωρίς να με φορτώνεσαι

    Θέλω να με προστατεύεις, χωρίς ψέματα

    Θέλω να πλησιάζεις χωρίς να εισβάλλεις

    Θέλω να ξέρεις τις πλευρές μου που πιο πολύ σε ενοχλούν. Να τις αποδέχεσαι και να μην προσπαθείς να τις αλλάξεις

    Θέλω να ξέρεις... πως σήμερα μπορείς να βασίζεσαι πάνω μου... xωρίς όρους

  • ΟΧΙ ΣΤΟ ΑΛΚΟΟΛ

  • ΟΧΙ ΣΤΗΝ internet ΕΞΑΡΤΗΣΗ

  • Ένα παιδί συμβουλεύει…

    Ένα παιδί δίνει 13 πολύτιμες συμβουλές στους γονείς του

    Ø Μη φοβάστε να είστε σταθεροί μαζί μου. Αυτό θα με κάνει να νιώθω περισσότερη σιγουριά.

    Ø Μη με παραχαϊδεύετε. Ξέρω πολύ καλά πως δεν πρέπει να μου δίνετε οτιδήποτε σας ζητώ. Σας δοκιμάζω μονάχα για να δω.

    Ø Μη με κάνετε να νιώθω μικρότερος απ΄ ότι είμαι. Αυτό με σπρώχνει να παριστάνω καμιά φορά το «σπουδαίο».

    Ø Μη μου κάνετε παρατηρήσεις μπροστά στον κόσμο, αν μπορείτε. Θα προσέξω περισσότερο αυτό που θα μου πείτε, αν μου μιλήσετε ήρεμα, μια στιγμή που θα είμαστε οι δυο μας.

    Ø Μη μου δημιουργείτε το συναίσθημα πως τα λάθη μου είναι αμαρτήματα. Μπερδεύονται έτσι μέσα μου όλες οι αξίες που έχω μάθει να αναγνωρίζω.

    Ø Μην πέφτετε σε αντιφάσεις. Με μπερδεύετε έτσι αφάνταστα και με κάνετε να χάνω την πίστη μου σε εσάς.

    Ø Μη με αγνοείτε, όταν σας κάνω ερωτήσεις, γιατί θα ανακαλύψετε πως θα αρχίσω να παίρνω τις πληροφορίες μου από άλλες πηγές.

    Ø Μην προσπαθείτε να με κάνετε να πιστέψω πως είστε τέλειοι ή αλάνθαστοι. Είναι μια δυσάρεστη έκπληξη για μένα, όταν ανακαλύπτω πως δεν είστε ούτε το ένα ούτε το άλλο.

    Ø Μη διανοηθείτε ποτέ πως θα πέσει η υπόληψή σας αν μου ζητήσετε συγγνώμη. Μια τίμια αναγνώριση του λάθους σας μου δημιουργεί πολύ θερμά αισθήματα απέναντί σας.

    Ø Μην ξεχνάτε πως μ΄ αρέσει να πειραματίζομαι. Χωρίς αυτό δεν μπορώ να ζήσω. Σας παρακαλώ παραδεχτείτε το.

    Ø Μην ξεχνάτε πόσο γρήγορα μεγαλώνω. Θα πρέπει να σας είναι δύσκολο να κρατήσετε το ίδιο βήμα με μένα, αλλά προσπαθήστε σας παρακαλώ.

    Ø Μην ξεχνάτε πως δεν θα μπορέσω να αναπτυχθώ χωρίς πολλή κατανόηση και αγάπη. Αυτό όμως δεν χρειάζεται να το πω, έτσι δεν είναι;

    Ø Μη μου λέτε ποτέ ψέματα!

  • Παιδί ή Ενήλικος;

  • Αυτοεκτίμηση, αυτή η… Άγνωστη!

    10 τρόποι για να βοηθήσετε το παιδί σας να εκτιμά τον εαυτό του.

    vΕπικοινωνήστε ανοιχτά με το παιδί σας.

    vΜάθετε να το ακούτε.

    vΣυμπεριλαμβάνε-τε το παιδί σας στις οικογενειακές συζητήσεις. Δείξτε του ότι εκτιμάτε τις απόψεις του.

    vΠροσπαθήστε να καταλάβετε την άποψη του παιδιού σας.

    vΔώστε στο παιδί σας ευθύνες κατάλληλες για την ηλικία του.

    vΒάλτε σταθερά όρια. Τα παιδιά θέλουν να ξέρουν τι περιμένουν οι άλλοι από αυτά.

    vΝα είστε γενναιόδωροι αλλά και ειλικρινείς όταν επαινείτε ή παροτρύνετε τα παιδιά.

    vΒοηθήστε το παιδί σας να θέσει στόχους και βοηθήστε το να τους πραγματοποιήσει.

    vΝα θυμάστε ότι η νίκη δεν είναι το παν. Το σημαντικό είναι η προσπάθεια.

    vΓίνετε θετικό πρότυπο. Αισθανθείτε περήφανος/η για τον εαυτό σας.

  • Μάς χρειάζονται!

  • «Αν ένα παιδί…» της Dorothy Law Nolte

    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κριτική:
    Μαθαίνει να κατακρίνει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην έχθρα:
    Μαθαίνει να καυγαδίζει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ειρωνεία:
    Μαθαίνει να είναι ντροπαλό
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ντροπή:
    Μαθαίνει να αισθάνεται ένοχο
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κατανόηση:
    Μαθαίνει να είναι υπομονετικό
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στον έπαινο:
    Μαθαίνει να εκτιμάει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στη δικαιοσύνη:
    Μαθαίνει να είναι δίκαιο
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην αποδοχή:
    Μαθαίνει να αγαπάει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ασφάλεια:
    Μαθαίνει να έχει πίστη στον εαυτό του και στους άλλους
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην επιδοκιμασία:
    Μαθαίνει να εκτιμάει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην φιλία:
    Μαθαίνει να βρίσκει την αγάπη μέσα στον κόσμο
  • Όχι στις διακρίσεις!

  • “Πέτα μακριά το ραβδί σου!”

    Από το βιβλίο “Πέτα μακριά το ραβδί σου (Πειθαρχία χωρίς δάκρυα)” των Ρούντολφ Ντράικωρς & Περλ Κάσελ:

    “Το παιδί χρειάζεται ενθάρρυνση σαν το φυτό που χρειάζεται ήλιο και νερό”

    “Μπορούμε να αποδοκιμάζουμε τις πράξεις του παιδιού, χωρίς ν’ αποδοκιμάζουμε το ίδιο το παιδί”

    “Η ελευθερία βλασταίνει από το σπόρο της πειθαρχίας”

    “Μόνο σ’ ένα ήρεμο και συμφιλιωμένο περιβάλλον μπορεί το παιδί να αναπτύξει ελεύθερα την προσωπικότητά του και το δυναμικό του”

    “Η τιμωρία αφήνει να εννοηθεί οτι το παιδί από μόνο του δεν έχει αξία”

  • Στόχευε Ψηλά!

  • Εμείς οι Λίγοι

    Είμαστε εμείς οι ονειροπαρμένοι τρελλοί της γης

    με τη φλογισμένη καρδιά και τα έξαλλα μάτια

    Είμαστε οι αλύτρωτοι στοχαστές και οι τραγικοί ερωτευμένοι

    Χίλιοι ήλιοι κυλούνε μες στο αίμα μας

    κι ολούθε μας κυνηγά το όραμα του απείρου

    Η φόρμα δεν μπορεί να μας δαμάσει

    Εμείς ερωτευθήκαμε την ουσία του είναι μας

    και σ’ όλους μας τους έρωτες αυτήν αγαπούμε

    Είμαστε οι μεγάλοι ενθουσιασμένοι κι οι μεγάλοι αρνητές

    Κλείνουμε μέσα μας τον κόσμο όλο και δεν είμαστε τίποτα απ’αυτόν τον κόσμο

    Οι μέρες μας είναι μια πυρκαγιά κι οι νύχτες μας ένα πέλαγο

    Γύρω μας αντηχεί το γέλιο των ανθρώπων...

    (Γιώργος Μακρής)

  • Αφήστε να πετάξει!

  • Η επόμενη μέρα

    Επειδή κάθε δευτερόλεπτο μετράει

    πρέπει τώρα ν' αρχίσουμε να γράφουμε όλο και περισσότερα ποιήματα

    για να καθαρίσουμε το τοπίο από τον τρόμο, την απειλή και τον θάνατο

    πρέπει τώρα να εξορκίσουμε τους εφιάλτες που κρύβονται ακόμη μέσα στην ελευθερία

    έτοιμοι να μας πιουν όλο το αίμα

    κι επειδή όποιος σήμερα ξεχαστεί μέσα στον εαυτό του θα είναι αύριο λησμονιά και στάχτη

    πρέπει τώρα να μάθει τι θα πει εχθρός και αδικία

    διότι η πραγματικότητα δεν γίνεται κατανοητή χωρίς την κατανόηση της αθλιότητας και της απελπισίας

    κι επειδή κάθε δευτερόλεπτο μετράει πρέπει από τώρα να πάμε στο σχολείο της φαντασίας

    για να σώσουμε ξανά τα όνειρα.

    (Γιώργος Βέης)

  • Γίνε Αστέρι!

    Αν δεν μπορείς να είσαι πεύκο στην κορυφή του λόφου, χαμόδεντρο να γίνεις στην κοιλάδα, μα να γίνεις το πιο όμορφο χαμόδεντρο στου ρυακιού την όχθη. Γίνε θάμνος, αν δεν μπορείς δέντρο να είσαι.

    Κι αν δεν μπορείς να είσαι θάμνος, γίνε χλόη κι ομόρφαινε τις παρυφές του δρόμου. Αν δεν μπορείς να είσαι δρυς, γίνε μικρή φιλύρα αλλά η ομορφότερη κοντά στη λίμνη.

    Να γίνουμε όλοι καπετάνιοι δεν μπορούμε, χρειάζεται και πλήρωμα, έχει δουλειά για όλους, άφθονες δουλειές, μεγάλες και μικρές και πρέπει ο καθένας μας ό,τι μπορεί να κάνει.

    Αν δεν μπορείς να είσαι ο ήλιος, γίνε αστέρι, από το μέγεθος ούτε κερδίζεις ούτε χάνεις, να είσαι ο καλύτερος σ' αυτό που είσαι.

    (Douglas Malloch)

  • Αγαπάμε τα ζώα

  • Ένα παιδί μέσα μας

  • Η παιδική ηλικία είναι το βασίλειο της μεγάλης δικαιοσύνης και της βαθιάς αγάπης. Στα χέρια ενός παιδιού κανένα πράγμα δεν είναι σπουδαιότερο από κάποιο άλλο. Παίζει με μια χρυσή καρφίτσα ή με ένα λευκό λουλούδι. Δεν έχει φόβο της απώλειας.

    Για το παιδί ο κόσμος εξακολουθεί να είναι το όμορφο δοχείο μέσα στο οποίο δεν χάνεται τίποτα.

    Δεν αναγκάζει τα πράγματα να εγκατασταθούν κάπου. Τα αφήνει να διαβούν μέσα από τα χέρια του σαν αγέλη σκοτεινών νομάδων που περνούν κάτω από μιαν αψίδα θριάμβου. Για λίγο φωτίζονται μέσα στην αγάπη του και έπειτα σκοτεινιάζουν ξανά·

    ό,τι φωτίστηκε μέσα στην αγάπη του παραμένει εντός της σαν εικόνα που δεν πρόκειται να χαθεί.

    (Ράινερ Μαρία Ρίλκε)

  • Χωρίς διακρίσεις

  • Ευτυχείτε!

  • Μαθαίνεις

    Μετά από λίγο μαθαίνεις την ανεπαίσθητη διαφορά ανάμεσα στο να κρατάς το χέρι και να αλυσοδένεις μια ψυχή.

    Και μαθαίνεις πως αγάπη δε σημαίνει στηρίζομαι Και συντροφικότητα δε σημαίνει ασφάλεια

    Και αρχίζεις να μαθαίνεις πως τα φιλιά δεν είναι συμβόλαια Και τα δώρα δεν είναι υποσχέσεις

    Και αρχίζεις να δέχεσαι τις ήττες σου με το κεφάλι ψηλά και τα μάτια ορθάνοιχτα Με τη χάρη μιας γυναίκας και όχι με τη θλίψη ενός παιδιού

    Και μαθαίνεις να φτιάχνεις όλους τους δρόμους σου στο σήμερα, γιατί το έδαφος του αύριο είναι πολύ ανασφαλές για σχέδια…

    Και τα όνειρα πάντα βρίσκουν τον τρόπο να γκρεμίζονται στη μέση της διαδρομής

    Μετά από λίγο καιρό μαθαίνεις… Πως ακόμα κι η ζέστη του ήλιου μπορεί να σου κάνει κακό.

    Έτσι φτιάχνεις τον κήπο σου εσύ Αντί να περιμένεις κάποιον να σου φέρει λουλούδια

    Και μαθαίνεις ότι, αλήθεια, μπορείς να αντέξεις Και ότι, αλήθεια, έχεις δύναμη Και ότι, αλήθεια, αξίζεις

    Και μαθαίνεις… μαθαίνεις… με κάθε αντίο μαθαίνεις

    (Χόρχε Λουίς Μπόρχες)

  • Θυμούμαι μικρός κάθουμουν συχνά στο κατώφλι του σπιτιού μας, έλαμπε ο ήλιος, καίγουνταν ο αγέρας, σ' ένα μεγάλο σπίτι στη γειτονιά πατούσαν σταφύλια, μύριζε ο κόσμος μούστο, κι εγώ σφαλνούσα τα μάτια ευτυχισμένος, άπλωνα τις φούχτες και περίμενα, κι έρχουνταν ο Θεός, όσο ήμουν παιδί ποτέ δε με γέλασε, έρχουνταν, παιδί κι αυτός σαν και μένα, και μού 'βαζε στα χέρια τα παιχνιδάκια του τον ήλιο, το φεγγάρι, τον άνεμο. "Χάρισμά σου" μού 'λεγε "χάρισμά σου, παίξε μαζί τους, εγώ έχω κι άλλα." Άνοιγα τα μάτια, ο Θεός εξαφανίζουνταν μα απόμεναν στα χέρια μου τα παιχνιδάκια του.

    (Νίκος Καζαντζάκης, "Αναφορά στον Γκρέκο")

  • Ενώ εσύ μου φώναζες…

    Μου μάθαινες να σε φοβάμαι…

    Τραυμάτιζες την αυτοπεποίθηση μου…

    Μου μάθαινες ότι δεν είχα αξιοπρέπεια επειδή ήμουν μικρός…

    Μου μάθαινες να μην τολμάω, να μη δοκιμάζω, να μην προσπαθώ να ανακαλύπτω, να μην παίρνω πρωτοβουλίες, για να μη θυμώνεις…

    Με έκανες να νιώθω ασήμαντος και αδύναμος…

    Μου έδειχνες ότι δεν μπορούσα να σε εμπιστεύομαι…

    Μου μάθαινες ότι δεν μπορούσα να σου μιλήσω αν είχα κάποιο πρόβλημα ή κάποιος μου έκανε κακό, γιατί φοβόμουν πώς θα αντιδρούσες…

    Μου μάθαινες ότι όταν αγαπάμε κάποιον, έχουμε δικαίωμα να του φερόμαστε άσχημα…

    Η φωνή σου δεν με άφηνε να σκεφτώ τα λόγια σου…

    Ίδρωνα, η καρδιά μου χτυπούσε δυνατά, το στομάχι και τα αυτιά μου πονούσαν…

    Θύμωνα που δεν νοιαζόσουν για αυτά που ήθελα να σου πω…

    Αναρωτιόμουν που πήγε ο μπαμπάς μου…

    Mου μάθαινες να φωνάζω κι εγώ…

    Ήμουν μόνος μου…

    Σκεφτόμουν ότι δεν μ’ αγαπάς πια…

    Μου μάθαινες ότι επιτρέπεται να φέρομαι άσχημα σε κάποιον πιο αδύναμο από μένα…

    Μου μάθαινες πώς να φερθώ στα παιδιά μου όταν μεγαλώσω…

    Δεν φανταζόσουν τον αγώνα που πρέπει να δώσω τώρα που μεγάλωσα, για να μη γίνω σαν εσένα…   

  • Και τώρα είσαι

    και είμαι τώρα

    και είμαστε ένα μυστήριο

    που δε θα συμβεί ποτέ ξανά,

    ένα θαύμα που δεν έχει συμβεί

    ποτέ στο παρελθόν

    και λάμποντας αυτό το τώρα μας

    πρέπει να φτάσει στο τότε

    (E.E.Cummings)

Η μέση εφηβεία και ο ρόλος των γονιών

Μέση  Εφηβεία (15 – 17 ετών)

Αναπτυξιακά Ορόσημα

Η εφηβεία είναι μια περίοδος σωματικών, ψυχικών, γνωστικών και σεξουαλικών αλλαγών για τον έφηβο. Τα περισσότερα κορίτσια είναι σωματικά ώριμα ως αυτήν την ηλικία και έχουν ολοκληρώσει το πέρασμα στην εφηβεία. Για τα αγόρια η σωματική ωρίμανση συνεχίζεται σε αυτή τη φάση. Ο έφηβος πιθανά να έχει ανησυχίες σχετικά με το μέγεθος του σώματός του, το σχήμα ή το βάρος του. Οι διαταραχές διατροφής είναι συχνές σε αυτήν την ηλικία, ιδιαίτερα ανάμεσα στα κορίτσια. Κατά τη διάρκεια αυτής της φάσης ο έφηβος αναπτύσσει την προσωπικότητά του και διαμορφώνει τις απόψεις του με μοναδικό τρόπο. Οι σχέσεις με τους ομηλίκους είναι πάρα πολύ σημαντικές, ωστόσο ο έφηβος έχει και άλλα ενδιαφέροντα, αφού έχει διαμορφώσει μια πιο ξεκάθαρη αίσθηση ταυτότητας. Η εφηβεία είναι επίσης μια σημαντική περίοδος προετοιμασίας για περισσότερη ανεξαρτησία και υπευθυνότητα. Πολλοί έφηβοι σε αυτήν την ηλικία αποφασίζουν για πρώτη φορά να εργαστούν και πολλοί θα αφήσουν το σπίτι με το πέρας του Λυκείου.
Οι αλλαγές που μπορεί να παρατηρήσετε στον έφηβο, είναι:

Συναισθηματικές – Κοινωνικές αλλαγές

  • Αυξημένο ενδιαφέρον για το αντίθετο φύλο
  • Μειωμένη διάθεση για σύγκρουση με τους γονείς
  • Αύξηση της επιθυμίας για ανεξαρτησία από τους γονείς
  • Βαθύτερη ικανότητα για φροντίδα και μοίρασμα καθώς και την ανάπτυξη περισσότερων στενών σχέσεων
  • Μείωση του χρόνου με τους γονείς και παράλληλη αύξηση του χρόνου με τους ομήλικους.

Ψυχικές – Γνωστικές αλλαγές

  • Περισσότερο καθορισμένες συνήθειες εργασίας
  • Αυξημένο ενδιαφέρον για μελλοντικά εκπαιδευτικά και επαγγελματικά σχέδια
  • Μεγαλύτερη ικανότητα διαχωρισμού σωστού-λάθους
  • Μελαγχολία ή κατάθλιψη, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε μειωμένες σχολικές επιδόσεις, χρήση αλκοόλ ή ναρκωτικών ουσιών, ανασφαλές σεξ, αυτοκτονικό ιδεασμό. (Σημείωση: τα προβλήματα στο σχολείο, η χρήση αλκοόλ και ναρκωτικών ουσιών και άλλες διαταραχές, μπορούν να οδηγήσουν και σε αισθήματα μελαγχολίας ή κατάθλιψης)

Θετικές Γονεϊκές Δεξιότητες

  • Συζητήστε με τον έφηβο για τις ανησυχίες του και παρατηρήστε προσεκτικά τις αλλαγές στη συμπεριφορά του. Ρωτήστε τον αν έχει σκέψεις αυτοκτονίας, ιδιαίτερα αν φαίνεται θλιμμένος ή καταθλιπτικός. Το να ρωτήσετε αν έχει ιδέες αυτοκτονίας δεν θα του προκαλέσει τέτοιες ιδέες αν δεν τις έχει ήδη σκεφτεί, αλλά θα τον κάνει να αισθανθεί ότι νοιάζεστε για τα συναισθήματά του. Ζητήστε επαγγελματική βοήθεια, αν αυτό κριθεί αναγκαίο.
  • Δείξτε ενδιαφέρον για τις σχολικές και εξωσχολικές δραστηριότητες του εφήβου και ενθαρρύνετέ τον να λαμβάνει μέρος σε δραστηριότητες αθλητικές, μουσικές, θεατρικές και τέχνης.
  • Να επαινείτε τον έφηβο και να γιορτάζετε τις προσπάθειες και τις επιτυχίες του.
  • Να δείχνετε στοργή στον έφηβο. Περάστε χρόνο μαζί του σε δραστηριότητες που απολαμβάνετε και οι δύο.
  • Να σέβεστε την άποψή του. Ακούστε τον χωρίς να υποβαθμίζετε τις ανησυχίες του.
  • Ενθαρρύνετέ τον να συμμετάσχει σε εθελοντικές δράσεις και να εμπλακεί στα κοινά στα πλαίσια της κοινότητάς σας.
  • Ενθαρρύνετε τον έφηβο να αναπτύξει τις λύσεις σε προβλήματα ή συγκρούσεις που αντιμετωπίζει. Βοηθήστε τον να λάβει τις κατάλληλες αποφάσεις. Δημιουργείστε ευκαιρίες για εκείνον ώστε να χρησιμοποιήσει την κρίση του ενώ παράλληλα είστε δίπλα του για συμβουλές και στήριξη.
  • Αν ο έφηβος ασχολείται με δραστηριότητες στο διαδίκτυο, όπως είναι τα διαδικτυακά παιχνίδια, τα δωμάτια συζητήσεων και η αποστολή άμεσων μηνυμάτων, ενθαρρύνετέ τον να ενεργήσει πειθαρχημένα και με σεβασμό απέναντι στον εαυτό του, ως προς το χρόνο ου δαπανά σε αυτές τις δραστηριότητες.
  • Αν ο έφηβος εργάζεται, αδράξτε την ευκαιρία για να συζητήσετε σχετικά με τις προσδοκίες σας, την υπευθυνότητα καθώς και άλλες πτυχές του σεβασμού που περιμένετε να επιδείξει στο κοινωνικό πλαίσιο.
  • Συζητήστε με τον έφηβο και βοηθήστε τον να αναπτύξει ένα σχέδιο δράσης για την αντιμετώπιση επικίνδυνων ή δυσάρεστων καταστάσεων. Συζητήστε για το τι θα μπορούσε να κάνει στην περίπτωση που κάποιος από την παρέα του κάνει χρήση ναρκωτικών, ή τον πιέσει για να κάνει σεξ ή ακόμα και στην περίπτωση που κάποιος που βρίσκεται υπό την επήρεια αλκοόλ του προτείνει να τον μεταφέρει κάπου με το αυτοκίνητο ή τη μοτοσικλέτα.
  • Σεβαστείτε την ανάγκη του εφήβου για ιδιωτικό χώρο.
  • Ενθαρρύνετε τον να κοιμάται επαρκώς, να ασκείται τακτικά και να τρώει υγιεινά ισορροπημένα γεύματα.
  • Ενθαρρύνετε τον έφηβο να γευματίζει με την οικογένεια. Γευματίζοντας όλοι μαζί, βοηθάτε τον έφηβο να κάνει καλύτερες διατροφικές επιλογές, να ελέγξει το βάρος του, ενώ παράλληλα δίδεται η ευκαιρία στην οικογένεια να επικοινωνήσει. Επιπλέον, ένας έφηβος που γευματίζει μαζί με την οικογένειά του, είναι περισσότερο πιθανό να έχει καλές σχολικές επιδόσεις, και λιγότερο πιθανό να ξεκινήσει το κάπνισμα, να κάνει χρήση αλκοόλ ή ναρκωτικών ουσιών. Τέλος, είναι λιγότερο πιθανό να εμπλακεί σε καυγάδες, να σκεφτεί την αυτοκτονία ή να εμπλακεί σε σεξουαλική δραστηριότητα.

Προτεραιότητα στην ασφάλεια

Τα ατυχήματα με μοτοσικλέτες είναι από τις κύριες αιτίες θανάτου από ακούσια βλάβη μεταξύ των εφήβων. Συχνοί είναι επίσης και οι ακούσιοι τραυματισμοί από συμμετοχή σε αθλητικές και άλλες δραστηριότητες.

  • Συζητήστε με τον έφηβο για τη σπουδαιότητα του να φορά τη ζώνη ασφαλείας όταν οδηγεί ή επιβαίνει ως συνοδηγός σε ένα όχημα. Επιμείνετε στη συμμόρφωση με τα όρια ταχύτητας και συμβουλέψτε τον να μην καταναλώνει αλκοόλ όταν οδηγεί. Θέστε ξεκάθαρους κανόνες σχετικά με το πότε και που μπορεί να χρησιμοποιεί το αυτοκίνητο καθώς και με το ποιος μπορεί να συνεπιβαίνει μαζί του.
  • Ενθαρρύνετέ τον να φορά κράνος όταν οδηγεί ή επιβαίνει σε μοτοσικλέτα ή ποδήλατο.
  • Η αυτοκτονία είναι η τρίτη κυριότερη αιτία θανάτου μεταξύ των νέων 15-24 ετών. Συζητήστε με τον έφηβο σχετικά με την αυτοκτονία και δώστε αμέριστη προσοχή σε προειδοποιητικά σημάδια.
  • Συζητήστε μαζί του για τους κινδύνους που ενέχουν τα ναρκωτικά, το αλκοόλ, το κάπνισμα και η επικίνδυνη σεξουαλική συμπεριφορά. Ρωτήστε τον τι γνωρίζει  και τι πιστεύει για αυτά τα θέματα και μοιραστείτε μαζί του τα συναισθήματά σας. Ακούστε προσεκτικά τι έχει να σας πει και απαντήστε στις ερωτήσεις του με ευθύτητα και ειλικρίνεια.
  • Συζητήστε με τον έφηβο τη σπουδαιότητα της επιλογής φίλων που δεν επιδίδονται σε επικίνδυνες ή βλαπτικές για την υγεία συμπεριφορές.
  • Καλό είναι να γνωρίζετε που βρίσκεται ο έφηβος και αν είναι παρών κάποιος ενήλικας. Σχεδιάστε από κοινού πότε θα σας τηλεφωνήσει, που μπορείτε να τον βρείτε και τι ώρα θα επιστρέψει στο σπίτι.
Πηγή: http://www.cdc.gov/ncbddd/child/
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: