• “Ο κόσμος δεν μάς προσφέρθηκε από τους γονείς μας, μάς τον δάνεισαν τα παιδιά μας“

    Αφρικάνικη Παροιμία

  • Μαζί προχωράμε!

  • Ονειρευόμαστε:

    ...μια νεολαία δυναμική, τολμηρή και πεισματάρα, η οποία οραματίζεται, αναζητά και δεν σταματά ποτέ να διεκδικεί... μια πόλη φιλόξενη, ζωντανή, δημιουργική, που δίνει ευκαιρίες στους ανθρώπους της για εξέλιξη και ανάπτυξη, μια πόλη με χαρακτήρα, προοπτική και όραμα... μια κοινωνία πολυπολιτισμική, ελεύθερη, μια κοινωνία με ιδανικά, αξίες και ηθική... ανθρώπους ευτυχισμένους, χαρούμενους και αποφασιστικούς...με γνώση, λογική και συναισθήματα σε πλήρη αρμονία...
  • αντιδραστικότητα;

  • Θέλω (Jorge Bucay)

    Θέλω να με ακούς, χωρίς να με κρίνεις

    Θέλω τη γνώμη σου, χωρίς συμβουλές

    Θέλω να με εμπιστεύεσαι, χωρίς απαιτήσεις

    Θέλω τη βοήθειά σου, κι όχι ν΄αποφασίζεις για μένα

    Θέλω να με προσέχεις, χωρίς να με ακυρώνεις

    Θέλω να με κοιτάς, χωρίς να προβάλεις τον εαυτό σου σε μένα

    Θέλω να μ΄αγκαλιάζεις, χωρίς να με κάνεις να ασφυκτιώ

    Θέλω να μου δίνεις ζωντάνια, χωρίς να με σπρώχνεις

    Θέλω να με υποστηρίζεις, χωρίς να με φορτώνεσαι

    Θέλω να με προστατεύεις, χωρίς ψέματα

    Θέλω να πλησιάζεις χωρίς να εισβάλλεις

    Θέλω να ξέρεις τις πλευρές μου που πιο πολύ σε ενοχλούν. Να τις αποδέχεσαι και να μην προσπαθείς να τις αλλάξεις

    Θέλω να ξέρεις... πως σήμερα μπορείς να βασίζεσαι πάνω μου... xωρίς όρους

  • ΟΧΙ ΣΤΟ ΑΛΚΟΟΛ

  • ΟΧΙ ΣΤΗΝ internet ΕΞΑΡΤΗΣΗ

  • Ένα παιδί συμβουλεύει…

    Ένα παιδί δίνει 13 πολύτιμες συμβουλές στους γονείς του

    Ø Μη φοβάστε να είστε σταθεροί μαζί μου. Αυτό θα με κάνει να νιώθω περισσότερη σιγουριά.

    Ø Μη με παραχαϊδεύετε. Ξέρω πολύ καλά πως δεν πρέπει να μου δίνετε οτιδήποτε σας ζητώ. Σας δοκιμάζω μονάχα για να δω.

    Ø Μη με κάνετε να νιώθω μικρότερος απ΄ ότι είμαι. Αυτό με σπρώχνει να παριστάνω καμιά φορά το «σπουδαίο».

    Ø Μη μου κάνετε παρατηρήσεις μπροστά στον κόσμο, αν μπορείτε. Θα προσέξω περισσότερο αυτό που θα μου πείτε, αν μου μιλήσετε ήρεμα, μια στιγμή που θα είμαστε οι δυο μας.

    Ø Μη μου δημιουργείτε το συναίσθημα πως τα λάθη μου είναι αμαρτήματα. Μπερδεύονται έτσι μέσα μου όλες οι αξίες που έχω μάθει να αναγνωρίζω.

    Ø Μην πέφτετε σε αντιφάσεις. Με μπερδεύετε έτσι αφάνταστα και με κάνετε να χάνω την πίστη μου σε εσάς.

    Ø Μη με αγνοείτε, όταν σας κάνω ερωτήσεις, γιατί θα ανακαλύψετε πως θα αρχίσω να παίρνω τις πληροφορίες μου από άλλες πηγές.

    Ø Μην προσπαθείτε να με κάνετε να πιστέψω πως είστε τέλειοι ή αλάνθαστοι. Είναι μια δυσάρεστη έκπληξη για μένα, όταν ανακαλύπτω πως δεν είστε ούτε το ένα ούτε το άλλο.

    Ø Μη διανοηθείτε ποτέ πως θα πέσει η υπόληψή σας αν μου ζητήσετε συγγνώμη. Μια τίμια αναγνώριση του λάθους σας μου δημιουργεί πολύ θερμά αισθήματα απέναντί σας.

    Ø Μην ξεχνάτε πως μ΄ αρέσει να πειραματίζομαι. Χωρίς αυτό δεν μπορώ να ζήσω. Σας παρακαλώ παραδεχτείτε το.

    Ø Μην ξεχνάτε πόσο γρήγορα μεγαλώνω. Θα πρέπει να σας είναι δύσκολο να κρατήσετε το ίδιο βήμα με μένα, αλλά προσπαθήστε σας παρακαλώ.

    Ø Μην ξεχνάτε πως δεν θα μπορέσω να αναπτυχθώ χωρίς πολλή κατανόηση και αγάπη. Αυτό όμως δεν χρειάζεται να το πω, έτσι δεν είναι;

    Ø Μη μου λέτε ποτέ ψέματα!

  • Παιδί ή Ενήλικος;

  • Αυτοεκτίμηση, αυτή η… Άγνωστη!

    10 τρόποι για να βοηθήσετε το παιδί σας να εκτιμά τον εαυτό του.

    vΕπικοινωνήστε ανοιχτά με το παιδί σας.

    vΜάθετε να το ακούτε.

    vΣυμπεριλαμβάνε-τε το παιδί σας στις οικογενειακές συζητήσεις. Δείξτε του ότι εκτιμάτε τις απόψεις του.

    vΠροσπαθήστε να καταλάβετε την άποψη του παιδιού σας.

    vΔώστε στο παιδί σας ευθύνες κατάλληλες για την ηλικία του.

    vΒάλτε σταθερά όρια. Τα παιδιά θέλουν να ξέρουν τι περιμένουν οι άλλοι από αυτά.

    vΝα είστε γενναιόδωροι αλλά και ειλικρινείς όταν επαινείτε ή παροτρύνετε τα παιδιά.

    vΒοηθήστε το παιδί σας να θέσει στόχους και βοηθήστε το να τους πραγματοποιήσει.

    vΝα θυμάστε ότι η νίκη δεν είναι το παν. Το σημαντικό είναι η προσπάθεια.

    vΓίνετε θετικό πρότυπο. Αισθανθείτε περήφανος/η για τον εαυτό σας.

  • Μάς χρειάζονται!

  • «Αν ένα παιδί…» της Dorothy Law Nolte

    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κριτική:
    Μαθαίνει να κατακρίνει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην έχθρα:
    Μαθαίνει να καυγαδίζει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ειρωνεία:
    Μαθαίνει να είναι ντροπαλό
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ντροπή:
    Μαθαίνει να αισθάνεται ένοχο
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κατανόηση:
    Μαθαίνει να είναι υπομονετικό
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στον έπαινο:
    Μαθαίνει να εκτιμάει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στη δικαιοσύνη:
    Μαθαίνει να είναι δίκαιο
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην αποδοχή:
    Μαθαίνει να αγαπάει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ασφάλεια:
    Μαθαίνει να έχει πίστη στον εαυτό του και στους άλλους
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην επιδοκιμασία:
    Μαθαίνει να εκτιμάει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην φιλία:
    Μαθαίνει να βρίσκει την αγάπη μέσα στον κόσμο
  • Όχι στις διακρίσεις!

  • “Πέτα μακριά το ραβδί σου!”

    Από το βιβλίο “Πέτα μακριά το ραβδί σου (Πειθαρχία χωρίς δάκρυα)” των Ρούντολφ Ντράικωρς & Περλ Κάσελ:

    “Το παιδί χρειάζεται ενθάρρυνση σαν το φυτό που χρειάζεται ήλιο και νερό”

    “Μπορούμε να αποδοκιμάζουμε τις πράξεις του παιδιού, χωρίς ν’ αποδοκιμάζουμε το ίδιο το παιδί”

    “Η ελευθερία βλασταίνει από το σπόρο της πειθαρχίας”

    “Μόνο σ’ ένα ήρεμο και συμφιλιωμένο περιβάλλον μπορεί το παιδί να αναπτύξει ελεύθερα την προσωπικότητά του και το δυναμικό του”

    “Η τιμωρία αφήνει να εννοηθεί οτι το παιδί από μόνο του δεν έχει αξία”

  • Νεολαία & Ευρώπη

    Νέα Γενιά σε Δράση Ευρωπαϊκή Κάρτα Νέων Eurodesk EVE
  • Στόχευε Ψηλά!

  • Εμείς οι Λίγοι

    Είμαστε εμείς οι ονειροπαρμένοι τρελλοί της γης

    με τη φλογισμένη καρδιά και τα έξαλλα μάτια

    Είμαστε οι αλύτρωτοι στοχαστές και οι τραγικοί ερωτευμένοι

    Χίλιοι ήλιοι κυλούνε μες στο αίμα μας

    κι ολούθε μας κυνηγά το όραμα του απείρου

    Η φόρμα δεν μπορεί να μας δαμάσει

    Εμείς ερωτευθήκαμε την ουσία του είναι μας

    και σ’ όλους μας τους έρωτες αυτήν αγαπούμε

    Είμαστε οι μεγάλοι ενθουσιασμένοι κι οι μεγάλοι αρνητές

    Κλείνουμε μέσα μας τον κόσμο όλο και δεν είμαστε τίποτα απ’αυτόν τον κόσμο

    Οι μέρες μας είναι μια πυρκαγιά κι οι νύχτες μας ένα πέλαγο

    Γύρω μας αντηχεί το γέλιο των ανθρώπων...

    (Γιώργος Μακρής)

  • Αφήστε να πετάξει!

  • Η επόμενη μέρα

    Επειδή κάθε δευτερόλεπτο μετράει

    πρέπει τώρα ν' αρχίσουμε να γράφουμε όλο και περισσότερα ποιήματα

    για να καθαρίσουμε το τοπίο από τον τρόμο, την απειλή και τον θάνατο

    πρέπει τώρα να εξορκίσουμε τους εφιάλτες που κρύβονται ακόμη μέσα στην ελευθερία

    έτοιμοι να μας πιουν όλο το αίμα

    κι επειδή όποιος σήμερα ξεχαστεί μέσα στον εαυτό του θα είναι αύριο λησμονιά και στάχτη

    πρέπει τώρα να μάθει τι θα πει εχθρός και αδικία

    διότι η πραγματικότητα δεν γίνεται κατανοητή χωρίς την κατανόηση της αθλιότητας και της απελπισίας

    κι επειδή κάθε δευτερόλεπτο μετράει πρέπει από τώρα να πάμε στο σχολείο της φαντασίας

    για να σώσουμε ξανά τα όνειρα.

    (Γιώργος Βέης)

  • Γίνε Αστέρι!

    Αν δεν μπορείς να είσαι πεύκο στην κορυφή του λόφου, χαμόδεντρο να γίνεις στην κοιλάδα, μα να γίνεις το πιο όμορφο χαμόδεντρο στου ρυακιού την όχθη. Γίνε θάμνος, αν δεν μπορείς δέντρο να είσαι.

    Κι αν δεν μπορείς να είσαι θάμνος, γίνε χλόη κι ομόρφαινε τις παρυφές του δρόμου. Αν δεν μπορείς να είσαι δρυς, γίνε μικρή φιλύρα αλλά η ομορφότερη κοντά στη λίμνη.

    Να γίνουμε όλοι καπετάνιοι δεν μπορούμε, χρειάζεται και πλήρωμα, έχει δουλειά για όλους, άφθονες δουλειές, μεγάλες και μικρές και πρέπει ο καθένας μας ό,τι μπορεί να κάνει.

    Αν δεν μπορείς να είσαι ο ήλιος, γίνε αστέρι, από το μέγεθος ούτε κερδίζεις ούτε χάνεις, να είσαι ο καλύτερος σ' αυτό που είσαι.

    (Douglas Malloch)

  • Αγαπάμε τα ζώα

  • Ένα παιδί μέσα μας

  • Η παιδική ηλικία είναι το βασίλειο της μεγάλης δικαιοσύνης και της βαθιάς αγάπης. Στα χέρια ενός παιδιού κανένα πράγμα δεν είναι σπουδαιότερο από κάποιο άλλο. Παίζει με μια χρυσή καρφίτσα ή με ένα λευκό λουλούδι. Δεν έχει φόβο της απώλειας.

    Για το παιδί ο κόσμος εξακολουθεί να είναι το όμορφο δοχείο μέσα στο οποίο δεν χάνεται τίποτα.

    Δεν αναγκάζει τα πράγματα να εγκατασταθούν κάπου. Τα αφήνει να διαβούν μέσα από τα χέρια του σαν αγέλη σκοτεινών νομάδων που περνούν κάτω από μιαν αψίδα θριάμβου. Για λίγο φωτίζονται μέσα στην αγάπη του και έπειτα σκοτεινιάζουν ξανά·

    ό,τι φωτίστηκε μέσα στην αγάπη του παραμένει εντός της σαν εικόνα που δεν πρόκειται να χαθεί.

    (Ράινερ Μαρία Ρίλκε)

  • Χωρίς διακρίσεις

  • Ευτυχείτε!

  • Μαθαίνεις

    Μετά από λίγο μαθαίνεις την ανεπαίσθητη διαφορά ανάμεσα στο να κρατάς το χέρι και να αλυσοδένεις μια ψυχή.

    Και μαθαίνεις πως αγάπη δε σημαίνει στηρίζομαι Και συντροφικότητα δε σημαίνει ασφάλεια

    Και αρχίζεις να μαθαίνεις πως τα φιλιά δεν είναι συμβόλαια Και τα δώρα δεν είναι υποσχέσεις

    Και αρχίζεις να δέχεσαι τις ήττες σου με το κεφάλι ψηλά και τα μάτια ορθάνοιχτα Με τη χάρη μιας γυναίκας και όχι με τη θλίψη ενός παιδιού

    Και μαθαίνεις να φτιάχνεις όλους τους δρόμους σου στο σήμερα, γιατί το έδαφος του αύριο είναι πολύ ανασφαλές για σχέδια…

    Και τα όνειρα πάντα βρίσκουν τον τρόπο να γκρεμίζονται στη μέση της διαδρομής

    Μετά από λίγο καιρό μαθαίνεις… Πως ακόμα κι η ζέστη του ήλιου μπορεί να σου κάνει κακό.

    Έτσι φτιάχνεις τον κήπο σου εσύ Αντί να περιμένεις κάποιον να σου φέρει λουλούδια

    Και μαθαίνεις ότι, αλήθεια, μπορείς να αντέξεις Και ότι, αλήθεια, έχεις δύναμη Και ότι, αλήθεια, αξίζεις

    Και μαθαίνεις… μαθαίνεις… με κάθε αντίο μαθαίνεις

    (Χόρχε Λουίς Μπόρχες)

  • Θυμούμαι μικρός κάθουμουν συχνά στο κατώφλι του σπιτιού μας, έλαμπε ο ήλιος, καίγουνταν ο αγέρας, σ' ένα μεγάλο σπίτι στη γειτονιά πατούσαν σταφύλια, μύριζε ο κόσμος μούστο, κι εγώ σφαλνούσα τα μάτια ευτυχισμένος, άπλωνα τις φούχτες και περίμενα, κι έρχουνταν ο Θεός, όσο ήμουν παιδί ποτέ δε με γέλασε, έρχουνταν, παιδί κι αυτός σαν και μένα, και μού 'βαζε στα χέρια τα παιχνιδάκια του τον ήλιο, το φεγγάρι, τον άνεμο. "Χάρισμά σου" μού 'λεγε "χάρισμά σου, παίξε μαζί τους, εγώ έχω κι άλλα." Άνοιγα τα μάτια, ο Θεός εξαφανίζουνταν μα απόμεναν στα χέρια μου τα παιχνιδάκια του.

    (Νίκος Καζαντζάκης, "Αναφορά στον Γκρέκο")

  • Ενώ εσύ μου φώναζες…

    Μου μάθαινες να σε φοβάμαι…

    Τραυμάτιζες την αυτοπεποίθηση μου…

    Μου μάθαινες ότι δεν είχα αξιοπρέπεια επειδή ήμουν μικρός…

    Μου μάθαινες να μην τολμάω, να μη δοκιμάζω, να μην προσπαθώ να ανακαλύπτω, να μην παίρνω πρωτοβουλίες, για να μη θυμώνεις…

    Με έκανες να νιώθω ασήμαντος και αδύναμος…

    Μου έδειχνες ότι δεν μπορούσα να σε εμπιστεύομαι…

    Μου μάθαινες ότι δεν μπορούσα να σου μιλήσω αν είχα κάποιο πρόβλημα ή κάποιος μου έκανε κακό, γιατί φοβόμουν πώς θα αντιδρούσες…

    Μου μάθαινες ότι όταν αγαπάμε κάποιον, έχουμε δικαίωμα να του φερόμαστε άσχημα…

    Η φωνή σου δεν με άφηνε να σκεφτώ τα λόγια σου…

    Ίδρωνα, η καρδιά μου χτυπούσε δυνατά, το στομάχι και τα αυτιά μου πονούσαν…

    Θύμωνα που δεν νοιαζόσουν για αυτά που ήθελα να σου πω…

    Αναρωτιόμουν που πήγε ο μπαμπάς μου…

    Mου μάθαινες να φωνάζω κι εγώ…

    Ήμουν μόνος μου…

    Σκεφτόμουν ότι δεν μ’ αγαπάς πια…

    Μου μάθαινες ότι επιτρέπεται να φέρομαι άσχημα σε κάποιον πιο αδύναμο από μένα…

    Μου μάθαινες πώς να φερθώ στα παιδιά μου όταν μεγαλώσω…

    Δεν φανταζόσουν τον αγώνα που πρέπει να δώσω τώρα που μεγάλωσα, για να μη γίνω σαν εσένα…   

  • Και τώρα είσαι

    και είμαι τώρα

    και είμαστε ένα μυστήριο

    που δε θα συμβεί ποτέ ξανά,

    ένα θαύμα που δεν έχει συμβεί

    ποτέ στο παρελθόν

    και λάμποντας αυτό το τώρα μας

    πρέπει να φτάσει στο τότε

    (E.E.Cummings)

Παιδιά, Καλή Επιτυχία! Μακριά το άγχος, όρθια η ψυχή!

Οι επόμενες ώρες κυλούν με εξαιρετική βραδύτητα για τους χιλιάδες υποψηφίους των πανελλαδικών εξετάσεων αλλά και τους γονείς τους, καθώς η αγωνία ενόψει της πρεμιέρας κορυφώνεται. Έτσι, ο ψυχισμός παιδιών, γονέων αλλά και εκπαιδευτικών από αυτή τη διαδικασία δοκιμάζεται.

Όλοι τους όμως γνωρίζουν πολύ καλά ότι για συμβουλές, προτάσεις διαχείρισης άγχους, σύστημα διαβάσματος, αντιμετώπιση της εξεταστικής διαδικασίας αυτής καθ’ εαυτήν, μπορούν να απευθυνθούν στο Συμβουλευτικό Σταθμό Νέων της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου. Έναν θεσμό περισσότερο και όχι τόσο υπηρεσία με τη στενή έννοια του όρου, που εξακολουθεί το Υπουργείο Παιδείας να εφαρμόζει, παρέχοντας τη στήριξη, τη γνώμη αλλά και τις συμβουλές των ειδικών.

panellinies1

Με αφορμή την έναρξη των πανελληνίων εξετάσεων, το Irakliolive μίλησε με την υπεύθυνη του Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων Ηρακλείου, την κοινωνιολόγο – ψυχολόγο Μαρία Παναγιωτάκη, για τα άγχη και τις αγωνίες των οικογενειών στην περιοχή μας, που ετοιμάζονται για την πρώτη δοκιμασία των παιδιών στην ενήλικη ζωή, όπως μας λέει η ίδια.

Διαβάστε τη συνέντευξη:

1. Ενόψει της δοκιμασίας των πανελλαδικών εξετάσεων, οι μαθητές γνωρίζουν σε ικανοποιητικό επίπεδο ότι μπορούν να ζητήσουν συμβουλές από το Συμβουλευτικό Σταθμό;

Όλα τα γυμνάσια και τα λύκεια του νομού, είναι ενημερωμένα για το ρόλο του Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων. Διευθυντές και εκπαιδευτικοί των σχολείων γνωρίζουν ότι για ζητήματα ψυχοκοινωνικής στήριξης μαθητών και γονέων μπορούν να απευθύνονται στον Συμβουλευτικό Σταθμό. Πιστεύω ότι αυτή η γνώση έχει φτάσει στους μαθητές σε όλα τα σχολεία. Άλλωστε ως Υπεύθυνη του Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων επισκέπτομαι καθημερινά σχολεία όπου δίδεται η δυνατότητα στους μαθητές να δεχθούν συμβουλευτική στήριξη μέσα στο σχολείο τους. Οπότε δεν έρχονται μόνο τα παιδιά στον Συμβουλευτικό Σταθμό, και ο Συμβουλευτικός Σταθμός πάει σ΄ αυτά. Πάντως, είναι τόσα τα αιτήματα των μαθητών, των γονέων και των εκπαιδευτικών προς τον Συμβουλευτικό Σταθμό που επιβεβαιώνουν τη διάχυση της πληροφορίας. Όπως και να ‘χει, νομίζω ότι και σεις μέσω της κουβέντας μας βοηθάτε σ΄αυτό!

2. Απευθύνονται σε σας μόνο μαθητές ή και οι γονείς τους;

Μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί. Οι ενήλικες το ξέρετε πως παρέχουν μοντέλα συμπεριφοράς στο παιδί. Είναι συχνό φαινόμενο για παράδειγμα, υπερβολικά αγχώδεις γονείς να παραπονιούνται για παρόμοια αγχώδεις συμπεριφορές του παιδιού. Από την άλλη πλευρά, τέλειος γονιός είναι ο ανύπαρκτος γονιός. Είναι πολύ ενθαρρυντικό το ότι οι γονείς νοιάζονται να μάθουν και να τροποποιήσουν αν χρειάζεται την συμπεριφορά τους, προκειμένου να λειτουργούν καλύτερα σε σχέση με το παιδί ή τα παιδιά τους.
ÔÑÉÊÁËÁ-ÐÁÍÅËËÁÄÉÊÅÓ ÅÎÅÔÁÓÅÉÓ 2011.(EUROKINISSI-ÈÁÍÁÓÇÓ ÊÁËÉÁÑÁÓ)

3. Ποιο είναι το ζήτημα που απασχολεί περισσότερο τα παιδιά που ετοιμάζονται να υποστούν την εξεταστική δοκιμασία; Οι επιλογές τους όσον αφορά τον επαγγελματικό προσανατολισμό τους, ή ζητήματα όπως η διαχείριση του άγχους και το σύστημα διαβάσματος;

Δύσκολα ζητήματα όλα αυτά που αναφέρετε. Λόγω του ότι στον Συμβουλευτικό Σταθμό απευθύνονται για ψυχολογική υποστήριξη, το άγχος και οι δυσκολίες της μελέτης προέχουν. Οι γρήγοροι ρυθμοί της καθημερινότητας των μαθητών σε συνδυασμό με τις αυξημένες απαιτήσεις που επιβάλει το εξαντλητικό εξετασιοκεντρικό σύγχρονο σχολείο κάνουν επιτακτική την ανάγκη για προγραμματισμό. Χρειάζεται άλλωστε να αποφευχθούν κρίσεις πανικού και αισθήματα μειονεξίας, ως αποτέλεσμα ανεκπλήρωτων προσωπικών στόχων αλλά και ψυχοσωματικές διαταραχές, ως απόρροια έκθεσης των μαθητών σε υπέρμετρο άγχος και πίεση.

Δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι αυξάνονται οι κρίσεις πανικού σε μαθητές. Σκεφτείτε ότι ένας μεγάλος αριθμός μαθητών αδυνατούν να ανταποκριθούν επαρκώς στις υποχρεώσεις τους και κάθε μέρα δίνουν μάχη με τον χρόνο. Η μείωση των ωρών της ξεκούρασης είναι μόνο ένα μέρος των επιπτώσεων της κακής διαχείρισης του χρόνου.

Τώρα, αν αναρωτιέστε για τη καλή διαχείριση χρόνου –κάτι που χαρακτηρίζουν ως «κλειδί» για την επιτυχία τους και τα παιδιά που πρωτεύουν στις πανελλαδικές- θα σας έλεγα ότι θέτοντας ρεαλιστικούς στόχους και εφαρμόζοντας ημερήσιο, εβδομαδιαίο ή ετήσιο πρόγραμμα κάθε μαθητής μπορεί να απαλλαγεί από το άγχος της έλλειψης χρόνου. Ο προγραμματισμός κάνει τον άνθρωπο πιο ώριμο και προσεκτικό στις επιλογές του. Μαθαίνει να αξιολογεί τις δραστηριότητες του, να βάζει προτεραιότητες και να μη φοβάται να επαναπροσδιορίσει τους στόχους του, όταν αυτοί δεν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες του.

panellhnies3

4. Υπάρχουν παιδιά που τις παραμονές των πανελλαδικών εξετάσεων δεν έχουν αποφασίσει ακόμη τι θα ήθελαν να σπουδάσουν;

Γνωρίζουν το επιστημονικό πεδίο που συμπαθούν ή που θεωρούν ότι μπορούν να εξερευνήσουν αλλά ναι, σε μερικές περιπτώσεις ενδεχομένως να μην έχουν απόλυτα ακριβή προσανατολισμό. Σε γενικές γραμμές όμως ξέρουν ποια επιστημονικά αντικείμενα τους ελκύουν. Τώρα, ως ενήλικες που ετοιμάζουν ένα νεφελώδες μέλλον γι αυτά τα παιδιά, θα ήταν τουλάχιστον υποκριτικό να τα ενοχοποιήσουμε…

5. Υπάρχει τάση στην Κρήτη, λόγω και της οικονομικής κρίσης, για σπουδές στα ιδρύματα του νησιού, ή οι νέοι όπως και στο παρελθόν θα επιθυμούσαν να φύγουν μακριά από το σπίτι;

Σε ορισμένες περιπτώσεις θέλουν ν’ ανοίξουν τις φτερούγες τους και να πετάξουν πέραν της οικογενειακής εστίας, προς την αυτονόμηση και τη φοιτητική ζωή. Κατά κανόνα όμως, έχετε δίκιο, έχει διαφοροποιηθεί το σκηνικό της φοιτητικής ζωής. Αρκετά οι οικονομικές δυσκολίες και λίγο «η βολή μας» -καθαρά ρούχα, έτοιμο φαγητό, φροντίδα της μαμάς- έχουν λειτουργήσει ενθαρρυντικά ώστε να μένουν τα παιδιά για σπουδές στον τόπο καταγωγής. Θέλω να πιστεύω βέβαια ότι μένουν και για τις σχολές μας. Μην ξεχνάτε ότι το Πανεπιστήμιο Κρήτης είναι το μοναδικό ελληνικό πανεπιστήμιο που βρίσκεται στην ελίτ των πανεπιστημίων διεθνώς, σύμφωνα με τη φετινή κατάταξη των Times.

6. Τί θα λέγατε στους υποψηφίους που ενδεχομένως αποτύχουν στη δοκιμασία των εξετάσεων;

Καλώς ορίσατε στον κόσμο των ενηλίκων! Οι ματαιώσεις, οι διαψεύσεις, τα λάθη και οι αποτυχίες είναι μια καθημερινότητα για όλους μας. Η εξοικείωση με όλα τούτα δεν είναι εύκολη ιστορία βέβαια, ιδίως αν έχεις προσπαθήσει σκληρά. Σ΄ αυτήν, την τελευταία περίπτωση θα τους έλεγα πως έδωσαν έναν ωραίο αγώνα που τους έφερε στην αρχή μιας σπουδαίας διαδρομής. Κι αυτή η διαδρομή, αυτή η πορεία, είναι η ζωή τους. Μαγκιά τους και καμάρι τους να τη διαβούν όπως ονειρεύονται. Κι αν αυτό το όνειρο βαφτίζεται «επιτυχία στην τάδε σχολή», αξίζει να ξαναπροσπαθήσουν! Αν όχι, οι ευκαιρίες στη ζωή είναι άπειρες. Το πτυχίο δεν είναι το διαβατήριο εισόδου σε και πιο ευτυχισμένη ζωή και, καλά είναι να θυμόμαστε κι εμείς οι μεγάλοι πως σ’ αυτή τη ζωή ήρθαμε για να είμαστε ευτυχισμένοι.

7. Πως αντιμετωπίζουν τα νέα δεδομένα οι μαθητές της Α Λυκείου που εξετάζονται για πρώτη φορά με το νέο σύστημα;

Είναι ανήσυχοι μπροστά στο «άγνωστο» όπως θα ήταν και ο καθένας από μας. Όταν δεν γνωρίζουμε τι μας περιμένει, αυξάνει το άγχος μας. Έρχεται λοιπόν στο μυαλό μου μια εικόνα που τη ζω καθημερινά: Έφηβος που έχει νευρικότητα, ανησυχία και απότομη συμπεριφορά. Έφηβος που παρουσιάζει αδιαθεσίες που συχνά είναι ψυχοσωματικές. Γι αυτό, με την ευκαιρία, θα ήθελα να ζητήσω από τους γονείς που συχνά βλέπουν τα παιδιά σαν δική τους συνέχεια και συνειδητά και μη τα βαραίνουν με τις προσδοκίες τους ή τα ενοχοποιούν («εγώ που πληρώνω τόσα για σένα»), να στηρίξουν τα παιδιά.

Να αξιολογούν τα στρεσογόνα γεγονότα, να λένε «θα τα καταφέρω», να επιμερίζουν τις υποχρεώσεις τους, να εστιάζουν στο πρόβλημα και όχι στα συναισθήματα που τους γεννά, να κάνουν συχνά διαλείμματα, να έχουν μικρές «διαφυγές» π.χ. το άκουσμα ενός τραγουδιού, να αθλούνται, να τρέφονται σωστά, και κυρίως παράλληλα με το διάβασμα να είναι και έφηβοι. Είναι βαριά η καλογερική στα 17, ας μην την επιβαρύνουμε κι άλλο. 

Πηγή: irakliolive.gr

Advertisements

Ένα Σχόλιο

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: