• “Ο κόσμος δεν μάς προσφέρθηκε από τους γονείς μας, μάς τον δάνεισαν τα παιδιά μας“

    Αφρικάνικη Παροιμία

  • Μαζί προχωράμε!

  • Ονειρευόμαστε:

    ...μια νεολαία δυναμική, τολμηρή και πεισματάρα, η οποία οραματίζεται, αναζητά και δεν σταματά ποτέ να διεκδικεί... μια πόλη φιλόξενη, ζωντανή, δημιουργική, που δίνει ευκαιρίες στους ανθρώπους της για εξέλιξη και ανάπτυξη, μια πόλη με χαρακτήρα, προοπτική και όραμα... μια κοινωνία πολυπολιτισμική, ελεύθερη, μια κοινωνία με ιδανικά, αξίες και ηθική... ανθρώπους ευτυχισμένους, χαρούμενους και αποφασιστικούς...με γνώση, λογική και συναισθήματα σε πλήρη αρμονία...
  • αντιδραστικότητα;

  • Θέλω (Jorge Bucay)

    Θέλω να με ακούς, χωρίς να με κρίνεις

    Θέλω τη γνώμη σου, χωρίς συμβουλές

    Θέλω να με εμπιστεύεσαι, χωρίς απαιτήσεις

    Θέλω τη βοήθειά σου, κι όχι ν΄αποφασίζεις για μένα

    Θέλω να με προσέχεις, χωρίς να με ακυρώνεις

    Θέλω να με κοιτάς, χωρίς να προβάλεις τον εαυτό σου σε μένα

    Θέλω να μ΄αγκαλιάζεις, χωρίς να με κάνεις να ασφυκτιώ

    Θέλω να μου δίνεις ζωντάνια, χωρίς να με σπρώχνεις

    Θέλω να με υποστηρίζεις, χωρίς να με φορτώνεσαι

    Θέλω να με προστατεύεις, χωρίς ψέματα

    Θέλω να πλησιάζεις χωρίς να εισβάλλεις

    Θέλω να ξέρεις τις πλευρές μου που πιο πολύ σε ενοχλούν. Να τις αποδέχεσαι και να μην προσπαθείς να τις αλλάξεις

    Θέλω να ξέρεις... πως σήμερα μπορείς να βασίζεσαι πάνω μου... xωρίς όρους

  • ΟΧΙ ΣΤΟ ΑΛΚΟΟΛ

  • ΟΧΙ ΣΤΗΝ internet ΕΞΑΡΤΗΣΗ

  • Ένα παιδί συμβουλεύει…

    Ένα παιδί δίνει 13 πολύτιμες συμβουλές στους γονείς του

    Ø Μη φοβάστε να είστε σταθεροί μαζί μου. Αυτό θα με κάνει να νιώθω περισσότερη σιγουριά.

    Ø Μη με παραχαϊδεύετε. Ξέρω πολύ καλά πως δεν πρέπει να μου δίνετε οτιδήποτε σας ζητώ. Σας δοκιμάζω μονάχα για να δω.

    Ø Μη με κάνετε να νιώθω μικρότερος απ΄ ότι είμαι. Αυτό με σπρώχνει να παριστάνω καμιά φορά το «σπουδαίο».

    Ø Μη μου κάνετε παρατηρήσεις μπροστά στον κόσμο, αν μπορείτε. Θα προσέξω περισσότερο αυτό που θα μου πείτε, αν μου μιλήσετε ήρεμα, μια στιγμή που θα είμαστε οι δυο μας.

    Ø Μη μου δημιουργείτε το συναίσθημα πως τα λάθη μου είναι αμαρτήματα. Μπερδεύονται έτσι μέσα μου όλες οι αξίες που έχω μάθει να αναγνωρίζω.

    Ø Μην πέφτετε σε αντιφάσεις. Με μπερδεύετε έτσι αφάνταστα και με κάνετε να χάνω την πίστη μου σε εσάς.

    Ø Μη με αγνοείτε, όταν σας κάνω ερωτήσεις, γιατί θα ανακαλύψετε πως θα αρχίσω να παίρνω τις πληροφορίες μου από άλλες πηγές.

    Ø Μην προσπαθείτε να με κάνετε να πιστέψω πως είστε τέλειοι ή αλάνθαστοι. Είναι μια δυσάρεστη έκπληξη για μένα, όταν ανακαλύπτω πως δεν είστε ούτε το ένα ούτε το άλλο.

    Ø Μη διανοηθείτε ποτέ πως θα πέσει η υπόληψή σας αν μου ζητήσετε συγγνώμη. Μια τίμια αναγνώριση του λάθους σας μου δημιουργεί πολύ θερμά αισθήματα απέναντί σας.

    Ø Μην ξεχνάτε πως μ΄ αρέσει να πειραματίζομαι. Χωρίς αυτό δεν μπορώ να ζήσω. Σας παρακαλώ παραδεχτείτε το.

    Ø Μην ξεχνάτε πόσο γρήγορα μεγαλώνω. Θα πρέπει να σας είναι δύσκολο να κρατήσετε το ίδιο βήμα με μένα, αλλά προσπαθήστε σας παρακαλώ.

    Ø Μην ξεχνάτε πως δεν θα μπορέσω να αναπτυχθώ χωρίς πολλή κατανόηση και αγάπη. Αυτό όμως δεν χρειάζεται να το πω, έτσι δεν είναι;

    Ø Μη μου λέτε ποτέ ψέματα!

  • Παιδί ή Ενήλικος;

  • Αυτοεκτίμηση, αυτή η… Άγνωστη!

    10 τρόποι για να βοηθήσετε το παιδί σας να εκτιμά τον εαυτό του.

    vΕπικοινωνήστε ανοιχτά με το παιδί σας.

    vΜάθετε να το ακούτε.

    vΣυμπεριλαμβάνε-τε το παιδί σας στις οικογενειακές συζητήσεις. Δείξτε του ότι εκτιμάτε τις απόψεις του.

    vΠροσπαθήστε να καταλάβετε την άποψη του παιδιού σας.

    vΔώστε στο παιδί σας ευθύνες κατάλληλες για την ηλικία του.

    vΒάλτε σταθερά όρια. Τα παιδιά θέλουν να ξέρουν τι περιμένουν οι άλλοι από αυτά.

    vΝα είστε γενναιόδωροι αλλά και ειλικρινείς όταν επαινείτε ή παροτρύνετε τα παιδιά.

    vΒοηθήστε το παιδί σας να θέσει στόχους και βοηθήστε το να τους πραγματοποιήσει.

    vΝα θυμάστε ότι η νίκη δεν είναι το παν. Το σημαντικό είναι η προσπάθεια.

    vΓίνετε θετικό πρότυπο. Αισθανθείτε περήφανος/η για τον εαυτό σας.

  • Μάς χρειάζονται!

  • «Αν ένα παιδί…» της Dorothy Law Nolte

    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κριτική:
    Μαθαίνει να κατακρίνει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην έχθρα:
    Μαθαίνει να καυγαδίζει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ειρωνεία:
    Μαθαίνει να είναι ντροπαλό
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ντροπή:
    Μαθαίνει να αισθάνεται ένοχο
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κατανόηση:
    Μαθαίνει να είναι υπομονετικό
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στον έπαινο:
    Μαθαίνει να εκτιμάει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στη δικαιοσύνη:
    Μαθαίνει να είναι δίκαιο
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην αποδοχή:
    Μαθαίνει να αγαπάει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ασφάλεια:
    Μαθαίνει να έχει πίστη στον εαυτό του και στους άλλους
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην επιδοκιμασία:
    Μαθαίνει να εκτιμάει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην φιλία:
    Μαθαίνει να βρίσκει την αγάπη μέσα στον κόσμο
  • Όχι στις διακρίσεις!

  • “Πέτα μακριά το ραβδί σου!”

    Από το βιβλίο “Πέτα μακριά το ραβδί σου (Πειθαρχία χωρίς δάκρυα)” των Ρούντολφ Ντράικωρς & Περλ Κάσελ:

    “Το παιδί χρειάζεται ενθάρρυνση σαν το φυτό που χρειάζεται ήλιο και νερό”

    “Μπορούμε να αποδοκιμάζουμε τις πράξεις του παιδιού, χωρίς ν’ αποδοκιμάζουμε το ίδιο το παιδί”

    “Η ελευθερία βλασταίνει από το σπόρο της πειθαρχίας”

    “Μόνο σ’ ένα ήρεμο και συμφιλιωμένο περιβάλλον μπορεί το παιδί να αναπτύξει ελεύθερα την προσωπικότητά του και το δυναμικό του”

    “Η τιμωρία αφήνει να εννοηθεί οτι το παιδί από μόνο του δεν έχει αξία”

  • Νεολαία & Ευρώπη

    Νέα Γενιά σε Δράση Ευρωπαϊκή Κάρτα Νέων Eurodesk EVE
  • Στόχευε Ψηλά!

  • Εμείς οι Λίγοι

    Είμαστε εμείς οι ονειροπαρμένοι τρελλοί της γης

    με τη φλογισμένη καρδιά και τα έξαλλα μάτια

    Είμαστε οι αλύτρωτοι στοχαστές και οι τραγικοί ερωτευμένοι

    Χίλιοι ήλιοι κυλούνε μες στο αίμα μας

    κι ολούθε μας κυνηγά το όραμα του απείρου

    Η φόρμα δεν μπορεί να μας δαμάσει

    Εμείς ερωτευθήκαμε την ουσία του είναι μας

    και σ’ όλους μας τους έρωτες αυτήν αγαπούμε

    Είμαστε οι μεγάλοι ενθουσιασμένοι κι οι μεγάλοι αρνητές

    Κλείνουμε μέσα μας τον κόσμο όλο και δεν είμαστε τίποτα απ’αυτόν τον κόσμο

    Οι μέρες μας είναι μια πυρκαγιά κι οι νύχτες μας ένα πέλαγο

    Γύρω μας αντηχεί το γέλιο των ανθρώπων...

    (Γιώργος Μακρής)

  • Αφήστε να πετάξει!

  • Η επόμενη μέρα

    Επειδή κάθε δευτερόλεπτο μετράει

    πρέπει τώρα ν' αρχίσουμε να γράφουμε όλο και περισσότερα ποιήματα

    για να καθαρίσουμε το τοπίο από τον τρόμο, την απειλή και τον θάνατο

    πρέπει τώρα να εξορκίσουμε τους εφιάλτες που κρύβονται ακόμη μέσα στην ελευθερία

    έτοιμοι να μας πιουν όλο το αίμα

    κι επειδή όποιος σήμερα ξεχαστεί μέσα στον εαυτό του θα είναι αύριο λησμονιά και στάχτη

    πρέπει τώρα να μάθει τι θα πει εχθρός και αδικία

    διότι η πραγματικότητα δεν γίνεται κατανοητή χωρίς την κατανόηση της αθλιότητας και της απελπισίας

    κι επειδή κάθε δευτερόλεπτο μετράει πρέπει από τώρα να πάμε στο σχολείο της φαντασίας

    για να σώσουμε ξανά τα όνειρα.

    (Γιώργος Βέης)

  • Γίνε Αστέρι!

    Αν δεν μπορείς να είσαι πεύκο στην κορυφή του λόφου, χαμόδεντρο να γίνεις στην κοιλάδα, μα να γίνεις το πιο όμορφο χαμόδεντρο στου ρυακιού την όχθη. Γίνε θάμνος, αν δεν μπορείς δέντρο να είσαι.

    Κι αν δεν μπορείς να είσαι θάμνος, γίνε χλόη κι ομόρφαινε τις παρυφές του δρόμου. Αν δεν μπορείς να είσαι δρυς, γίνε μικρή φιλύρα αλλά η ομορφότερη κοντά στη λίμνη.

    Να γίνουμε όλοι καπετάνιοι δεν μπορούμε, χρειάζεται και πλήρωμα, έχει δουλειά για όλους, άφθονες δουλειές, μεγάλες και μικρές και πρέπει ο καθένας μας ό,τι μπορεί να κάνει.

    Αν δεν μπορείς να είσαι ο ήλιος, γίνε αστέρι, από το μέγεθος ούτε κερδίζεις ούτε χάνεις, να είσαι ο καλύτερος σ' αυτό που είσαι.

    (Douglas Malloch)

  • Αγαπάμε τα ζώα

  • Ένα παιδί μέσα μας

  • Η παιδική ηλικία είναι το βασίλειο της μεγάλης δικαιοσύνης και της βαθιάς αγάπης. Στα χέρια ενός παιδιού κανένα πράγμα δεν είναι σπουδαιότερο από κάποιο άλλο. Παίζει με μια χρυσή καρφίτσα ή με ένα λευκό λουλούδι. Δεν έχει φόβο της απώλειας.

    Για το παιδί ο κόσμος εξακολουθεί να είναι το όμορφο δοχείο μέσα στο οποίο δεν χάνεται τίποτα.

    Δεν αναγκάζει τα πράγματα να εγκατασταθούν κάπου. Τα αφήνει να διαβούν μέσα από τα χέρια του σαν αγέλη σκοτεινών νομάδων που περνούν κάτω από μιαν αψίδα θριάμβου. Για λίγο φωτίζονται μέσα στην αγάπη του και έπειτα σκοτεινιάζουν ξανά·

    ό,τι φωτίστηκε μέσα στην αγάπη του παραμένει εντός της σαν εικόνα που δεν πρόκειται να χαθεί.

    (Ράινερ Μαρία Ρίλκε)

  • Χωρίς διακρίσεις

  • Ευτυχείτε!

  • Μαθαίνεις

    Μετά από λίγο μαθαίνεις την ανεπαίσθητη διαφορά ανάμεσα στο να κρατάς το χέρι και να αλυσοδένεις μια ψυχή.

    Και μαθαίνεις πως αγάπη δε σημαίνει στηρίζομαι Και συντροφικότητα δε σημαίνει ασφάλεια

    Και αρχίζεις να μαθαίνεις πως τα φιλιά δεν είναι συμβόλαια Και τα δώρα δεν είναι υποσχέσεις

    Και αρχίζεις να δέχεσαι τις ήττες σου με το κεφάλι ψηλά και τα μάτια ορθάνοιχτα Με τη χάρη μιας γυναίκας και όχι με τη θλίψη ενός παιδιού

    Και μαθαίνεις να φτιάχνεις όλους τους δρόμους σου στο σήμερα, γιατί το έδαφος του αύριο είναι πολύ ανασφαλές για σχέδια…

    Και τα όνειρα πάντα βρίσκουν τον τρόπο να γκρεμίζονται στη μέση της διαδρομής

    Μετά από λίγο καιρό μαθαίνεις… Πως ακόμα κι η ζέστη του ήλιου μπορεί να σου κάνει κακό.

    Έτσι φτιάχνεις τον κήπο σου εσύ Αντί να περιμένεις κάποιον να σου φέρει λουλούδια

    Και μαθαίνεις ότι, αλήθεια, μπορείς να αντέξεις Και ότι, αλήθεια, έχεις δύναμη Και ότι, αλήθεια, αξίζεις

    Και μαθαίνεις… μαθαίνεις… με κάθε αντίο μαθαίνεις

    (Χόρχε Λουίς Μπόρχες)

  • Θυμούμαι μικρός κάθουμουν συχνά στο κατώφλι του σπιτιού μας, έλαμπε ο ήλιος, καίγουνταν ο αγέρας, σ' ένα μεγάλο σπίτι στη γειτονιά πατούσαν σταφύλια, μύριζε ο κόσμος μούστο, κι εγώ σφαλνούσα τα μάτια ευτυχισμένος, άπλωνα τις φούχτες και περίμενα, κι έρχουνταν ο Θεός, όσο ήμουν παιδί ποτέ δε με γέλασε, έρχουνταν, παιδί κι αυτός σαν και μένα, και μού 'βαζε στα χέρια τα παιχνιδάκια του τον ήλιο, το φεγγάρι, τον άνεμο. "Χάρισμά σου" μού 'λεγε "χάρισμά σου, παίξε μαζί τους, εγώ έχω κι άλλα." Άνοιγα τα μάτια, ο Θεός εξαφανίζουνταν μα απόμεναν στα χέρια μου τα παιχνιδάκια του.

    (Νίκος Καζαντζάκης, "Αναφορά στον Γκρέκο")

  • Ενώ εσύ μου φώναζες…

    Μου μάθαινες να σε φοβάμαι…

    Τραυμάτιζες την αυτοπεποίθηση μου…

    Μου μάθαινες ότι δεν είχα αξιοπρέπεια επειδή ήμουν μικρός…

    Μου μάθαινες να μην τολμάω, να μη δοκιμάζω, να μην προσπαθώ να ανακαλύπτω, να μην παίρνω πρωτοβουλίες, για να μη θυμώνεις…

    Με έκανες να νιώθω ασήμαντος και αδύναμος…

    Μου έδειχνες ότι δεν μπορούσα να σε εμπιστεύομαι…

    Μου μάθαινες ότι δεν μπορούσα να σου μιλήσω αν είχα κάποιο πρόβλημα ή κάποιος μου έκανε κακό, γιατί φοβόμουν πώς θα αντιδρούσες…

    Μου μάθαινες ότι όταν αγαπάμε κάποιον, έχουμε δικαίωμα να του φερόμαστε άσχημα…

    Η φωνή σου δεν με άφηνε να σκεφτώ τα λόγια σου…

    Ίδρωνα, η καρδιά μου χτυπούσε δυνατά, το στομάχι και τα αυτιά μου πονούσαν…

    Θύμωνα που δεν νοιαζόσουν για αυτά που ήθελα να σου πω…

    Αναρωτιόμουν που πήγε ο μπαμπάς μου…

    Mου μάθαινες να φωνάζω κι εγώ…

    Ήμουν μόνος μου…

    Σκεφτόμουν ότι δεν μ’ αγαπάς πια…

    Μου μάθαινες ότι επιτρέπεται να φέρομαι άσχημα σε κάποιον πιο αδύναμο από μένα…

    Μου μάθαινες πώς να φερθώ στα παιδιά μου όταν μεγαλώσω…

    Δεν φανταζόσουν τον αγώνα που πρέπει να δώσω τώρα που μεγάλωσα, για να μη γίνω σαν εσένα…   

  • Και τώρα είσαι

    και είμαι τώρα

    και είμαστε ένα μυστήριο

    που δε θα συμβεί ποτέ ξανά,

    ένα θαύμα που δεν έχει συμβεί

    ποτέ στο παρελθόν

    και λάμποντας αυτό το τώρα μας

    πρέπει να φτάσει στο τότε

    (E.E.Cummings)

Παιδιά – «μικροί νάρκισσοι»: Πώς να τα οριοθετήσουμε & να στηρίξουμε την υγιή ανάπτυξή τους

Οποιοσδήποτε έχει περάσει χρόνο με πιτσιρίκια γνωρίζει ότι ο ναρκισσισμός είναι status quo για τα μικρά παιδιά. Είναι ένα έμφυτο στοιχείο του αναπτυσσόμενου ανθρωπίνου όντος που εξυπηρετεί την  κινητοποίηση και την εξασφάλιση της φροντίδας και του ενδιαφέροντος των γονιών του.

Στην πραγματικότητα όμως πολλοί γονείς, για διάφορους λόγους (που σχετίζονται με την προσωπική ιστορία, τα «πιστεύω» και τα χαρακτηριστικά τους, τη θέση τους μέσα στην οικογένεια ή τη σχέση τους με τον άλλο γονιό, αλλά και για λόγους που έχουν να κάνουν με την ιδιοσυγκρασία και τα χαρακτηριστικά των παιδιών τους), συγχέουν την υπερεκτίμηση και την συνεχή ικανοποίηση με τη στοργή και την αγάπη και τα καθιστούν τη κύρια πρακτική ανατροφής των παιδιών τους, πολύ πέρα από το στάδιο αυτού του βασικού, «φυσιολογικού» παιδικού ναρκισσισμού.

mikromegalo

Ο ναρκισσισμός – η ύπαρξη του οποίου συμβάλλει σε σοβαρότατα κοινωνικά προβλήματα, όπως η βία και η επιθετικότητα— έχει καταλήξει να είναι ένα τόσο διαδεδομένο πρόβλημα στο σύγχρονο, ανεπτυγμένο κόσμο, ώστε να δικαιολογείται η διενέργεια ειδικών μελετών γι αυτόν.

Μελέτη που έγινε από το πανεπιστήμιο του Amsterdam και από το Ohio State University και που δημοσιεύτηκε πρόσφατα επιβεβαιώνει ότι, στην πλειοψηφία τους, οι ναρκισσιστές ανατρέφονται, δεν γεννιούνται και καταλήγει στο συμπέρασμα ότι «ο ναρκισσισμός στα παιδιά καλλιεργείται από τη γονική υπερεκτίμηση: όταν οι γονείς πιστεύουν ότι το παιδί τους είναι πιο «σπέσιαλ» και ότι δικαιούται περισσότερα σε σχέση με τα υπόλοιπα παιδιά». Πρόκειται για σημαντική διαπίστωση, γιατί σημαίνει ότι υπάρχουν  βήματα που μπορούμε να κάνουμε για να προλάβουμε την δυσάρεστη αυτή εξέλιξη στο χαρακτήρα των παιδιών. Ας δούμε κάποια από αυτά:

1. Κατανοούμε ότι η αγάπη και η επιδοκιμασία είναι διαφορετικά πράγματα:

Άλλο πράγμα είναι η άνευ όρων αγάπη για τα παιδιά μας και άλλο πράγμα είναι αυτό να μεταφράζεται σε συνεχή, 24 ώρες την ημέρα, 7 ημέρες την εβδομάδα, αποδοχή και έπαινο όλων όσα κάνουν. Μπορούμε να αγαπάμε κάποιον, διορθώνοντας και καθοδηγώντας, όπου χρειάζεται, τη συμπεριφορά του – ακόμα και εκφράζοντας απογοήτευση ή αποδοκιμασία για κάποιες από τις πράξεις του. Δεν πρόκειται για πράγματα που αναιρούν το ένα το άλλο.

Ειδικοί και ερευνητές τονίζουν ότι τα υπερεκτιμημένα παιδιά δεν είναι εκείνα με τη μεγαλύτερη αυτοεκτίμηση. Στην πραγματικότητα, ξέρουμε ότι στον πυρήνα  κάθε ναρκισσιστικής προσωπικότητας υπάρχει ριζωμένη μια βαθιά αίσθηση ανεπάρκειας και ένα Εγώ τόσο εύθραυστο, που καταρρέει ακόμη και στην ελάχιστη ματαίωση ή κριτική. Έρευνες όπως η πρόσφατη τονίζουν ότι η γονική στοργή, και όχι ο έπαινος, είναι το αντιστάθμισμα στον κίνδυνο της ανάπτυξης του ναρκισσισμού.

2. Λέμε «όχι»:

Κάποιες σχολές σκέψης εξίσωσαν το «όχι» (δηλαδή τα «όρια») με τον απόλυτο μηδενισμό της προσωπικότητας, της πρωτοβουλίας ή της δημιουργικής αυτοέκφρασης των παιδιών. Τέτοιες απόψεις, και οι στάσεις που πηγάζουν από αυτές, ισοδυναμούν με  πραγματική εκδίωξη των ανθρώπων που ανατρέφουν παιδιά από τον ύψιστο και αναντικατάστατο γονικό τους ρόλο. Τα όρια κάνουν τα παιδιά να αισθάνονται ασφαλή, ασκούν τον αυτοέλεγχό τους, τα εξοικειώνουν με τον πραγματικό κόσμο και κινητοποιούν την ικανότητά τους να σκέφτονται και να σχεδιάζουν με εναλλακτικούς τρόπους. Είναι κρίσιμο για κάθε άνθρωπο να εξοικειωθεί με την πραγματικότητα και να αποδεχθεί το γεγονός ότι κάθε επιθυμία ή κάθε ανάγκη του δεν είναι δυνατόν (και πολλές φορές δεν πρέπει) να ικανοποιείται και η συνειδητοποίηση αυτή δεν γίνεται παρά να ξεκινά μέσα από την ίδια του την ανατροφή.

3. Διδάσκουμε βασικούς τρόπους συμπεριφοράς:

Η έλλειψη καλών τρόπων συμπεριφοράς είναι η απόλυτη μορφή ναρκισσισμού. Είτε πρόκειται για την αγένεια προς τους υπαλλήλους που μας εξυπηρετούν σε ένα κατάστημα, είτε για τη γλώσσα που χρησιμοποιούμε και τη στάση που έχουμε στους δημόσιους χώρους,  η έλλειψη τρόπων δίνει στον κόσμο το μήνυμα ότι δεν έχουμε την ανάγκη να ακολουθήσουμε κανένα «ανόητο κώδικα», καμία από τις «βασικές ιδέες ευπρέπειας» και ότι αυτό που μετρά είναι η άνεσή μας και μόνο. Μπορεί βέβαια κάποιοι να  ισχυριστούν  ότι υπάρχουν πολλοί ναρκισσιστές με καλούς τρόπους! Αυτό είναι αλήθεια. Αλλά είναι ευκολότερο να αλληλεπιδρά κανείς στις καθημερινές επαφές μαζί τους, από ότι με ανθρώπους που, αν και δεν είναι ναρκισσιστές, δείχνουν το αντίθετο με την απρεπή συμπεριφορά τους.

4. Μαθαίνουμε τα παιδιά να διαχειρίζονται το θυμό (και τη ματαίωση): 

Πάρα πολλά έχουν γραφτεί για την ικανότητα ενός ατόμου να αντιμετωπίζει την αποτυχία και να μαθαίνει από αυτήν. Μελέτες επί μελετών έχουν διαπιστώσει ότι πρόκειται για έναν από τους καλύτερους δείκτες ευτυχίας για τη ζωή των παιδιών αργότερα, ως ενήλικες. Διδάσκοντας τα παιδιά πώς να ξεπερνούν τις αντιξοότητες, τα διδάσκουμε να διαχειρίζονται και τη δική του απογοήτευση και ματαίωση. Είναι ένα πολύτιμο μάθημα ζωής που χάνεται ολοκληρωτικά, όταν οι γονείς προσπαθούν να ικανοποιήσουν κάθε επιθυμία των παιδιών τους και να τα προστατεύσουν από οτιδήποτε δυσάρεστο. Ακόμα κι όταν αυτό είναι τα όρια, που δεν τους βάζουν και τα «όχι», που δεν τους λένε.

5. Είμαστε ευγενείς:

προς τους άλλους ανθρώπους, όχι μόνο προς τα παιδιά μας. Μπορεί να φαίνεται επώδυνα προφανές, αλλά αξίζει τον κόπο να θυμόμαστε πως τα παιδιά μας δεν παρατηρούν μόνο πως φερόμαστε σε εκείνα, αλλά και πώς αλληλεπιδρούμε με τον κόσμο. Κατά καιρούς έχουμε παρατηρήσει ότι κάποιοι από τους πιο επιτυχημένους και σημαντικούς ανθρώπους είναι απαράλλαχτα ευγενείς με όλους -από τους θυρωρούς των γραφείων, ως τους προέδρους των μεγάλων εταιρειών. Τέτοιοι άνθρωποι οδηγούν με τη συμπεριφορά τους, δημιουργώντας  παράδειγμα προς μίμηση. Οι γονείς που φέρονται με αγένεια και έλλειψη σεβασμού προς όλους, εκτός από τα παιδιά τους, δίνουν το μήνυμα ότι υπάρχουν εκείνοι που «μετρούν» (οι ίδιοι και τα παιδιά τους) και εκείνοι που «δεν μετρούν» (όλοι οι άλλοι).

6.Ταξιδεύουμε μαζί με τα παιδιά:

Κάνουμε ταξίδια με τα παιδιά, είτε σε άλλες χώρες, είτε σε άλλες περιοχές κοντά στον τόπο μας, οι οποίες είναι τελείως διαφορετικές από εκείνες που κατοικούμε. Δεν χρειάζεται τα ταξίδια αυτά να είναι πολυτελή ή ακριβά. Η αλλαγή του σκηνικού βοηθά τα παιδιά να κατανοήσουν ότι δεν ζουν όλοι οι άνθρωποι όπως ζουν εκείνα – ότι η ζωή κυλά αλλιώς σε άλλα μέρη, ότι οι άνθρωποι προερχόμαστε από διαφορετικές φυλές, εθνικότητες και οικονομικές καταστάσεις και ότι δεν είναι αποδεκτό απλά να υπάρχουμε μέσα σε μια «γυάλα», έχοντας αποκλειστικά τη δική μας και μόνο άποψη για τον κόσμο.

7. Διαβάζουμε μαζί με τα παιδιά:

Πρόσφατη μελέτη (μπορείτε να τη βρείτε ε δ ώ) έδειξε ότι η ανάγνωση λογοτεχνίας βοηθά τους ανθρώπους να βελτιώσουν την ενσυναίσθησή τους, γιατί τους ενθαρρύνει να βάζουν τους εαυτούς τους στη θέση των άλλων και να κατανοούν τις πράξεις τους. Κατά ένα τρόπο το διάβασμα είναι σαν το ταξίδι – αλλά γίνεται με το νου.

8. Κάνουμε δουλειές μαζί με τα παιδιά:

Η ζωή των ανθρώπων δεν απαρτίζεται αποκλειστικά από  συναρπαστικά, ενδιαφέροντα και υπέροχα γεγονότα και πράγματα. Κανένα «μάθημα» δεν διδάσκει καλύτερα αυτή την πραγματικότητα, από εκείνο που παίρνουν τα παιδιά όταν έρχονται μαζί μας σε εξωτερικές δουλειές. Αν και η έμφαση που έχει δοθεί στον ποιοτικό χρόνο στην ανατροφή των παιδιών είναι σημαντική και σωστή, η πλήξη, η ανία και ο τρόπος που τα αντέχουμε και τα διαχειριζόμαστε δίνουν, με τη σειρά τους, το δικό τους πανίσχυρο μάθημα ζωής.

Το ίδιο ισχύει για το μήνυμα ότι όλοι χρειάζεται να περνάμε ένα μέρος της ημέρας μας κάνοντας πράγματα που είναι απαραίτητα, τα οποία απαιτούν κόπο, δεν γίνονται «μαγικά» και ότι κάθε δραστηριότητά μας δεν περιστρέφεται γύρω από τα παιδιά.  Οι γονείς που ζητούν από τα παιδιά τους να συμμετέχουν μαζί τους στις εξωτερικές δουλειές (π.χ. στην πληρωμή των λογαριασμών, στα ψώνια κοκ) δημιουργούν επίσης ευκαιρίες για οικειότητα και επαφή με φυσικό τρόπο (και, αν αυτό γίνει με λίγη εκ των προτέρων οργάνωση) υπό συνθήκες χαμηλής πίεσης.

9. Το τελικό μήνυμα:

Δεν είμαστε οι μόνοι που έχουμε ανάγκες και επιθυμίες στη ζωή. Δεν είμαστε ανώτεροι, δεν είμαστε πιο ιδιαίτεροι από τους άλλους ανθρώπους. Δεν γίνεται να απαιτούμε και πάντα να παίρνουμε – να ζητάμε και πάντα να ικανοποιούμαστε. Δεν γίνεται να ζούμε μονίμως συγκρίνοντας τους εαυτούς μας με τους άλλους ανθρώπους. «Ο μόνος λόγος που πρέπει να κοιτάμε στο πιάτο του γείτονα είναι για να σιγουρευτούμε ότι έχει αρκετό φαγητό. Όχι για να δούμε αν έχουμε τόσο, όσα εκείνος».

 

 σαπουνόφουσκα

Κείμενο της Σπυριδούλας Κώτση

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: