• “Ο κόσμος δεν μάς προσφέρθηκε από τους γονείς μας, μάς τον δάνεισαν τα παιδιά μας“

    Αφρικάνικη Παροιμία

  • Μαζί προχωράμε!

  • Ονειρευόμαστε:

    ...μια νεολαία δυναμική, τολμηρή και πεισματάρα, η οποία οραματίζεται, αναζητά και δεν σταματά ποτέ να διεκδικεί... μια πόλη φιλόξενη, ζωντανή, δημιουργική, που δίνει ευκαιρίες στους ανθρώπους της για εξέλιξη και ανάπτυξη, μια πόλη με χαρακτήρα, προοπτική και όραμα... μια κοινωνία πολυπολιτισμική, ελεύθερη, μια κοινωνία με ιδανικά, αξίες και ηθική... ανθρώπους ευτυχισμένους, χαρούμενους και αποφασιστικούς...με γνώση, λογική και συναισθήματα σε πλήρη αρμονία...
  • αντιδραστικότητα;

  • Θέλω (Jorge Bucay)

    Θέλω να με ακούς, χωρίς να με κρίνεις

    Θέλω τη γνώμη σου, χωρίς συμβουλές

    Θέλω να με εμπιστεύεσαι, χωρίς απαιτήσεις

    Θέλω τη βοήθειά σου, κι όχι ν΄αποφασίζεις για μένα

    Θέλω να με προσέχεις, χωρίς να με ακυρώνεις

    Θέλω να με κοιτάς, χωρίς να προβάλεις τον εαυτό σου σε μένα

    Θέλω να μ΄αγκαλιάζεις, χωρίς να με κάνεις να ασφυκτιώ

    Θέλω να μου δίνεις ζωντάνια, χωρίς να με σπρώχνεις

    Θέλω να με υποστηρίζεις, χωρίς να με φορτώνεσαι

    Θέλω να με προστατεύεις, χωρίς ψέματα

    Θέλω να πλησιάζεις χωρίς να εισβάλλεις

    Θέλω να ξέρεις τις πλευρές μου που πιο πολύ σε ενοχλούν. Να τις αποδέχεσαι και να μην προσπαθείς να τις αλλάξεις

    Θέλω να ξέρεις... πως σήμερα μπορείς να βασίζεσαι πάνω μου... xωρίς όρους

  • ΟΧΙ ΣΤΟ ΑΛΚΟΟΛ

  • ΟΧΙ ΣΤΗΝ internet ΕΞΑΡΤΗΣΗ

  • Ένα παιδί συμβουλεύει…

    Ένα παιδί δίνει 13 πολύτιμες συμβουλές στους γονείς του

    Ø Μη φοβάστε να είστε σταθεροί μαζί μου. Αυτό θα με κάνει να νιώθω περισσότερη σιγουριά.

    Ø Μη με παραχαϊδεύετε. Ξέρω πολύ καλά πως δεν πρέπει να μου δίνετε οτιδήποτε σας ζητώ. Σας δοκιμάζω μονάχα για να δω.

    Ø Μη με κάνετε να νιώθω μικρότερος απ΄ ότι είμαι. Αυτό με σπρώχνει να παριστάνω καμιά φορά το «σπουδαίο».

    Ø Μη μου κάνετε παρατηρήσεις μπροστά στον κόσμο, αν μπορείτε. Θα προσέξω περισσότερο αυτό που θα μου πείτε, αν μου μιλήσετε ήρεμα, μια στιγμή που θα είμαστε οι δυο μας.

    Ø Μη μου δημιουργείτε το συναίσθημα πως τα λάθη μου είναι αμαρτήματα. Μπερδεύονται έτσι μέσα μου όλες οι αξίες που έχω μάθει να αναγνωρίζω.

    Ø Μην πέφτετε σε αντιφάσεις. Με μπερδεύετε έτσι αφάνταστα και με κάνετε να χάνω την πίστη μου σε εσάς.

    Ø Μη με αγνοείτε, όταν σας κάνω ερωτήσεις, γιατί θα ανακαλύψετε πως θα αρχίσω να παίρνω τις πληροφορίες μου από άλλες πηγές.

    Ø Μην προσπαθείτε να με κάνετε να πιστέψω πως είστε τέλειοι ή αλάνθαστοι. Είναι μια δυσάρεστη έκπληξη για μένα, όταν ανακαλύπτω πως δεν είστε ούτε το ένα ούτε το άλλο.

    Ø Μη διανοηθείτε ποτέ πως θα πέσει η υπόληψή σας αν μου ζητήσετε συγγνώμη. Μια τίμια αναγνώριση του λάθους σας μου δημιουργεί πολύ θερμά αισθήματα απέναντί σας.

    Ø Μην ξεχνάτε πως μ΄ αρέσει να πειραματίζομαι. Χωρίς αυτό δεν μπορώ να ζήσω. Σας παρακαλώ παραδεχτείτε το.

    Ø Μην ξεχνάτε πόσο γρήγορα μεγαλώνω. Θα πρέπει να σας είναι δύσκολο να κρατήσετε το ίδιο βήμα με μένα, αλλά προσπαθήστε σας παρακαλώ.

    Ø Μην ξεχνάτε πως δεν θα μπορέσω να αναπτυχθώ χωρίς πολλή κατανόηση και αγάπη. Αυτό όμως δεν χρειάζεται να το πω, έτσι δεν είναι;

    Ø Μη μου λέτε ποτέ ψέματα!

  • Παιδί ή Ενήλικος;

  • Αυτοεκτίμηση, αυτή η… Άγνωστη!

    10 τρόποι για να βοηθήσετε το παιδί σας να εκτιμά τον εαυτό του.

    vΕπικοινωνήστε ανοιχτά με το παιδί σας.

    vΜάθετε να το ακούτε.

    vΣυμπεριλαμβάνε-τε το παιδί σας στις οικογενειακές συζητήσεις. Δείξτε του ότι εκτιμάτε τις απόψεις του.

    vΠροσπαθήστε να καταλάβετε την άποψη του παιδιού σας.

    vΔώστε στο παιδί σας ευθύνες κατάλληλες για την ηλικία του.

    vΒάλτε σταθερά όρια. Τα παιδιά θέλουν να ξέρουν τι περιμένουν οι άλλοι από αυτά.

    vΝα είστε γενναιόδωροι αλλά και ειλικρινείς όταν επαινείτε ή παροτρύνετε τα παιδιά.

    vΒοηθήστε το παιδί σας να θέσει στόχους και βοηθήστε το να τους πραγματοποιήσει.

    vΝα θυμάστε ότι η νίκη δεν είναι το παν. Το σημαντικό είναι η προσπάθεια.

    vΓίνετε θετικό πρότυπο. Αισθανθείτε περήφανος/η για τον εαυτό σας.

  • Μάς χρειάζονται!

  • «Αν ένα παιδί…» της Dorothy Law Nolte

    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κριτική:
    Μαθαίνει να κατακρίνει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην έχθρα:
    Μαθαίνει να καυγαδίζει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ειρωνεία:
    Μαθαίνει να είναι ντροπαλό
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ντροπή:
    Μαθαίνει να αισθάνεται ένοχο
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κατανόηση:
    Μαθαίνει να είναι υπομονετικό
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στον έπαινο:
    Μαθαίνει να εκτιμάει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στη δικαιοσύνη:
    Μαθαίνει να είναι δίκαιο
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην αποδοχή:
    Μαθαίνει να αγαπάει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ασφάλεια:
    Μαθαίνει να έχει πίστη στον εαυτό του και στους άλλους
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην επιδοκιμασία:
    Μαθαίνει να εκτιμάει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην φιλία:
    Μαθαίνει να βρίσκει την αγάπη μέσα στον κόσμο
  • Όχι στις διακρίσεις!

  • “Πέτα μακριά το ραβδί σου!”

    Από το βιβλίο “Πέτα μακριά το ραβδί σου (Πειθαρχία χωρίς δάκρυα)” των Ρούντολφ Ντράικωρς & Περλ Κάσελ:

    “Το παιδί χρειάζεται ενθάρρυνση σαν το φυτό που χρειάζεται ήλιο και νερό”

    “Μπορούμε να αποδοκιμάζουμε τις πράξεις του παιδιού, χωρίς ν’ αποδοκιμάζουμε το ίδιο το παιδί”

    “Η ελευθερία βλασταίνει από το σπόρο της πειθαρχίας”

    “Μόνο σ’ ένα ήρεμο και συμφιλιωμένο περιβάλλον μπορεί το παιδί να αναπτύξει ελεύθερα την προσωπικότητά του και το δυναμικό του”

    “Η τιμωρία αφήνει να εννοηθεί οτι το παιδί από μόνο του δεν έχει αξία”

  • Στόχευε Ψηλά!

  • Εμείς οι Λίγοι

    Είμαστε εμείς οι ονειροπαρμένοι τρελλοί της γης

    με τη φλογισμένη καρδιά και τα έξαλλα μάτια

    Είμαστε οι αλύτρωτοι στοχαστές και οι τραγικοί ερωτευμένοι

    Χίλιοι ήλιοι κυλούνε μες στο αίμα μας

    κι ολούθε μας κυνηγά το όραμα του απείρου

    Η φόρμα δεν μπορεί να μας δαμάσει

    Εμείς ερωτευθήκαμε την ουσία του είναι μας

    και σ’ όλους μας τους έρωτες αυτήν αγαπούμε

    Είμαστε οι μεγάλοι ενθουσιασμένοι κι οι μεγάλοι αρνητές

    Κλείνουμε μέσα μας τον κόσμο όλο και δεν είμαστε τίποτα απ’αυτόν τον κόσμο

    Οι μέρες μας είναι μια πυρκαγιά κι οι νύχτες μας ένα πέλαγο

    Γύρω μας αντηχεί το γέλιο των ανθρώπων...

    (Γιώργος Μακρής)

  • Αφήστε να πετάξει!

  • Η επόμενη μέρα

    Επειδή κάθε δευτερόλεπτο μετράει

    πρέπει τώρα ν' αρχίσουμε να γράφουμε όλο και περισσότερα ποιήματα

    για να καθαρίσουμε το τοπίο από τον τρόμο, την απειλή και τον θάνατο

    πρέπει τώρα να εξορκίσουμε τους εφιάλτες που κρύβονται ακόμη μέσα στην ελευθερία

    έτοιμοι να μας πιουν όλο το αίμα

    κι επειδή όποιος σήμερα ξεχαστεί μέσα στον εαυτό του θα είναι αύριο λησμονιά και στάχτη

    πρέπει τώρα να μάθει τι θα πει εχθρός και αδικία

    διότι η πραγματικότητα δεν γίνεται κατανοητή χωρίς την κατανόηση της αθλιότητας και της απελπισίας

    κι επειδή κάθε δευτερόλεπτο μετράει πρέπει από τώρα να πάμε στο σχολείο της φαντασίας

    για να σώσουμε ξανά τα όνειρα.

    (Γιώργος Βέης)

  • Γίνε Αστέρι!

    Αν δεν μπορείς να είσαι πεύκο στην κορυφή του λόφου, χαμόδεντρο να γίνεις στην κοιλάδα, μα να γίνεις το πιο όμορφο χαμόδεντρο στου ρυακιού την όχθη. Γίνε θάμνος, αν δεν μπορείς δέντρο να είσαι.

    Κι αν δεν μπορείς να είσαι θάμνος, γίνε χλόη κι ομόρφαινε τις παρυφές του δρόμου. Αν δεν μπορείς να είσαι δρυς, γίνε μικρή φιλύρα αλλά η ομορφότερη κοντά στη λίμνη.

    Να γίνουμε όλοι καπετάνιοι δεν μπορούμε, χρειάζεται και πλήρωμα, έχει δουλειά για όλους, άφθονες δουλειές, μεγάλες και μικρές και πρέπει ο καθένας μας ό,τι μπορεί να κάνει.

    Αν δεν μπορείς να είσαι ο ήλιος, γίνε αστέρι, από το μέγεθος ούτε κερδίζεις ούτε χάνεις, να είσαι ο καλύτερος σ' αυτό που είσαι.

    (Douglas Malloch)

  • Αγαπάμε τα ζώα

  • Ένα παιδί μέσα μας

  • Η παιδική ηλικία είναι το βασίλειο της μεγάλης δικαιοσύνης και της βαθιάς αγάπης. Στα χέρια ενός παιδιού κανένα πράγμα δεν είναι σπουδαιότερο από κάποιο άλλο. Παίζει με μια χρυσή καρφίτσα ή με ένα λευκό λουλούδι. Δεν έχει φόβο της απώλειας.

    Για το παιδί ο κόσμος εξακολουθεί να είναι το όμορφο δοχείο μέσα στο οποίο δεν χάνεται τίποτα.

    Δεν αναγκάζει τα πράγματα να εγκατασταθούν κάπου. Τα αφήνει να διαβούν μέσα από τα χέρια του σαν αγέλη σκοτεινών νομάδων που περνούν κάτω από μιαν αψίδα θριάμβου. Για λίγο φωτίζονται μέσα στην αγάπη του και έπειτα σκοτεινιάζουν ξανά·

    ό,τι φωτίστηκε μέσα στην αγάπη του παραμένει εντός της σαν εικόνα που δεν πρόκειται να χαθεί.

    (Ράινερ Μαρία Ρίλκε)

  • Χωρίς διακρίσεις

  • Ευτυχείτε!

  • Μαθαίνεις

    Μετά από λίγο μαθαίνεις την ανεπαίσθητη διαφορά ανάμεσα στο να κρατάς το χέρι και να αλυσοδένεις μια ψυχή.

    Και μαθαίνεις πως αγάπη δε σημαίνει στηρίζομαι Και συντροφικότητα δε σημαίνει ασφάλεια

    Και αρχίζεις να μαθαίνεις πως τα φιλιά δεν είναι συμβόλαια Και τα δώρα δεν είναι υποσχέσεις

    Και αρχίζεις να δέχεσαι τις ήττες σου με το κεφάλι ψηλά και τα μάτια ορθάνοιχτα Με τη χάρη μιας γυναίκας και όχι με τη θλίψη ενός παιδιού

    Και μαθαίνεις να φτιάχνεις όλους τους δρόμους σου στο σήμερα, γιατί το έδαφος του αύριο είναι πολύ ανασφαλές για σχέδια…

    Και τα όνειρα πάντα βρίσκουν τον τρόπο να γκρεμίζονται στη μέση της διαδρομής

    Μετά από λίγο καιρό μαθαίνεις… Πως ακόμα κι η ζέστη του ήλιου μπορεί να σου κάνει κακό.

    Έτσι φτιάχνεις τον κήπο σου εσύ Αντί να περιμένεις κάποιον να σου φέρει λουλούδια

    Και μαθαίνεις ότι, αλήθεια, μπορείς να αντέξεις Και ότι, αλήθεια, έχεις δύναμη Και ότι, αλήθεια, αξίζεις

    Και μαθαίνεις… μαθαίνεις… με κάθε αντίο μαθαίνεις

    (Χόρχε Λουίς Μπόρχες)

  • Θυμούμαι μικρός κάθουμουν συχνά στο κατώφλι του σπιτιού μας, έλαμπε ο ήλιος, καίγουνταν ο αγέρας, σ' ένα μεγάλο σπίτι στη γειτονιά πατούσαν σταφύλια, μύριζε ο κόσμος μούστο, κι εγώ σφαλνούσα τα μάτια ευτυχισμένος, άπλωνα τις φούχτες και περίμενα, κι έρχουνταν ο Θεός, όσο ήμουν παιδί ποτέ δε με γέλασε, έρχουνταν, παιδί κι αυτός σαν και μένα, και μού 'βαζε στα χέρια τα παιχνιδάκια του τον ήλιο, το φεγγάρι, τον άνεμο. "Χάρισμά σου" μού 'λεγε "χάρισμά σου, παίξε μαζί τους, εγώ έχω κι άλλα." Άνοιγα τα μάτια, ο Θεός εξαφανίζουνταν μα απόμεναν στα χέρια μου τα παιχνιδάκια του.

    (Νίκος Καζαντζάκης, "Αναφορά στον Γκρέκο")

  • Ενώ εσύ μου φώναζες…

    Μου μάθαινες να σε φοβάμαι…

    Τραυμάτιζες την αυτοπεποίθηση μου…

    Μου μάθαινες ότι δεν είχα αξιοπρέπεια επειδή ήμουν μικρός…

    Μου μάθαινες να μην τολμάω, να μη δοκιμάζω, να μην προσπαθώ να ανακαλύπτω, να μην παίρνω πρωτοβουλίες, για να μη θυμώνεις…

    Με έκανες να νιώθω ασήμαντος και αδύναμος…

    Μου έδειχνες ότι δεν μπορούσα να σε εμπιστεύομαι…

    Μου μάθαινες ότι δεν μπορούσα να σου μιλήσω αν είχα κάποιο πρόβλημα ή κάποιος μου έκανε κακό, γιατί φοβόμουν πώς θα αντιδρούσες…

    Μου μάθαινες ότι όταν αγαπάμε κάποιον, έχουμε δικαίωμα να του φερόμαστε άσχημα…

    Η φωνή σου δεν με άφηνε να σκεφτώ τα λόγια σου…

    Ίδρωνα, η καρδιά μου χτυπούσε δυνατά, το στομάχι και τα αυτιά μου πονούσαν…

    Θύμωνα που δεν νοιαζόσουν για αυτά που ήθελα να σου πω…

    Αναρωτιόμουν που πήγε ο μπαμπάς μου…

    Mου μάθαινες να φωνάζω κι εγώ…

    Ήμουν μόνος μου…

    Σκεφτόμουν ότι δεν μ’ αγαπάς πια…

    Μου μάθαινες ότι επιτρέπεται να φέρομαι άσχημα σε κάποιον πιο αδύναμο από μένα…

    Μου μάθαινες πώς να φερθώ στα παιδιά μου όταν μεγαλώσω…

    Δεν φανταζόσουν τον αγώνα που πρέπει να δώσω τώρα που μεγάλωσα, για να μη γίνω σαν εσένα…   

  • Και τώρα είσαι

    και είμαι τώρα

    και είμαστε ένα μυστήριο

    που δε θα συμβεί ποτέ ξανά,

    ένα θαύμα που δεν έχει συμβεί

    ποτέ στο παρελθόν

    και λάμποντας αυτό το τώρα μας

    πρέπει να φτάσει στο τότε

    (E.E.Cummings)

Πρωτάκι στο νηπιαγωγείο ή το δημοτικό!

Κάθε ηλικία χαρακτηρίζεται από ιδιαιτερότητες μια και η ζωή ολόκληρη χαρακτηρίζεται από μια δυναμική πορεία, γεμάτη προκλήσεις και αλλαγές. Η προσχολική ηλικία διατηρείται πάντοτε χαραγμένη στη μνήμη κάθε γονιού, με τις ευχάριστες και τις δυσάρεστες στιγμές της.

Ο γονιός που στηρίζει και φροντίζει το παιδί του όσο το δυνατό καλύτερα, ο γονιός που σέβεται τις ιδιαιτερότητες κάθε ηλικίας και φροντίζει να κατανοεί τις ανάγκες του παιδιού του, μπορεί να δημιουργήσει τις απαραίτητες συνθήκες ασφάλειας και αγάπης και να στηρίξει με επάρκεια το παιδί του προς την πορεία του για ενηλικίωση. Ο γονιός πρέπει ο ίδιος να μπορεί να αντιληφθεί τις δυνατότητες και αδυναμίες του, να δρα σαν πρότυπο και να αναπτύσσει αυτοέλεγχο και αυτοπειθαρχία. 

Τα παιδιά χρειάζονται στήριξη, ενθάρρυνση και σεβασμό για να διαμορφώσουν το χαρακτήρα τους και να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες και τις προκλήσεις της σύγχρονης ζωής. Χωρίς υπερβολική προστασία και καταπίεση χρειάζεται να ενδυναμώσουμε τα παιδιά μας ξεκινώντας από τα πρώτα παιδικά τους χρόνια, έτσι ώστε να μπορέσουν να ανεξαρτητοποιηθούν και να λειτουργήσουν ως υπεύθυνοι ενήλικες. Ο έπαινος και η ενθάρρυνση είναι απαραίτητα στοιχεία για την ενδυνάμωση της προσωπικότητας των παιδιών και τη δημιουργία ολοκληρωμένων χαρακτήρων χωρίς ανασφάλειες και αρνητική αυτοεικόνα. 

Ας δούμε κάποια επιπλέον στοιχεία – μέρες που ανοίγουν τις πόρτες τους τα σχολεία και καλωσορίζουν τα τρυφερά… πρωτάκια – που θα βοηθήσουν το γονιό να αντιληφθεί αλλά και να ενισχύει τη σχολική ετοιμότητα του παιδιού του.

Marseille, et la vie a commence

Σχολική ετοιμότητα είναι το σύνολο της λειτουργικότητας ενός παιδιού τη δεδομένη χρονική στιγμή της εισόδου του στο σχολείο είτε αυτό είναι το νηπιαγωγείο είτε το δημοτικό σχολείο.

Η σφαιρική (ολική) σχολική ετοιμότητα περιλαμβάνει τόσο τη σωματική όσο και τη συναισθηματική, κοινωνική και νοητική ανάπτυξη του παιδιού. Μέχρι πριν από λίγα χρόνια, η σχολική ετοιμότητα περιοριζόταν στη χρονολογική ηλικία του παιδιού. Σήμερα, πέραν από την ηλικία των παιδιών, δείκτες σχολικής ετοιμότητας αποτελούν η γλωσσική επάρκεια των παιδιών, η σωματική τους υγεία, η κοινωνική προσαρμοστική τους ικανότητα, η επαρκής αυτοεξυπηρέτηση, η ανάπτυξη λεπτής και αδρής κινητικότητας, η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων κ.λ.π.

Πότε το παιδί είναι έτοιμο να φοιτήσει στο νηπιαγωγείο;

Τα περισσότερα παιδιά σήμερα ξεκινούν από τα 2,5 τους χρόνια σε παιδικό ή και πιο νωρίς τη φοίτησή τους σε βρεφονηπιακό σταθμό, αναλόγως των αναγκών της οικογένειάς τους (π.χ. εάν εργάζονται και οι δυο γονείς και δεν υπάρχει γιαγιά ή παππούς να τα προσέχει). Για λόγους κοινωνικοποίησης και γνωστικής ανάπτυξης οι γονείς αποφασίζουν να εμπιστευτούν τη φύλαξη και εκπαίδευση των παιδιών τους από νωρίς στους νηπιαγωγούς, από το προνήπιο μόλις, στα 4 τους χρόνια, κάτι που μπορεί να έχει μακροχρόνια θετική ή αρνητική επίδραση στα παιδιά. Η επιλογή του κατάλληλου νηπιαγωγείου αποτελεί βασική προϋπόθεση για την επιτυχημένη μετάβαση του παιδιού από το χώρο της οικογένειας στο χώρο του σχολείου. Η επιλογή γίνεται με βάση την αίσθηση που έχει ο γονιός για το κάθε νηπιαγωγείο, το τι έχει ακούσει και τι πληροφορίες έχει συλλέξει από γνωστούς ή από επισκέψεις του σε διάφορα σχολεία αλλά και με βάση τις πολιτιστικές, θρησκευτικές, γλωσσικές ιδιαιτερότητες της κάθε οικογένειας.

Πότε το παιδί είναι έτοιμο να φοιτήσει στο δημοτικό σχολείο;

Η μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό αποτελεί σημαντικό θέμα στην ψυχολογία και στα παιδαγωγικά αφού φέρνει μαζί της αλλαγές, τόσο για το παιδί όσο και για την οικογένεια. Στο νηπιαγωγείο έμφαση δίνεται στον ψυχοκινητικό, κοινωνικό και αισθητηριακό τομέα καθώς επίσης και στην ανάπτυξη προ-αναγνωστικών και προ-μαθηματικών εννοιών, ενώ στο δημοτικό σχολείο το παιδί έχει να αντιμετωπίσει ένα ευρύ φάσμα γνωστικού πλούτου, ηθικές, θρησκευτικές και πολιτικές αξίες αλλά ταυτόχρονα και την ένταξή του σε ένα μεγαλύτερο και πιο δομημένο κοινωνικό πλαίσιο με κανόνες και όρια.

Εδώ ισχύει επίσης η ολότητα και σφαιρική διάσταση της ετοιμότητας για φοίτηση στο δημοτικό σχολείο μέσα από τη συναισθηματική, κοινωνική, γνωστική και νοητική ανάπτυξη του κάθε παιδιού. Η πλειοψηφία των παιδιών κατακτούν τις απαραίτητες δεξιότητες και έχουν επαρκή ανάπτυξη ώστε να φοιτήσουν στην Α΄ τάξη ανάλογα με τη χρονολογική τους ηλικία. 

Τόσο το νηπιαγωγείο όσο και το δημοτικό σχολείο, αποτελούν σημαντικά ορόσημα στη ζωή του παιδιού και γενικότερα της οικογένειας. Η μετάβαση από το χώρο της οικογένειας στο χώρο του σχολείου, αρχικά του νηπιαγωγείου και στη συνέχεια του δημοτικού σχολείου, προϋποθέτει την ψυχική δυνατότητα και ικανότητα του παιδιού αλλά και του γονέα να αντιμετωπίσουν θέματα αποχωρισμού μέσα από ένα λειτουργικό και υγιή τρόπο.

Ταυτόχρονα, παρατηρείται η αναπτυξιακή αλλά και συναισθηματική εξέλιξη του παιδιού και αρχίζει μία περίοδος αυξημένης κοινωνικοποίησης και προσαρμογής του σε νέα περιβάλλοντα. Η ομαλή μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο χώρο του δημοτικού σχολείου προϋποθέτει σχολική ετοιμότητα αλλά και ικανότητες χειρισμού συναισθηματικών δυσκολιών (άγχος αποχωρισμού) τόσο από το παιδί αλλά κυρίως από το γονέα, που συχνά μεταδίδει το άγχος και την ανασφάλειά του άθελα και ασυνείδητα στο νήπιο.

sxolio

Αν το παιδί σας θα φοιτήσει για πρώτη φορά στο νηπιαγωγείο, σκεφτείτε:

• Ακούει μια μικρή ιστορία χωρίς να σας διακόπτει;

• Αναγνωρίζει το ρυθμό συγκεκριμένων τραγουδιών;

• Συγκεντρώνεται σε οδηγίες που του δίνετε πιο περίπλοκες και σύνθετες;

• Ξεχωρίζει τη μέρα από τη νύχτα;

• Χρησιμοποιεί ψαλίδι;

• Μοιράζεται παιχνίδια με άλλους;

• Ακολουθεί κανόνες;

• Βάζει ή βγάζει μόνο του τα παπούτσια του;

• Πηγαίνει στην τουαλέτα χωρίς δική σας προτροπή ή υπενθύμιση;

• Πλένει τα χέρια του και σκουπίζεται μόνο του;

• Τρώει μόνο του;

• Μιλάει με ολοκληρωμένες προτάσεις που είναι κατανοητές σε τρίτους;

• Κοιτάζει εικόνες και μιλάει γι’ αυτές;

• Θυμάται και ανακαλεί πράγματα που κάνατε μαζί ή που είδε ή που άκουσε;

• Αναγνωρίζει τα χρώματα;

• Ρίχνει μπάλα; Κλοτσάει μπάλα;

• Έχει οπτική επαφή μαζί σας ή με τρίτους;

• Νιώθει καλά όταν δεν είστε κοντά του ή κάπου που να σας βλέπει;

• Ακούει όταν του μιλάτε; Βλέπει ό,τι του δείχνετε ή φαίνεται να δυσανασχετεί;

Ανάλογα με την ηλικία και όσο πιο μεγάλο είναι το παιδί, αναμένουμε πιο πολλά «ναι» από τους γονείς σε αυτό τον ενδεικτικό κατάλογο. σχολείο1

Για το δημοτικό σχολείο και αφού πολλά από τα πιο πάνω έχουν καλυφθεί ως αναπτυξιακοί στόχοι, μπορούμε να προσθέσουμε:

• Κρατάει το μολύβι με το σωστό τρόπο;

• Γράφει το όνομά του;

• Έχει κατακτήσει βασικές προ-μαθηματικές έννοιες;

• Ξέρει πώς να κρατάει σωστά το βιβλίο και να γυρίζει τις σελίδες του;

• Αντιλαμβάνεται μεγέθη και σχήματα;

• Αντιγράφει σχήματα;

• Μετράει ως το 10;

• Περιμένει τη σειρά του, ακούει, συμμετέχει σε συζήτηση;

• Είναι ανεξάρτητο στην τουαλέτα και στο φαγητό;

• Ζητάει βοήθεια όταν νιώσει την ανάγκη;

• Ελέγχει το θυμό του ή κάποια αρνητικά συναισθήματα;

• Έχει αντίληψη του τι είναι αστείο και γελάει με αυτό;

• Συγκεντρώνεται σε μια δραστηριότητα για όσο του ζητηθεί;

• Έχει φίλους και οι συνομήλικοί του δεν τον αποφεύγουν;

• Μπορεί να ενταχθεί σε ομάδα συνομηλίκων;

• Οι γονείς μπορούν γενικότερα να βοηθήσουν το παιδί τους δημιουργώντας ένα περιβάλλον πλούσιο από ερεθίσματα. Μπορούν να το εισαγάγουν στον κόσμο του βιβλίου μέσα από ένα ευχάριστο, διασκεδαστικό τρόπο, βοηθώντας το να αντιληφθεί τη σύνδεση μεταξύ ομιλίας, λόγου, ανάγνωσης και γραφής.

• Το παιδί μαθαίνει μέσα από ευχάριστες διαδικασίες, χωρίς πίεση και άγχος, χωρίς συνειδητά να το αντιλαμβάνεται, να συμπεριφέρεται ως αναγνώστης και να εξοικειώνεται με τυπωμένους χαρακτήρες γραφημάτων. Έτσι, σταδιακά, το παιδί εισάγεται στο προ–αναγνωστικό στάδιο και ετοιμάζεται για την ανάγνωση και για την αποκωδικοποίηση των γραμμάτων.

• Στο στάδιο αυτό τονίζουμε ότι η συνεργασία γονιών και νηπιαγωγείου είναι εξαιρετικής σημασίας, έτσι που να προληφθούν αρνητικές καταστάσεις και βιώματα αποτυχίας κατά τη μετάβαση του παιδιού στη δημοτική εκπαίδευση.

2+2

Η παιδική ηλικία προσφέρει τις βάσεις στο παιδί για να ολοκληρωθεί σταδιακά και να εξελιχθεί σε όλους τους τομείς. Μπορεί να είναι ευχάριστη, γεμάτη φαντασία, μαγεία και παραμύθια. Κάθε γονιός χρειάζεται να την απολαμβάνει χωρίς ένταση και ανυπομονησία, αφού πολύ γρήγορα παραμένει ανάμνηση. Φροντίστε αυτή η ανάμνηση να έχει πολλές ευχάριστες στιγμές!

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: