• “Ο κόσμος δεν μάς προσφέρθηκε από τους γονείς μας, μάς τον δάνεισαν τα παιδιά μας“

    Αφρικάνικη Παροιμία

  • Μαζί προχωράμε!

  • Ονειρευόμαστε:

    ...μια νεολαία δυναμική, τολμηρή και πεισματάρα, η οποία οραματίζεται, αναζητά και δεν σταματά ποτέ να διεκδικεί... μια πόλη φιλόξενη, ζωντανή, δημιουργική, που δίνει ευκαιρίες στους ανθρώπους της για εξέλιξη και ανάπτυξη, μια πόλη με χαρακτήρα, προοπτική και όραμα... μια κοινωνία πολυπολιτισμική, ελεύθερη, μια κοινωνία με ιδανικά, αξίες και ηθική... ανθρώπους ευτυχισμένους, χαρούμενους και αποφασιστικούς...με γνώση, λογική και συναισθήματα σε πλήρη αρμονία...
  • αντιδραστικότητα;

  • Θέλω (Jorge Bucay)

    Θέλω να με ακούς, χωρίς να με κρίνεις

    Θέλω τη γνώμη σου, χωρίς συμβουλές

    Θέλω να με εμπιστεύεσαι, χωρίς απαιτήσεις

    Θέλω τη βοήθειά σου, κι όχι ν΄αποφασίζεις για μένα

    Θέλω να με προσέχεις, χωρίς να με ακυρώνεις

    Θέλω να με κοιτάς, χωρίς να προβάλεις τον εαυτό σου σε μένα

    Θέλω να μ΄αγκαλιάζεις, χωρίς να με κάνεις να ασφυκτιώ

    Θέλω να μου δίνεις ζωντάνια, χωρίς να με σπρώχνεις

    Θέλω να με υποστηρίζεις, χωρίς να με φορτώνεσαι

    Θέλω να με προστατεύεις, χωρίς ψέματα

    Θέλω να πλησιάζεις χωρίς να εισβάλλεις

    Θέλω να ξέρεις τις πλευρές μου που πιο πολύ σε ενοχλούν. Να τις αποδέχεσαι και να μην προσπαθείς να τις αλλάξεις

    Θέλω να ξέρεις... πως σήμερα μπορείς να βασίζεσαι πάνω μου... xωρίς όρους

  • ΟΧΙ ΣΤΟ ΑΛΚΟΟΛ

  • ΟΧΙ ΣΤΗΝ internet ΕΞΑΡΤΗΣΗ

  • Ένα παιδί συμβουλεύει…

    Ένα παιδί δίνει 13 πολύτιμες συμβουλές στους γονείς του

    Ø Μη φοβάστε να είστε σταθεροί μαζί μου. Αυτό θα με κάνει να νιώθω περισσότερη σιγουριά.

    Ø Μη με παραχαϊδεύετε. Ξέρω πολύ καλά πως δεν πρέπει να μου δίνετε οτιδήποτε σας ζητώ. Σας δοκιμάζω μονάχα για να δω.

    Ø Μη με κάνετε να νιώθω μικρότερος απ΄ ότι είμαι. Αυτό με σπρώχνει να παριστάνω καμιά φορά το «σπουδαίο».

    Ø Μη μου κάνετε παρατηρήσεις μπροστά στον κόσμο, αν μπορείτε. Θα προσέξω περισσότερο αυτό που θα μου πείτε, αν μου μιλήσετε ήρεμα, μια στιγμή που θα είμαστε οι δυο μας.

    Ø Μη μου δημιουργείτε το συναίσθημα πως τα λάθη μου είναι αμαρτήματα. Μπερδεύονται έτσι μέσα μου όλες οι αξίες που έχω μάθει να αναγνωρίζω.

    Ø Μην πέφτετε σε αντιφάσεις. Με μπερδεύετε έτσι αφάνταστα και με κάνετε να χάνω την πίστη μου σε εσάς.

    Ø Μη με αγνοείτε, όταν σας κάνω ερωτήσεις, γιατί θα ανακαλύψετε πως θα αρχίσω να παίρνω τις πληροφορίες μου από άλλες πηγές.

    Ø Μην προσπαθείτε να με κάνετε να πιστέψω πως είστε τέλειοι ή αλάνθαστοι. Είναι μια δυσάρεστη έκπληξη για μένα, όταν ανακαλύπτω πως δεν είστε ούτε το ένα ούτε το άλλο.

    Ø Μη διανοηθείτε ποτέ πως θα πέσει η υπόληψή σας αν μου ζητήσετε συγγνώμη. Μια τίμια αναγνώριση του λάθους σας μου δημιουργεί πολύ θερμά αισθήματα απέναντί σας.

    Ø Μην ξεχνάτε πως μ΄ αρέσει να πειραματίζομαι. Χωρίς αυτό δεν μπορώ να ζήσω. Σας παρακαλώ παραδεχτείτε το.

    Ø Μην ξεχνάτε πόσο γρήγορα μεγαλώνω. Θα πρέπει να σας είναι δύσκολο να κρατήσετε το ίδιο βήμα με μένα, αλλά προσπαθήστε σας παρακαλώ.

    Ø Μην ξεχνάτε πως δεν θα μπορέσω να αναπτυχθώ χωρίς πολλή κατανόηση και αγάπη. Αυτό όμως δεν χρειάζεται να το πω, έτσι δεν είναι;

    Ø Μη μου λέτε ποτέ ψέματα!

  • Παιδί ή Ενήλικος;

  • Αυτοεκτίμηση, αυτή η… Άγνωστη!

    10 τρόποι για να βοηθήσετε το παιδί σας να εκτιμά τον εαυτό του.

    vΕπικοινωνήστε ανοιχτά με το παιδί σας.

    vΜάθετε να το ακούτε.

    vΣυμπεριλαμβάνε-τε το παιδί σας στις οικογενειακές συζητήσεις. Δείξτε του ότι εκτιμάτε τις απόψεις του.

    vΠροσπαθήστε να καταλάβετε την άποψη του παιδιού σας.

    vΔώστε στο παιδί σας ευθύνες κατάλληλες για την ηλικία του.

    vΒάλτε σταθερά όρια. Τα παιδιά θέλουν να ξέρουν τι περιμένουν οι άλλοι από αυτά.

    vΝα είστε γενναιόδωροι αλλά και ειλικρινείς όταν επαινείτε ή παροτρύνετε τα παιδιά.

    vΒοηθήστε το παιδί σας να θέσει στόχους και βοηθήστε το να τους πραγματοποιήσει.

    vΝα θυμάστε ότι η νίκη δεν είναι το παν. Το σημαντικό είναι η προσπάθεια.

    vΓίνετε θετικό πρότυπο. Αισθανθείτε περήφανος/η για τον εαυτό σας.

  • Μάς χρειάζονται!

  • «Αν ένα παιδί…» της Dorothy Law Nolte

    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κριτική:
    Μαθαίνει να κατακρίνει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην έχθρα:
    Μαθαίνει να καυγαδίζει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ειρωνεία:
    Μαθαίνει να είναι ντροπαλό
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ντροπή:
    Μαθαίνει να αισθάνεται ένοχο
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κατανόηση:
    Μαθαίνει να είναι υπομονετικό
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στον έπαινο:
    Μαθαίνει να εκτιμάει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στη δικαιοσύνη:
    Μαθαίνει να είναι δίκαιο
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην αποδοχή:
    Μαθαίνει να αγαπάει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ασφάλεια:
    Μαθαίνει να έχει πίστη στον εαυτό του και στους άλλους
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην επιδοκιμασία:
    Μαθαίνει να εκτιμάει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην φιλία:
    Μαθαίνει να βρίσκει την αγάπη μέσα στον κόσμο
  • Όχι στις διακρίσεις!

  • “Πέτα μακριά το ραβδί σου!”

    Από το βιβλίο “Πέτα μακριά το ραβδί σου (Πειθαρχία χωρίς δάκρυα)” των Ρούντολφ Ντράικωρς & Περλ Κάσελ:

    “Το παιδί χρειάζεται ενθάρρυνση σαν το φυτό που χρειάζεται ήλιο και νερό”

    “Μπορούμε να αποδοκιμάζουμε τις πράξεις του παιδιού, χωρίς ν’ αποδοκιμάζουμε το ίδιο το παιδί”

    “Η ελευθερία βλασταίνει από το σπόρο της πειθαρχίας”

    “Μόνο σ’ ένα ήρεμο και συμφιλιωμένο περιβάλλον μπορεί το παιδί να αναπτύξει ελεύθερα την προσωπικότητά του και το δυναμικό του”

    “Η τιμωρία αφήνει να εννοηθεί οτι το παιδί από μόνο του δεν έχει αξία”

  • Στόχευε Ψηλά!

  • Εμείς οι Λίγοι

    Είμαστε εμείς οι ονειροπαρμένοι τρελλοί της γης

    με τη φλογισμένη καρδιά και τα έξαλλα μάτια

    Είμαστε οι αλύτρωτοι στοχαστές και οι τραγικοί ερωτευμένοι

    Χίλιοι ήλιοι κυλούνε μες στο αίμα μας

    κι ολούθε μας κυνηγά το όραμα του απείρου

    Η φόρμα δεν μπορεί να μας δαμάσει

    Εμείς ερωτευθήκαμε την ουσία του είναι μας

    και σ’ όλους μας τους έρωτες αυτήν αγαπούμε

    Είμαστε οι μεγάλοι ενθουσιασμένοι κι οι μεγάλοι αρνητές

    Κλείνουμε μέσα μας τον κόσμο όλο και δεν είμαστε τίποτα απ’αυτόν τον κόσμο

    Οι μέρες μας είναι μια πυρκαγιά κι οι νύχτες μας ένα πέλαγο

    Γύρω μας αντηχεί το γέλιο των ανθρώπων...

    (Γιώργος Μακρής)

  • Αφήστε να πετάξει!

  • Η επόμενη μέρα

    Επειδή κάθε δευτερόλεπτο μετράει

    πρέπει τώρα ν' αρχίσουμε να γράφουμε όλο και περισσότερα ποιήματα

    για να καθαρίσουμε το τοπίο από τον τρόμο, την απειλή και τον θάνατο

    πρέπει τώρα να εξορκίσουμε τους εφιάλτες που κρύβονται ακόμη μέσα στην ελευθερία

    έτοιμοι να μας πιουν όλο το αίμα

    κι επειδή όποιος σήμερα ξεχαστεί μέσα στον εαυτό του θα είναι αύριο λησμονιά και στάχτη

    πρέπει τώρα να μάθει τι θα πει εχθρός και αδικία

    διότι η πραγματικότητα δεν γίνεται κατανοητή χωρίς την κατανόηση της αθλιότητας και της απελπισίας

    κι επειδή κάθε δευτερόλεπτο μετράει πρέπει από τώρα να πάμε στο σχολείο της φαντασίας

    για να σώσουμε ξανά τα όνειρα.

    (Γιώργος Βέης)

  • Γίνε Αστέρι!

    Αν δεν μπορείς να είσαι πεύκο στην κορυφή του λόφου, χαμόδεντρο να γίνεις στην κοιλάδα, μα να γίνεις το πιο όμορφο χαμόδεντρο στου ρυακιού την όχθη. Γίνε θάμνος, αν δεν μπορείς δέντρο να είσαι.

    Κι αν δεν μπορείς να είσαι θάμνος, γίνε χλόη κι ομόρφαινε τις παρυφές του δρόμου. Αν δεν μπορείς να είσαι δρυς, γίνε μικρή φιλύρα αλλά η ομορφότερη κοντά στη λίμνη.

    Να γίνουμε όλοι καπετάνιοι δεν μπορούμε, χρειάζεται και πλήρωμα, έχει δουλειά για όλους, άφθονες δουλειές, μεγάλες και μικρές και πρέπει ο καθένας μας ό,τι μπορεί να κάνει.

    Αν δεν μπορείς να είσαι ο ήλιος, γίνε αστέρι, από το μέγεθος ούτε κερδίζεις ούτε χάνεις, να είσαι ο καλύτερος σ' αυτό που είσαι.

    (Douglas Malloch)

  • Αγαπάμε τα ζώα

  • Ένα παιδί μέσα μας

  • Η παιδική ηλικία είναι το βασίλειο της μεγάλης δικαιοσύνης και της βαθιάς αγάπης. Στα χέρια ενός παιδιού κανένα πράγμα δεν είναι σπουδαιότερο από κάποιο άλλο. Παίζει με μια χρυσή καρφίτσα ή με ένα λευκό λουλούδι. Δεν έχει φόβο της απώλειας.

    Για το παιδί ο κόσμος εξακολουθεί να είναι το όμορφο δοχείο μέσα στο οποίο δεν χάνεται τίποτα.

    Δεν αναγκάζει τα πράγματα να εγκατασταθούν κάπου. Τα αφήνει να διαβούν μέσα από τα χέρια του σαν αγέλη σκοτεινών νομάδων που περνούν κάτω από μιαν αψίδα θριάμβου. Για λίγο φωτίζονται μέσα στην αγάπη του και έπειτα σκοτεινιάζουν ξανά·

    ό,τι φωτίστηκε μέσα στην αγάπη του παραμένει εντός της σαν εικόνα που δεν πρόκειται να χαθεί.

    (Ράινερ Μαρία Ρίλκε)

  • Χωρίς διακρίσεις

  • Ευτυχείτε!

  • Μαθαίνεις

    Μετά από λίγο μαθαίνεις την ανεπαίσθητη διαφορά ανάμεσα στο να κρατάς το χέρι και να αλυσοδένεις μια ψυχή.

    Και μαθαίνεις πως αγάπη δε σημαίνει στηρίζομαι Και συντροφικότητα δε σημαίνει ασφάλεια

    Και αρχίζεις να μαθαίνεις πως τα φιλιά δεν είναι συμβόλαια Και τα δώρα δεν είναι υποσχέσεις

    Και αρχίζεις να δέχεσαι τις ήττες σου με το κεφάλι ψηλά και τα μάτια ορθάνοιχτα Με τη χάρη μιας γυναίκας και όχι με τη θλίψη ενός παιδιού

    Και μαθαίνεις να φτιάχνεις όλους τους δρόμους σου στο σήμερα, γιατί το έδαφος του αύριο είναι πολύ ανασφαλές για σχέδια…

    Και τα όνειρα πάντα βρίσκουν τον τρόπο να γκρεμίζονται στη μέση της διαδρομής

    Μετά από λίγο καιρό μαθαίνεις… Πως ακόμα κι η ζέστη του ήλιου μπορεί να σου κάνει κακό.

    Έτσι φτιάχνεις τον κήπο σου εσύ Αντί να περιμένεις κάποιον να σου φέρει λουλούδια

    Και μαθαίνεις ότι, αλήθεια, μπορείς να αντέξεις Και ότι, αλήθεια, έχεις δύναμη Και ότι, αλήθεια, αξίζεις

    Και μαθαίνεις… μαθαίνεις… με κάθε αντίο μαθαίνεις

    (Χόρχε Λουίς Μπόρχες)

  • Θυμούμαι μικρός κάθουμουν συχνά στο κατώφλι του σπιτιού μας, έλαμπε ο ήλιος, καίγουνταν ο αγέρας, σ' ένα μεγάλο σπίτι στη γειτονιά πατούσαν σταφύλια, μύριζε ο κόσμος μούστο, κι εγώ σφαλνούσα τα μάτια ευτυχισμένος, άπλωνα τις φούχτες και περίμενα, κι έρχουνταν ο Θεός, όσο ήμουν παιδί ποτέ δε με γέλασε, έρχουνταν, παιδί κι αυτός σαν και μένα, και μού 'βαζε στα χέρια τα παιχνιδάκια του τον ήλιο, το φεγγάρι, τον άνεμο. "Χάρισμά σου" μού 'λεγε "χάρισμά σου, παίξε μαζί τους, εγώ έχω κι άλλα." Άνοιγα τα μάτια, ο Θεός εξαφανίζουνταν μα απόμεναν στα χέρια μου τα παιχνιδάκια του.

    (Νίκος Καζαντζάκης, "Αναφορά στον Γκρέκο")

  • Ενώ εσύ μου φώναζες…

    Μου μάθαινες να σε φοβάμαι…

    Τραυμάτιζες την αυτοπεποίθηση μου…

    Μου μάθαινες ότι δεν είχα αξιοπρέπεια επειδή ήμουν μικρός…

    Μου μάθαινες να μην τολμάω, να μη δοκιμάζω, να μην προσπαθώ να ανακαλύπτω, να μην παίρνω πρωτοβουλίες, για να μη θυμώνεις…

    Με έκανες να νιώθω ασήμαντος και αδύναμος…

    Μου έδειχνες ότι δεν μπορούσα να σε εμπιστεύομαι…

    Μου μάθαινες ότι δεν μπορούσα να σου μιλήσω αν είχα κάποιο πρόβλημα ή κάποιος μου έκανε κακό, γιατί φοβόμουν πώς θα αντιδρούσες…

    Μου μάθαινες ότι όταν αγαπάμε κάποιον, έχουμε δικαίωμα να του φερόμαστε άσχημα…

    Η φωνή σου δεν με άφηνε να σκεφτώ τα λόγια σου…

    Ίδρωνα, η καρδιά μου χτυπούσε δυνατά, το στομάχι και τα αυτιά μου πονούσαν…

    Θύμωνα που δεν νοιαζόσουν για αυτά που ήθελα να σου πω…

    Αναρωτιόμουν που πήγε ο μπαμπάς μου…

    Mου μάθαινες να φωνάζω κι εγώ…

    Ήμουν μόνος μου…

    Σκεφτόμουν ότι δεν μ’ αγαπάς πια…

    Μου μάθαινες ότι επιτρέπεται να φέρομαι άσχημα σε κάποιον πιο αδύναμο από μένα…

    Μου μάθαινες πώς να φερθώ στα παιδιά μου όταν μεγαλώσω…

    Δεν φανταζόσουν τον αγώνα που πρέπει να δώσω τώρα που μεγάλωσα, για να μη γίνω σαν εσένα…   

  • Και τώρα είσαι

    και είμαι τώρα

    και είμαστε ένα μυστήριο

    που δε θα συμβεί ποτέ ξανά,

    ένα θαύμα που δεν έχει συμβεί

    ποτέ στο παρελθόν

    και λάμποντας αυτό το τώρα μας

    πρέπει να φτάσει στο τότε

    (E.E.Cummings)

Αριστερόχειρες: βάσανο ή χάρισμα;

Παγκόσμια μέρα αριστερόχειρων η σημερινή και, αντλώντας πληροφορίες για το εν λόγω φαινόμενο, ανατρέχουμε σε άρθρο της Κάτιας Αντωνιάδη από την εφημερίδα Ελευθεροτυπία.

Φαινομενικά, ο Φιντέλ Κάστρο, ο Ντέιβιντ Μπόουι, ο Μπαχ, η Νικόλ Κίντμαν, ο Μπαράκ Ομπάμα και ο Μέγας Αλέξανδρος είναι προσωπικότητες εντελώς άσχετες μεταξύ τους. Ουσιαστικά, όμως, μοιράζονται κάτι παραπάνω από μια απλή μνεία στο πολιτικό ή καλλιτεχνικό στερέωμα: ένα κοινό τους γνώρισμα είναι ότι κανείς τους δεν κατόρθωσε ποτέ να γράψει μια πρόταση χωρίς να… μουντζουρωθεί. Κι αυτό γιατί όλοι τους ανήκουν σ’ εκείνο το ταπεινό 10% του παγκόσμιου πληθυσμού που επιμένει – σε πείσμα των πεποιθήσεων ενός κόσμου «δεξιόστροφου» – να χρησιμοποιεί το αριστερό του χέρι. Και να μουντζουρώνεται όταν γράφει!


Η αριστεροχειρία είναι ένα φαινόμενο το οποίο περνάει απαρατήρητο στη σύγχρονη κοινωνία, ενώ οι ίδιοι οι αριστερόχειρες δεν διαφέρουν σε τίποτα εμφανισιακά. Αν, όμως, τους προσέξει κανείς λίγο καλύτερα θα αντιληφθεί ότι αυτοί οι άνθρωποι δυσκολεύονται να δέσουν τα κορδόνια τους, να σερβίρουν ελληνικό καφέ από το μπρίκι, να κόψουν στην ευθεία με ένα κοινό ψαλίδι, να χειριστούν το ποντίκι του υπολογιστή, να παίξουν ρακέτες στην παραλία… Η Παγκόσμια Μέρα Αριστερόχειρων, καθιερώθηκε έπειτα από διεκδίκηση του «Κλαμπ των Αριστερόχειρων» της Βρετανίας και έχει στόχο την ενημέρωση των ανθρώπων για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι «ζερβοχέρηδες» ζώντας σ’ έναν… ανάποδο κόσμο!

Προκαταλήψεις απ’ τα παλιά

Η αντίληψη ότι το δεξί χέρι είναι το καλό, ενώ το αριστερό το κακό ενισχυόταν από παλιά από λαϊκές ρήσεις, δοξασίες, ακόμα και θρησκευτικές πεποιθήσεις: κάνουμε το σταυρό μας με το δεξί χέρι, ο ληστής που μετανόησε βρισκόταν δεξιά του Εσταυρωμένου Ιησού, στην «Καπέλα Σιστίνα» του Μιχαήλ Αγγέλου ο Θεός δίνει ζωή στον Αδάμ με το δεξί το χέρι, ενώ στην Καινή Διαθήκη τα λόγια του Ματθαίου: «[…] Τότε θα πει και σ’ εκείνους στα αριστερά: Φύγετε απ’ εμέ, καταραμένοι…» (κατά Ματθαίον 25, 40-42) είναι κάτι παραπάνω από χαρακτηριστικά. Στις περισσότερες εικόνες ο διάβολος αναπαριστάται στην αριστερή πλευρά και όταν θέλουμε να διώξουμε το κακό πετάμε πίσω μας αλάτι από τα δεξιά. Παράλληλα, κάνουμε «ποδαρικό» με το δεξί, χαιρετούμε κάποιον προτείνοντας το δεξί μας χέρι και, φυσικά, ευχόμαστε «όλα να πάνε δεξιά».

Όλα τα παραπάνω συνέτειναν να θεωρηθεί το δεξί ως το «καλό» μας χέρι και οι αριστερόχειρες να εξαναγκαστούν να αποβάλουν το «ελάττωμά» τους. Δεκάδες είναι οι μαρτυρίες για εκπαιδευτικούς που επέβαλαν στα παιδιά του Νηπιαγωγείου και των πρώτων τάξεων του Δημοτικού να χρησιμοποιούν το δεξί τους χέρι για να γράφουν -επιβολή που συχνά συνοδευόταν από την… κλασική μέθοδο της πειθούς, ήτοι βίαιες χειρονομίες, προσβολές, ακόμα και δέσιμο των δακτύλων του αριστερού χεριού προκειμένου να πειστεί ο μικρός «ζερβοκουτάλας» να σκαλίσει στο τετράδιό του τα γράμματα με το δεξί. «Κάτι τέτοιο συνέβη με τη μητέρα μου. Της έδεναν το αριστερό της χέρι για να αναγκαστεί να χρησιμοποιήσει το άλλο», λέει ο Νεκτάριος Κωτσάκης, που δηλώνει πως, ως αριστερόχειρας και ο ίδιος, ζει μια «νορμάλ αριστερόχειρη ζωή», αν και μερικά μικρά προβλήματα:

«Παίζω μπάσο και, όπως καταλαβαίνετε, δεν είναι εύκολο να βρει κανείς ένα όργανο που και να απευθύνεται σε αριστερόχειρες αλλά και να μας καλύπτει στην εμφάνισή του. Κατά τα λοιπά, δυσκολεύομαι λίγο με το ψαλίδι ή τη φωτογραφική μηχανή… Όταν παίζω μπάσκετ, όμως, έχω πλεονέκτημα, γιατί κανείς δεν μπορεί να υπολογίσει τις κινήσεις σου -που θα είναι ακριβώς αντίθετες από εκείνες που μπορεί να περιμένει. Γενικά, μπορώ να πω πως σε κοινωνικό επίπεδο δεν υπήρξα ποτέ θύμα του… δεξιόχειρου ρατσισμού!».

Ο εγκέφαλός μας έχει δύο ημισφαίρια που διανέμουν τις διαφορετικές λειτουργίες μας. Όπως έχουν αποφανθεί οι ειδικοί, το αριστερό ημισφαίριο ελέγχει τη δεξιά πλευρά του σώματός μας και το δεξί την αριστερή, γιατί οι «οδοί» της μετάδοσης είναι χιαστί. Και, ενώ για τους δεξιόχειρες τα πράγματα είναι λίγο-πολύ ξεκάθαρα, δεν συμβαίνει το ίδιο και με τους αριστερόχειρες. Κι αυτό γιατί, ενώ οι δεξιόχειρες γράφουν με το δεξί και, κατά κανόνα, το προτιμούν και για όλες τις υπόλοιπες εργασίες, οι αριστερόχειρες είναι στην ουσία αμφίχειρες και εκτελούν άλλες χειρωνακτικές εργασίες με το δεξί και άλλες με το αριστερό (γράφουν με το αριστερό, πλένουν τα δόντια τους με το δεξί, σιδερώνουν με το δεξί, χρησιμοποιούν το ποντίκι του υπολογιστή με το αριστερό, κ.λπ.).

Έχουν κατά καιρούς δημοσιευτεί διάφορες μελέτες αναφορικά με το φαινόμενο της αριστεροχειρίας και τους αριστερόχειρες. Η ιστοσελίδα http://www.lefthandersday.com πραγματοποιεί συχνά έρευνες και παραθέτει αναλυτικά συγκριτικά και ποσοτικά στοιχεία.

Σύμφωνα με την τελευταία της δημοσκόπηση -η οποία ονομάζεται «The Life Choices Survey» («έρευνα επιλογών ζωής»), ξεκίνησε το 2002 και μέχρι στιγμής έχει καταγράψει πάνω από 2.000 ατομικές απαντήσεις- οι συμμετέχοντες (αριστερόχειρες και δεξιόχειρες) έχουν απαντήσει πως οι αριστερόχειρες φαίνεται να νιώθουν «ριγμένοι» έναντι των δεξιόχειρων.

Επίσης, μεγάλος αριθμός αριστερόχειρων τείνει να επιλέγει υποσυνείδητα ομάδες ανθρώπων (στην εργασία, στα χόμπι, στα μαθήματα των πανεπιστημιακών σχολών) όπου συναθροίζεται ένα ικανοποιητικό ποσοστό αριστερόχειρων. Παράλληλα, φαίνεται να υπάρχει συσχετισμός μεταξύ της αριστεροχειρίας και των επιλογών καριέρας των ανθρώπων, ενώ το 16% δηλώνει πως πιστεύει ότι, όντας αριστερόχειρας, έχει πλεονέκτημα έναντι των συναδέλφων του στη δουλειά -αν και εκείνοι που απάντησαν κάτι τέτοιο εργάζονται κυρίως στον χώρο των μίντια ή των τεχνών. *

Διάσημοι «αριστεροί» χρήστες

Ιστορικές προσωπικότητες

Ζαν ντ’ Αρκ, Καρλομάγνος, Ναπολέων Βοναπάρτης, Αλμπερτ Αϊνστάιν, Μέγας Αλέξανδρος

Αθλητές

Ρομάριο, Μαρκ Σπιτς, Αϊρτον Σένα, Βαλεντίνο Ρόσι, Λάρι Μπερντ, Μαρτίνα Ναβρατίλοβα

Συγγραφείς

Λιούις Κάρολ, Μάρσαλ ΜακΛούαν, Ορσον Ουέλς

Καλλιτέχνες

Κερτ Κομπέιν, Φιλ Κόλινς, Νόελ Γκάλαχερ, Πολ ΜακΚάρτνεϊ, Μικελάντζελο, Λεονάρντο ντα Βίντσι, Νταν Ακρόιντ, Τομ Κρουζ, Ρόμπερτ ντε Νίρο, Τζούλια Ρόμπερτς, Κιάνου Ριβς, Μπρους Ουίλις

Πολιτικοί

Φιντέλ Κάστρο, Χάρι Τρούμαν, Ρόναλντ Ρίγκαν, Μπιλ Κλίντον, Μπαράκ Ομπάμα 

Πρωτοπόροι Επιχειρηματίες

Μπιλ Γκέιτς

Ιδού και κάποιες παραδοχές – διαπιστώσεις που προέκυψαν μετά από ερευνητικές διαδρομές:

  • Το 10% με 12% του πληθυσμού της Γης είναι αριστερόχειρες.
  • Εκτιμάται ότι οι γυναίκες έχουν 4% περισσότερες πιθανότητες να χρησιμοποιούν το αριστερό τους χέρι από ό,τι οι άνδρες. 
  • Στο παρελθόν, η ιδιότητα αυτή θεωρήθηκε μεταξύ άλλων ενδεικτική του στίγματος του Σατανά, της νεύρωσης, ακόμα και της εγκληματικότητας, αλλά έχει θεωρηθεί και σημάδι δημιουργικότητας.
  • Θεωρίες θέλουν τους αριστερόχειρες να πεθαίνουν έως και 9 έτη νωρίτερα από τους δεξιόχειρες.
  • Έρευνες εντόπισαν σχέση μεταξύ τραύματος κατά την εγκυμοσύνη ή κατά τη διάρκεια της γέννας με αυξημένες πιθανότητες το παιδί να είναι αριστερόχειρας.
  • Σύμφωνα με τεστ που πραγματοποίησαν στο Πανεπιστήμιο St. Lawrence, υπάρχουν περισσότεροι αριστερόχειρες με IQ άνω του 140 συγκριτικά με τους δεξιόχειρες. 
  • Οι μητέρες που είναι άνω των 40 ετών τη στιγμή της γέννας έχουν 128% περισσότερες πιθανότητες να φέρουν στον κόσμο αριστερόχειρα παιδιά από ό,τι μια γυναίκα στα 20 της.
  • Έρευνες υποστήριζαν ότι οι αριστερόχειρες έχουν περισσότερες πιθανότητες, μεταξύ άλλων, να γίνουν αλκοολικοί και δυσλεκτικοί, αλλά και να παρουσιάσουν τη νόσο του Crohn.
  • Το 20% των ανθρώπων με σχιζοφρένεια χρησιμοποιούν το αριστερό τους χέρι.
  • Οι αριστερόχειρες εμφανίζουν ταλέντο στην αντίληψη του χώρου, τα μαθηματικά και την αρχιτεκτονική.
  • Κάποιοι ειδικοί πιστεύουν ότι αυξημένα επίπεδα τεστοστερόνης στη μήτρα αυξάνουν τις πιθανότητες το μωρό να γίνει αριστερόχειρας.
  • Τα πρόωρα μωρά είναι πιο πιθανόν να είναι αριστερόχειρες και πιστεύεται ότι ωριμάζουν σεξουαλικά πιο αργά από τους δεξιόχειρες.
  • Όπως αναφέρει το «Περιοδικό Νευρικών και Ψυχικών Νοσημάτων», οι εγκέφαλοι των αριστερόχειρων επεξεργάζονται τα αισθήματα διαφορετικά από τους δεξιόχειρες και είναι πιο δεκτικοί σε αρνητικά συναισθήματα, όπως ο θυμός.
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: