• “Ο κόσμος δεν μάς προσφέρθηκε από τους γονείς μας, μάς τον δάνεισαν τα παιδιά μας“

    Αφρικάνικη Παροιμία

  • Μαζί προχωράμε!

  • Ονειρευόμαστε:

    ...μια νεολαία δυναμική, τολμηρή και πεισματάρα, η οποία οραματίζεται, αναζητά και δεν σταματά ποτέ να διεκδικεί... μια πόλη φιλόξενη, ζωντανή, δημιουργική, που δίνει ευκαιρίες στους ανθρώπους της για εξέλιξη και ανάπτυξη, μια πόλη με χαρακτήρα, προοπτική και όραμα... μια κοινωνία πολυπολιτισμική, ελεύθερη, μια κοινωνία με ιδανικά, αξίες και ηθική... ανθρώπους ευτυχισμένους, χαρούμενους και αποφασιστικούς...με γνώση, λογική και συναισθήματα σε πλήρη αρμονία...
  • αντιδραστικότητα;

  • Θέλω (Jorge Bucay)

    Θέλω να με ακούς, χωρίς να με κρίνεις

    Θέλω τη γνώμη σου, χωρίς συμβουλές

    Θέλω να με εμπιστεύεσαι, χωρίς απαιτήσεις

    Θέλω τη βοήθειά σου, κι όχι ν΄αποφασίζεις για μένα

    Θέλω να με προσέχεις, χωρίς να με ακυρώνεις

    Θέλω να με κοιτάς, χωρίς να προβάλεις τον εαυτό σου σε μένα

    Θέλω να μ΄αγκαλιάζεις, χωρίς να με κάνεις να ασφυκτιώ

    Θέλω να μου δίνεις ζωντάνια, χωρίς να με σπρώχνεις

    Θέλω να με υποστηρίζεις, χωρίς να με φορτώνεσαι

    Θέλω να με προστατεύεις, χωρίς ψέματα

    Θέλω να πλησιάζεις χωρίς να εισβάλλεις

    Θέλω να ξέρεις τις πλευρές μου που πιο πολύ σε ενοχλούν. Να τις αποδέχεσαι και να μην προσπαθείς να τις αλλάξεις

    Θέλω να ξέρεις... πως σήμερα μπορείς να βασίζεσαι πάνω μου... xωρίς όρους

  • ΟΧΙ ΣΤΟ ΑΛΚΟΟΛ

  • ΟΧΙ ΣΤΗΝ internet ΕΞΑΡΤΗΣΗ

  • Ένα παιδί συμβουλεύει…

    Ένα παιδί δίνει 13 πολύτιμες συμβουλές στους γονείς του

    Ø Μη φοβάστε να είστε σταθεροί μαζί μου. Αυτό θα με κάνει να νιώθω περισσότερη σιγουριά.

    Ø Μη με παραχαϊδεύετε. Ξέρω πολύ καλά πως δεν πρέπει να μου δίνετε οτιδήποτε σας ζητώ. Σας δοκιμάζω μονάχα για να δω.

    Ø Μη με κάνετε να νιώθω μικρότερος απ΄ ότι είμαι. Αυτό με σπρώχνει να παριστάνω καμιά φορά το «σπουδαίο».

    Ø Μη μου κάνετε παρατηρήσεις μπροστά στον κόσμο, αν μπορείτε. Θα προσέξω περισσότερο αυτό που θα μου πείτε, αν μου μιλήσετε ήρεμα, μια στιγμή που θα είμαστε οι δυο μας.

    Ø Μη μου δημιουργείτε το συναίσθημα πως τα λάθη μου είναι αμαρτήματα. Μπερδεύονται έτσι μέσα μου όλες οι αξίες που έχω μάθει να αναγνωρίζω.

    Ø Μην πέφτετε σε αντιφάσεις. Με μπερδεύετε έτσι αφάνταστα και με κάνετε να χάνω την πίστη μου σε εσάς.

    Ø Μη με αγνοείτε, όταν σας κάνω ερωτήσεις, γιατί θα ανακαλύψετε πως θα αρχίσω να παίρνω τις πληροφορίες μου από άλλες πηγές.

    Ø Μην προσπαθείτε να με κάνετε να πιστέψω πως είστε τέλειοι ή αλάνθαστοι. Είναι μια δυσάρεστη έκπληξη για μένα, όταν ανακαλύπτω πως δεν είστε ούτε το ένα ούτε το άλλο.

    Ø Μη διανοηθείτε ποτέ πως θα πέσει η υπόληψή σας αν μου ζητήσετε συγγνώμη. Μια τίμια αναγνώριση του λάθους σας μου δημιουργεί πολύ θερμά αισθήματα απέναντί σας.

    Ø Μην ξεχνάτε πως μ΄ αρέσει να πειραματίζομαι. Χωρίς αυτό δεν μπορώ να ζήσω. Σας παρακαλώ παραδεχτείτε το.

    Ø Μην ξεχνάτε πόσο γρήγορα μεγαλώνω. Θα πρέπει να σας είναι δύσκολο να κρατήσετε το ίδιο βήμα με μένα, αλλά προσπαθήστε σας παρακαλώ.

    Ø Μην ξεχνάτε πως δεν θα μπορέσω να αναπτυχθώ χωρίς πολλή κατανόηση και αγάπη. Αυτό όμως δεν χρειάζεται να το πω, έτσι δεν είναι;

    Ø Μη μου λέτε ποτέ ψέματα!

  • Παιδί ή Ενήλικος;

  • Αυτοεκτίμηση, αυτή η… Άγνωστη!

    10 τρόποι για να βοηθήσετε το παιδί σας να εκτιμά τον εαυτό του.

    vΕπικοινωνήστε ανοιχτά με το παιδί σας.

    vΜάθετε να το ακούτε.

    vΣυμπεριλαμβάνε-τε το παιδί σας στις οικογενειακές συζητήσεις. Δείξτε του ότι εκτιμάτε τις απόψεις του.

    vΠροσπαθήστε να καταλάβετε την άποψη του παιδιού σας.

    vΔώστε στο παιδί σας ευθύνες κατάλληλες για την ηλικία του.

    vΒάλτε σταθερά όρια. Τα παιδιά θέλουν να ξέρουν τι περιμένουν οι άλλοι από αυτά.

    vΝα είστε γενναιόδωροι αλλά και ειλικρινείς όταν επαινείτε ή παροτρύνετε τα παιδιά.

    vΒοηθήστε το παιδί σας να θέσει στόχους και βοηθήστε το να τους πραγματοποιήσει.

    vΝα θυμάστε ότι η νίκη δεν είναι το παν. Το σημαντικό είναι η προσπάθεια.

    vΓίνετε θετικό πρότυπο. Αισθανθείτε περήφανος/η για τον εαυτό σας.

  • Μάς χρειάζονται!

  • «Αν ένα παιδί…» της Dorothy Law Nolte

    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κριτική:
    Μαθαίνει να κατακρίνει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην έχθρα:
    Μαθαίνει να καυγαδίζει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ειρωνεία:
    Μαθαίνει να είναι ντροπαλό
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ντροπή:
    Μαθαίνει να αισθάνεται ένοχο
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κατανόηση:
    Μαθαίνει να είναι υπομονετικό
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στον έπαινο:
    Μαθαίνει να εκτιμάει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στη δικαιοσύνη:
    Μαθαίνει να είναι δίκαιο
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην αποδοχή:
    Μαθαίνει να αγαπάει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ασφάλεια:
    Μαθαίνει να έχει πίστη στον εαυτό του και στους άλλους
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην επιδοκιμασία:
    Μαθαίνει να εκτιμάει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην φιλία:
    Μαθαίνει να βρίσκει την αγάπη μέσα στον κόσμο
  • Όχι στις διακρίσεις!

  • “Πέτα μακριά το ραβδί σου!”

    Από το βιβλίο “Πέτα μακριά το ραβδί σου (Πειθαρχία χωρίς δάκρυα)” των Ρούντολφ Ντράικωρς & Περλ Κάσελ:

    “Το παιδί χρειάζεται ενθάρρυνση σαν το φυτό που χρειάζεται ήλιο και νερό”

    “Μπορούμε να αποδοκιμάζουμε τις πράξεις του παιδιού, χωρίς ν’ αποδοκιμάζουμε το ίδιο το παιδί”

    “Η ελευθερία βλασταίνει από το σπόρο της πειθαρχίας”

    “Μόνο σ’ ένα ήρεμο και συμφιλιωμένο περιβάλλον μπορεί το παιδί να αναπτύξει ελεύθερα την προσωπικότητά του και το δυναμικό του”

    “Η τιμωρία αφήνει να εννοηθεί οτι το παιδί από μόνο του δεν έχει αξία”

  • Νεολαία & Ευρώπη

    Νέα Γενιά σε Δράση Ευρωπαϊκή Κάρτα Νέων Eurodesk EVE
  • Στόχευε Ψηλά!

  • Εμείς οι Λίγοι

    Είμαστε εμείς οι ονειροπαρμένοι τρελλοί της γης

    με τη φλογισμένη καρδιά και τα έξαλλα μάτια

    Είμαστε οι αλύτρωτοι στοχαστές και οι τραγικοί ερωτευμένοι

    Χίλιοι ήλιοι κυλούνε μες στο αίμα μας

    κι ολούθε μας κυνηγά το όραμα του απείρου

    Η φόρμα δεν μπορεί να μας δαμάσει

    Εμείς ερωτευθήκαμε την ουσία του είναι μας

    και σ’ όλους μας τους έρωτες αυτήν αγαπούμε

    Είμαστε οι μεγάλοι ενθουσιασμένοι κι οι μεγάλοι αρνητές

    Κλείνουμε μέσα μας τον κόσμο όλο και δεν είμαστε τίποτα απ’αυτόν τον κόσμο

    Οι μέρες μας είναι μια πυρκαγιά κι οι νύχτες μας ένα πέλαγο

    Γύρω μας αντηχεί το γέλιο των ανθρώπων...

    (Γιώργος Μακρής)

  • Αφήστε να πετάξει!

  • Η επόμενη μέρα

    Επειδή κάθε δευτερόλεπτο μετράει

    πρέπει τώρα ν' αρχίσουμε να γράφουμε όλο και περισσότερα ποιήματα

    για να καθαρίσουμε το τοπίο από τον τρόμο, την απειλή και τον θάνατο

    πρέπει τώρα να εξορκίσουμε τους εφιάλτες που κρύβονται ακόμη μέσα στην ελευθερία

    έτοιμοι να μας πιουν όλο το αίμα

    κι επειδή όποιος σήμερα ξεχαστεί μέσα στον εαυτό του θα είναι αύριο λησμονιά και στάχτη

    πρέπει τώρα να μάθει τι θα πει εχθρός και αδικία

    διότι η πραγματικότητα δεν γίνεται κατανοητή χωρίς την κατανόηση της αθλιότητας και της απελπισίας

    κι επειδή κάθε δευτερόλεπτο μετράει πρέπει από τώρα να πάμε στο σχολείο της φαντασίας

    για να σώσουμε ξανά τα όνειρα.

    (Γιώργος Βέης)

  • Γίνε Αστέρι!

    Αν δεν μπορείς να είσαι πεύκο στην κορυφή του λόφου, χαμόδεντρο να γίνεις στην κοιλάδα, μα να γίνεις το πιο όμορφο χαμόδεντρο στου ρυακιού την όχθη. Γίνε θάμνος, αν δεν μπορείς δέντρο να είσαι.

    Κι αν δεν μπορείς να είσαι θάμνος, γίνε χλόη κι ομόρφαινε τις παρυφές του δρόμου. Αν δεν μπορείς να είσαι δρυς, γίνε μικρή φιλύρα αλλά η ομορφότερη κοντά στη λίμνη.

    Να γίνουμε όλοι καπετάνιοι δεν μπορούμε, χρειάζεται και πλήρωμα, έχει δουλειά για όλους, άφθονες δουλειές, μεγάλες και μικρές και πρέπει ο καθένας μας ό,τι μπορεί να κάνει.

    Αν δεν μπορείς να είσαι ο ήλιος, γίνε αστέρι, από το μέγεθος ούτε κερδίζεις ούτε χάνεις, να είσαι ο καλύτερος σ' αυτό που είσαι.

    (Douglas Malloch)

  • Αγαπάμε τα ζώα

  • Ένα παιδί μέσα μας

  • Η παιδική ηλικία είναι το βασίλειο της μεγάλης δικαιοσύνης και της βαθιάς αγάπης. Στα χέρια ενός παιδιού κανένα πράγμα δεν είναι σπουδαιότερο από κάποιο άλλο. Παίζει με μια χρυσή καρφίτσα ή με ένα λευκό λουλούδι. Δεν έχει φόβο της απώλειας.

    Για το παιδί ο κόσμος εξακολουθεί να είναι το όμορφο δοχείο μέσα στο οποίο δεν χάνεται τίποτα.

    Δεν αναγκάζει τα πράγματα να εγκατασταθούν κάπου. Τα αφήνει να διαβούν μέσα από τα χέρια του σαν αγέλη σκοτεινών νομάδων που περνούν κάτω από μιαν αψίδα θριάμβου. Για λίγο φωτίζονται μέσα στην αγάπη του και έπειτα σκοτεινιάζουν ξανά·

    ό,τι φωτίστηκε μέσα στην αγάπη του παραμένει εντός της σαν εικόνα που δεν πρόκειται να χαθεί.

    (Ράινερ Μαρία Ρίλκε)

  • Χωρίς διακρίσεις

  • Ευτυχείτε!

  • Μαθαίνεις

    Μετά από λίγο μαθαίνεις την ανεπαίσθητη διαφορά ανάμεσα στο να κρατάς το χέρι και να αλυσοδένεις μια ψυχή.

    Και μαθαίνεις πως αγάπη δε σημαίνει στηρίζομαι Και συντροφικότητα δε σημαίνει ασφάλεια

    Και αρχίζεις να μαθαίνεις πως τα φιλιά δεν είναι συμβόλαια Και τα δώρα δεν είναι υποσχέσεις

    Και αρχίζεις να δέχεσαι τις ήττες σου με το κεφάλι ψηλά και τα μάτια ορθάνοιχτα Με τη χάρη μιας γυναίκας και όχι με τη θλίψη ενός παιδιού

    Και μαθαίνεις να φτιάχνεις όλους τους δρόμους σου στο σήμερα, γιατί το έδαφος του αύριο είναι πολύ ανασφαλές για σχέδια…

    Και τα όνειρα πάντα βρίσκουν τον τρόπο να γκρεμίζονται στη μέση της διαδρομής

    Μετά από λίγο καιρό μαθαίνεις… Πως ακόμα κι η ζέστη του ήλιου μπορεί να σου κάνει κακό.

    Έτσι φτιάχνεις τον κήπο σου εσύ Αντί να περιμένεις κάποιον να σου φέρει λουλούδια

    Και μαθαίνεις ότι, αλήθεια, μπορείς να αντέξεις Και ότι, αλήθεια, έχεις δύναμη Και ότι, αλήθεια, αξίζεις

    Και μαθαίνεις… μαθαίνεις… με κάθε αντίο μαθαίνεις

    (Χόρχε Λουίς Μπόρχες)

  • Θυμούμαι μικρός κάθουμουν συχνά στο κατώφλι του σπιτιού μας, έλαμπε ο ήλιος, καίγουνταν ο αγέρας, σ' ένα μεγάλο σπίτι στη γειτονιά πατούσαν σταφύλια, μύριζε ο κόσμος μούστο, κι εγώ σφαλνούσα τα μάτια ευτυχισμένος, άπλωνα τις φούχτες και περίμενα, κι έρχουνταν ο Θεός, όσο ήμουν παιδί ποτέ δε με γέλασε, έρχουνταν, παιδί κι αυτός σαν και μένα, και μού 'βαζε στα χέρια τα παιχνιδάκια του τον ήλιο, το φεγγάρι, τον άνεμο. "Χάρισμά σου" μού 'λεγε "χάρισμά σου, παίξε μαζί τους, εγώ έχω κι άλλα." Άνοιγα τα μάτια, ο Θεός εξαφανίζουνταν μα απόμεναν στα χέρια μου τα παιχνιδάκια του.

    (Νίκος Καζαντζάκης, "Αναφορά στον Γκρέκο")

  • Ενώ εσύ μου φώναζες…

    Μου μάθαινες να σε φοβάμαι…

    Τραυμάτιζες την αυτοπεποίθηση μου…

    Μου μάθαινες ότι δεν είχα αξιοπρέπεια επειδή ήμουν μικρός…

    Μου μάθαινες να μην τολμάω, να μη δοκιμάζω, να μην προσπαθώ να ανακαλύπτω, να μην παίρνω πρωτοβουλίες, για να μη θυμώνεις…

    Με έκανες να νιώθω ασήμαντος και αδύναμος…

    Μου έδειχνες ότι δεν μπορούσα να σε εμπιστεύομαι…

    Μου μάθαινες ότι δεν μπορούσα να σου μιλήσω αν είχα κάποιο πρόβλημα ή κάποιος μου έκανε κακό, γιατί φοβόμουν πώς θα αντιδρούσες…

    Μου μάθαινες ότι όταν αγαπάμε κάποιον, έχουμε δικαίωμα να του φερόμαστε άσχημα…

    Η φωνή σου δεν με άφηνε να σκεφτώ τα λόγια σου…

    Ίδρωνα, η καρδιά μου χτυπούσε δυνατά, το στομάχι και τα αυτιά μου πονούσαν…

    Θύμωνα που δεν νοιαζόσουν για αυτά που ήθελα να σου πω…

    Αναρωτιόμουν που πήγε ο μπαμπάς μου…

    Mου μάθαινες να φωνάζω κι εγώ…

    Ήμουν μόνος μου…

    Σκεφτόμουν ότι δεν μ’ αγαπάς πια…

    Μου μάθαινες ότι επιτρέπεται να φέρομαι άσχημα σε κάποιον πιο αδύναμο από μένα…

    Μου μάθαινες πώς να φερθώ στα παιδιά μου όταν μεγαλώσω…

    Δεν φανταζόσουν τον αγώνα που πρέπει να δώσω τώρα που μεγάλωσα, για να μη γίνω σαν εσένα…   

  • Και τώρα είσαι

    και είμαι τώρα

    και είμαστε ένα μυστήριο

    που δε θα συμβεί ποτέ ξανά,

    ένα θαύμα που δεν έχει συμβεί

    ποτέ στο παρελθόν

    και λάμποντας αυτό το τώρα μας

    πρέπει να φτάσει στο τότε

    (E.E.Cummings)

Μαθαίνω να μπαίνω στη θέση του άλλου – Μέρος 2ο

SONY DSC

Οι άνθρωποι ξεκινώντας από την παιδική ηλικία, όπως αναλύσαμε στο α΄ μέρος, ακριβώς εδώ, διαμορφώνουν κοινωνική επίγνωση και αποκτούν ενσυναίσθηση όταν αναπτύσσουν τις ακόλουθες ικανότητες:

  1. Επίγνωση αυτού που εκφράζουν οι άλλοι, ακόμη κι όταν δεν μιλούν.
  2. Επίγνωση της οπτικής του άλλου, «να μπαίνουν στη θέση του άλλου».
  3. Να κάνουν παύση για να σκεφτούν, πριν μιλήσουν ή δράσουν.
  4. Να εκφράσουν ανοιχτά την κατανόησή τους για την οπτική του άλλου.

Η ιστορία που ακολουθεί περιγράφει αυτές τις διαδικασίες:

Η Ρούλα παρατήρησε πόσο στενοχωρημένη ήταν η φίλη της η Μαρία. Ήταν έτοιμη να κλάψει εξαιτίας του βαθμού που πήρε στο διαγώνισμα των Μαθηματικών. Η Ρούλα, βέβαια, είχε πάρει το συνηθισμένο της βαθμό. Δεν ήξερε τι να πει. Η Μαρία ήταν η καλύτερή της φίλη. Και οι δύο είχαν μελετήσει πολλές ώρες για το διαγώνισμα.

Η Ρούλα προσπάθησε να μπει στη θέση της. Όταν το έκανε, μπόρεσε να φανταστεί πώς ένιωθε η Μαρία, εξαιτίας του χαμηλού της βαθμού στο διαγώνισμα, ξέροντας πόσο σκληρά είχε μελετήσει. «Ίσως πιστεύει ότι δεν πρόκειται να ξαναπάρει ποτέ καλό βαθμό στα Μαθηματικά», αναλογίστηκε η Ρούλα.

Σκέφτηκε προσεκτικά με ποιον τρόπο θα έπρεπε να συμπεριφερθεί όταν θα έβλεπε τη Μαρία. Αποφάσισε ότι δεν θα υπερηφανευόταν για τον καλό της βαθμό, αντίθετα θα χαιρετούσε τη Μαρία αγκαλιάζοντάς την. Εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός ότι η Ρούλα αποφάσισε να βοηθήσει τη Μαρία να σκεφτεί πιθανές στρατηγικές που θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει πριν το επόμενο διαγώνισμα. Μπαίνοντας στη θέση της και βλέποντας τα πράγματα από τη δική της πλευρά, η Ρούλα μπόρεσε να κατανοήσει τα συναισθήματα της φίλης της και να της συμπεριφερθεί με έναν τρόπο που θα της έφτιαχνε τη διάθεση.

Η ενσυναίσθηση δεν είναι απλώς μια ικανότητα να ανιχνεύετε τι νιώθουν οι άλλοι, αλλά και να βιώνετε οι ίδιοι αυτό το συναίσθημα. Η ενσυναίσθηση έχει πολλά πλεονεκτήματα, μερικά από τα οποία είναι τα εξής:

1. Η ενσυναίσθηση ενισχύει την επικοινωνία. Σκεφτείτε τι θα συνέβαινε αν δεν είχατε ιδέα για το πώς νιώθει το άλλο άτομο στη διάρκεια της επικοινωνίας σας. Μπορεί να λέγατε κάτι που θα το έκανε να νιώσει άσχημα, ωστόσο εσείς θα συνεχίζατε να μιλάτε πιστεύοντας ότι καταλαβαίνει και συμφωνεί μαζί σας. Η πληροφόρηση σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο οι άλλοι κατανοούν τα μηνύματά σας, σας βοηθά να τα τροποποιήσετε ώστε να βελτιώσετε την επικοινωνία σας.

2. Η ενσυναίσθηση φέρνει τους ανθρώπους πιο κοντά. Συχνά νιώθετε πολύ μόνοι ακόμη και μέσα σε μια ομάδα και συχνά υπερβάλλετε στο πόσο διαφορετικοί είστε από τα άλλα άτομα. Ωστόσο, όταν κάποιος επικοινωνεί μαζί σας με ενσυναίσθηση, μειώνεται το αίσθημα της μοναξιάς και της διαφορετικότητας. Με την ενσυναίσθηση γίνεστε αποδεκτοί χωρίς να σας επικρίνουν και σας ανακουφίζει όταν κάποιος καταλαβαίνει πώς νιώθετε.

3. Η ενσυναίσθηση ενισχύει την εμπιστοσύνη. Η έκφραση της ενσυναίσθησης, αρχικά, πιθανώς να προκαλέσει έκπληξη ή σύγχυση στο συνομιλητή σας. Ιδιαίτερα όταν είναι απροσδόκητη μπορεί να προκαλέσει υποψίες, αλλά όταν έχει διάρκεια είναι δύσκολο να μην εκτιμήσουν το ενδιαφέρον που δείχνετε. Επομένως, προοδευτικά η ενσυναίσθηση οδηγεί στην εμπιστοσύνη.

4. Η ενσυναίσθηση βοηθά στην επίλυση των συγκρούσεων και στην αποδοχή της διαφορετικότητας. Όταν είστε σε θέση να κατανοήσετε τη μειονεκτική θέση στην οποία μπορεί να βρίσκεται κάποιος που είναι «διαφορετικός» από σας, π.χ. ένας οικονομικός πρόσφυγας, ή ένα άτομο με ειδικές ανάγκες, μπορείτε να ταυτιστείτε με μεγαλύτερη ευελιξία, τουλάχιστον προσωρινά, με τα συναισθήματα, τις σκέψεις και τις πεποιθήσεις του. Η ικανότητα να κατανοήσετε την οπτική του άλλου είναι το σημαντικότερο βήμα για να επιλύσετε τις διαφορές σας και να καταρρίψετε τυχόν προκαταλήψεις και αρνητικές πεποιθήσεις.

Αν θέλετε ως γονείς ή εκπαιδευτικοί να αναπτύξετε την ενσυναισθητική ικανότητα των παιδιών, μπορείτε να εφαρμόσετε τις ακόλουθες συμπεριφορές:

  • να εξηγείτε στα παιδιά ποιες είναι οι συνέπειες της συμπεριφοράς τους στους άλλους,
  • να δείξετε στα παιδιά ότι έχουν τη δύναμη να κάνουν τους άλλους να νιώσουν ευτυχισμένοι, αν τους φέρονται με ευγένεια και γενναιοδωρία,
  • να γίνετε πρότυπα ενίσχυσης της ενσυναισθηματικής συμπεριφοράς, με το δικό σας παράδειγμα,
  • να εξηγήσετε στα παιδιά που πλήγωσαν ή στενοχώρησαν άλλα παιδιά για ποιο λόγο η συμπεριφορά τους κάνει κακό τους άλλους και να προτείνετε τρόπους να επανορθώσουν το λάθος τους,
  • να ενθαρρύνετε τα παιδιά να συζητούν τα συναισθήματα και τα προβλήματά τους μαζί σας,
  • να εξασκήσετε τα παιδιά μέσα από ιστορίες ή παιχνίδια στο να αντιλαμβάνονται τη θέση του άλλου και να κατανοούν τα συναισθήματά του, να ονομάζουν και να εξηγούν τα συναισθήματα ενός τρίτου προσώπου (που δεν είναι ούτε το ίδιο το παιδί, ούτε εσείς ο γονιός ή ο εκπαιδευτικός), να μπαίνουν κυριολεκτικά στη θέση του άλλου παίζοντας ένα ρόλο και να διακρίνουν τις ομοιότητες και τις διαφορές στα συναισθήματα και στις αντιδράσεις των ίδιων και των άλλων. 

Χαρακτηριστικό είναι το παρακάτω video για τη δύναμη και την αξία της ενσυναίσθησης:

 

Advertisements

2 Σχόλια

  1. Τα άρθρα είναι καταπληκτικά. Θα ήθελα να ευχαριστήσω για την πραγματικά πολύτιμη βοήθεια. Θα το εκτιμούσα ιδιαίτερα αν θα μπορούσα να είχα κάποιο επιπλέον υλικό και για το θέμα «επικοινωνία» για τις βιωματικές δράσεις στο γυμνάσιο.Κυρίως όσον αφορά το βιωματικό κομμάτι.
    Ευχαριστώ πολύ
    Υγεία και αισιοδοξία για όλους μας!

    • κ.Θεοδώρου ευχαριστώ θερμά για το σχόλιό σας και το θετικό σας βλέμμα. Θα μπορούσαμε να επικοινωνήσουμε και μέσω mail για το θέμα που σας ενδιαφέρει και να σας συστήσω σχετική βιβλιογραφία και βεβαίως, θα έχω κατά νου ότι σας ενδιαφέρουν σχετικές αναρτήσεις και θα το φροντίσω. Θερμές Ευχές για τις Γιορτινές Μέρες!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: