• “Ο κόσμος δεν μάς προσφέρθηκε από τους γονείς μας, μάς τον δάνεισαν τα παιδιά μας“

    Αφρικάνικη Παροιμία

  • Μαζί προχωράμε!

  • Ονειρευόμαστε:

    ...μια νεολαία δυναμική, τολμηρή και πεισματάρα, η οποία οραματίζεται, αναζητά και δεν σταματά ποτέ να διεκδικεί... μια πόλη φιλόξενη, ζωντανή, δημιουργική, που δίνει ευκαιρίες στους ανθρώπους της για εξέλιξη και ανάπτυξη, μια πόλη με χαρακτήρα, προοπτική και όραμα... μια κοινωνία πολυπολιτισμική, ελεύθερη, μια κοινωνία με ιδανικά, αξίες και ηθική... ανθρώπους ευτυχισμένους, χαρούμενους και αποφασιστικούς...με γνώση, λογική και συναισθήματα σε πλήρη αρμονία...
  • αντιδραστικότητα;

  • Θέλω (Jorge Bucay)

    Θέλω να με ακούς, χωρίς να με κρίνεις

    Θέλω τη γνώμη σου, χωρίς συμβουλές

    Θέλω να με εμπιστεύεσαι, χωρίς απαιτήσεις

    Θέλω τη βοήθειά σου, κι όχι ν΄αποφασίζεις για μένα

    Θέλω να με προσέχεις, χωρίς να με ακυρώνεις

    Θέλω να με κοιτάς, χωρίς να προβάλεις τον εαυτό σου σε μένα

    Θέλω να μ΄αγκαλιάζεις, χωρίς να με κάνεις να ασφυκτιώ

    Θέλω να μου δίνεις ζωντάνια, χωρίς να με σπρώχνεις

    Θέλω να με υποστηρίζεις, χωρίς να με φορτώνεσαι

    Θέλω να με προστατεύεις, χωρίς ψέματα

    Θέλω να πλησιάζεις χωρίς να εισβάλλεις

    Θέλω να ξέρεις τις πλευρές μου που πιο πολύ σε ενοχλούν. Να τις αποδέχεσαι και να μην προσπαθείς να τις αλλάξεις

    Θέλω να ξέρεις... πως σήμερα μπορείς να βασίζεσαι πάνω μου... xωρίς όρους

  • ΟΧΙ ΣΤΟ ΑΛΚΟΟΛ

  • ΟΧΙ ΣΤΗΝ internet ΕΞΑΡΤΗΣΗ

  • Ένα παιδί συμβουλεύει…

    Ένα παιδί δίνει 13 πολύτιμες συμβουλές στους γονείς του

    Ø Μη φοβάστε να είστε σταθεροί μαζί μου. Αυτό θα με κάνει να νιώθω περισσότερη σιγουριά.

    Ø Μη με παραχαϊδεύετε. Ξέρω πολύ καλά πως δεν πρέπει να μου δίνετε οτιδήποτε σας ζητώ. Σας δοκιμάζω μονάχα για να δω.

    Ø Μη με κάνετε να νιώθω μικρότερος απ΄ ότι είμαι. Αυτό με σπρώχνει να παριστάνω καμιά φορά το «σπουδαίο».

    Ø Μη μου κάνετε παρατηρήσεις μπροστά στον κόσμο, αν μπορείτε. Θα προσέξω περισσότερο αυτό που θα μου πείτε, αν μου μιλήσετε ήρεμα, μια στιγμή που θα είμαστε οι δυο μας.

    Ø Μη μου δημιουργείτε το συναίσθημα πως τα λάθη μου είναι αμαρτήματα. Μπερδεύονται έτσι μέσα μου όλες οι αξίες που έχω μάθει να αναγνωρίζω.

    Ø Μην πέφτετε σε αντιφάσεις. Με μπερδεύετε έτσι αφάνταστα και με κάνετε να χάνω την πίστη μου σε εσάς.

    Ø Μη με αγνοείτε, όταν σας κάνω ερωτήσεις, γιατί θα ανακαλύψετε πως θα αρχίσω να παίρνω τις πληροφορίες μου από άλλες πηγές.

    Ø Μην προσπαθείτε να με κάνετε να πιστέψω πως είστε τέλειοι ή αλάνθαστοι. Είναι μια δυσάρεστη έκπληξη για μένα, όταν ανακαλύπτω πως δεν είστε ούτε το ένα ούτε το άλλο.

    Ø Μη διανοηθείτε ποτέ πως θα πέσει η υπόληψή σας αν μου ζητήσετε συγγνώμη. Μια τίμια αναγνώριση του λάθους σας μου δημιουργεί πολύ θερμά αισθήματα απέναντί σας.

    Ø Μην ξεχνάτε πως μ΄ αρέσει να πειραματίζομαι. Χωρίς αυτό δεν μπορώ να ζήσω. Σας παρακαλώ παραδεχτείτε το.

    Ø Μην ξεχνάτε πόσο γρήγορα μεγαλώνω. Θα πρέπει να σας είναι δύσκολο να κρατήσετε το ίδιο βήμα με μένα, αλλά προσπαθήστε σας παρακαλώ.

    Ø Μην ξεχνάτε πως δεν θα μπορέσω να αναπτυχθώ χωρίς πολλή κατανόηση και αγάπη. Αυτό όμως δεν χρειάζεται να το πω, έτσι δεν είναι;

    Ø Μη μου λέτε ποτέ ψέματα!

  • Παιδί ή Ενήλικος;

  • Αυτοεκτίμηση, αυτή η… Άγνωστη!

    10 τρόποι για να βοηθήσετε το παιδί σας να εκτιμά τον εαυτό του.

    vΕπικοινωνήστε ανοιχτά με το παιδί σας.

    vΜάθετε να το ακούτε.

    vΣυμπεριλαμβάνε-τε το παιδί σας στις οικογενειακές συζητήσεις. Δείξτε του ότι εκτιμάτε τις απόψεις του.

    vΠροσπαθήστε να καταλάβετε την άποψη του παιδιού σας.

    vΔώστε στο παιδί σας ευθύνες κατάλληλες για την ηλικία του.

    vΒάλτε σταθερά όρια. Τα παιδιά θέλουν να ξέρουν τι περιμένουν οι άλλοι από αυτά.

    vΝα είστε γενναιόδωροι αλλά και ειλικρινείς όταν επαινείτε ή παροτρύνετε τα παιδιά.

    vΒοηθήστε το παιδί σας να θέσει στόχους και βοηθήστε το να τους πραγματοποιήσει.

    vΝα θυμάστε ότι η νίκη δεν είναι το παν. Το σημαντικό είναι η προσπάθεια.

    vΓίνετε θετικό πρότυπο. Αισθανθείτε περήφανος/η για τον εαυτό σας.

  • Μάς χρειάζονται!

  • «Αν ένα παιδί…» της Dorothy Law Nolte

    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κριτική:
    Μαθαίνει να κατακρίνει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην έχθρα:
    Μαθαίνει να καυγαδίζει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ειρωνεία:
    Μαθαίνει να είναι ντροπαλό
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ντροπή:
    Μαθαίνει να αισθάνεται ένοχο
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κατανόηση:
    Μαθαίνει να είναι υπομονετικό
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στον έπαινο:
    Μαθαίνει να εκτιμάει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στη δικαιοσύνη:
    Μαθαίνει να είναι δίκαιο
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην αποδοχή:
    Μαθαίνει να αγαπάει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ασφάλεια:
    Μαθαίνει να έχει πίστη στον εαυτό του και στους άλλους
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην επιδοκιμασία:
    Μαθαίνει να εκτιμάει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην φιλία:
    Μαθαίνει να βρίσκει την αγάπη μέσα στον κόσμο
  • Όχι στις διακρίσεις!

  • “Πέτα μακριά το ραβδί σου!”

    Από το βιβλίο “Πέτα μακριά το ραβδί σου (Πειθαρχία χωρίς δάκρυα)” των Ρούντολφ Ντράικωρς & Περλ Κάσελ:

    “Το παιδί χρειάζεται ενθάρρυνση σαν το φυτό που χρειάζεται ήλιο και νερό”

    “Μπορούμε να αποδοκιμάζουμε τις πράξεις του παιδιού, χωρίς ν’ αποδοκιμάζουμε το ίδιο το παιδί”

    “Η ελευθερία βλασταίνει από το σπόρο της πειθαρχίας”

    “Μόνο σ’ ένα ήρεμο και συμφιλιωμένο περιβάλλον μπορεί το παιδί να αναπτύξει ελεύθερα την προσωπικότητά του και το δυναμικό του”

    “Η τιμωρία αφήνει να εννοηθεί οτι το παιδί από μόνο του δεν έχει αξία”

  • Νεολαία & Ευρώπη

    Νέα Γενιά σε Δράση Ευρωπαϊκή Κάρτα Νέων Eurodesk EVE
  • Στόχευε Ψηλά!

  • Εμείς οι Λίγοι

    Είμαστε εμείς οι ονειροπαρμένοι τρελλοί της γης

    με τη φλογισμένη καρδιά και τα έξαλλα μάτια

    Είμαστε οι αλύτρωτοι στοχαστές και οι τραγικοί ερωτευμένοι

    Χίλιοι ήλιοι κυλούνε μες στο αίμα μας

    κι ολούθε μας κυνηγά το όραμα του απείρου

    Η φόρμα δεν μπορεί να μας δαμάσει

    Εμείς ερωτευθήκαμε την ουσία του είναι μας

    και σ’ όλους μας τους έρωτες αυτήν αγαπούμε

    Είμαστε οι μεγάλοι ενθουσιασμένοι κι οι μεγάλοι αρνητές

    Κλείνουμε μέσα μας τον κόσμο όλο και δεν είμαστε τίποτα απ’αυτόν τον κόσμο

    Οι μέρες μας είναι μια πυρκαγιά κι οι νύχτες μας ένα πέλαγο

    Γύρω μας αντηχεί το γέλιο των ανθρώπων...

    (Γιώργος Μακρής)

  • Αφήστε να πετάξει!

  • Η επόμενη μέρα

    Επειδή κάθε δευτερόλεπτο μετράει

    πρέπει τώρα ν' αρχίσουμε να γράφουμε όλο και περισσότερα ποιήματα

    για να καθαρίσουμε το τοπίο από τον τρόμο, την απειλή και τον θάνατο

    πρέπει τώρα να εξορκίσουμε τους εφιάλτες που κρύβονται ακόμη μέσα στην ελευθερία

    έτοιμοι να μας πιουν όλο το αίμα

    κι επειδή όποιος σήμερα ξεχαστεί μέσα στον εαυτό του θα είναι αύριο λησμονιά και στάχτη

    πρέπει τώρα να μάθει τι θα πει εχθρός και αδικία

    διότι η πραγματικότητα δεν γίνεται κατανοητή χωρίς την κατανόηση της αθλιότητας και της απελπισίας

    κι επειδή κάθε δευτερόλεπτο μετράει πρέπει από τώρα να πάμε στο σχολείο της φαντασίας

    για να σώσουμε ξανά τα όνειρα.

    (Γιώργος Βέης)

  • Γίνε Αστέρι!

    Αν δεν μπορείς να είσαι πεύκο στην κορυφή του λόφου, χαμόδεντρο να γίνεις στην κοιλάδα, μα να γίνεις το πιο όμορφο χαμόδεντρο στου ρυακιού την όχθη. Γίνε θάμνος, αν δεν μπορείς δέντρο να είσαι.

    Κι αν δεν μπορείς να είσαι θάμνος, γίνε χλόη κι ομόρφαινε τις παρυφές του δρόμου. Αν δεν μπορείς να είσαι δρυς, γίνε μικρή φιλύρα αλλά η ομορφότερη κοντά στη λίμνη.

    Να γίνουμε όλοι καπετάνιοι δεν μπορούμε, χρειάζεται και πλήρωμα, έχει δουλειά για όλους, άφθονες δουλειές, μεγάλες και μικρές και πρέπει ο καθένας μας ό,τι μπορεί να κάνει.

    Αν δεν μπορείς να είσαι ο ήλιος, γίνε αστέρι, από το μέγεθος ούτε κερδίζεις ούτε χάνεις, να είσαι ο καλύτερος σ' αυτό που είσαι.

    (Douglas Malloch)

  • Αγαπάμε τα ζώα

  • Ένα παιδί μέσα μας

  • Η παιδική ηλικία είναι το βασίλειο της μεγάλης δικαιοσύνης και της βαθιάς αγάπης. Στα χέρια ενός παιδιού κανένα πράγμα δεν είναι σπουδαιότερο από κάποιο άλλο. Παίζει με μια χρυσή καρφίτσα ή με ένα λευκό λουλούδι. Δεν έχει φόβο της απώλειας.

    Για το παιδί ο κόσμος εξακολουθεί να είναι το όμορφο δοχείο μέσα στο οποίο δεν χάνεται τίποτα.

    Δεν αναγκάζει τα πράγματα να εγκατασταθούν κάπου. Τα αφήνει να διαβούν μέσα από τα χέρια του σαν αγέλη σκοτεινών νομάδων που περνούν κάτω από μιαν αψίδα θριάμβου. Για λίγο φωτίζονται μέσα στην αγάπη του και έπειτα σκοτεινιάζουν ξανά·

    ό,τι φωτίστηκε μέσα στην αγάπη του παραμένει εντός της σαν εικόνα που δεν πρόκειται να χαθεί.

    (Ράινερ Μαρία Ρίλκε)

  • Χωρίς διακρίσεις

  • Ευτυχείτε!

  • Μαθαίνεις

    Μετά από λίγο μαθαίνεις την ανεπαίσθητη διαφορά ανάμεσα στο να κρατάς το χέρι και να αλυσοδένεις μια ψυχή.

    Και μαθαίνεις πως αγάπη δε σημαίνει στηρίζομαι Και συντροφικότητα δε σημαίνει ασφάλεια

    Και αρχίζεις να μαθαίνεις πως τα φιλιά δεν είναι συμβόλαια Και τα δώρα δεν είναι υποσχέσεις

    Και αρχίζεις να δέχεσαι τις ήττες σου με το κεφάλι ψηλά και τα μάτια ορθάνοιχτα Με τη χάρη μιας γυναίκας και όχι με τη θλίψη ενός παιδιού

    Και μαθαίνεις να φτιάχνεις όλους τους δρόμους σου στο σήμερα, γιατί το έδαφος του αύριο είναι πολύ ανασφαλές για σχέδια…

    Και τα όνειρα πάντα βρίσκουν τον τρόπο να γκρεμίζονται στη μέση της διαδρομής

    Μετά από λίγο καιρό μαθαίνεις… Πως ακόμα κι η ζέστη του ήλιου μπορεί να σου κάνει κακό.

    Έτσι φτιάχνεις τον κήπο σου εσύ Αντί να περιμένεις κάποιον να σου φέρει λουλούδια

    Και μαθαίνεις ότι, αλήθεια, μπορείς να αντέξεις Και ότι, αλήθεια, έχεις δύναμη Και ότι, αλήθεια, αξίζεις

    Και μαθαίνεις… μαθαίνεις… με κάθε αντίο μαθαίνεις

    (Χόρχε Λουίς Μπόρχες)

  • Θυμούμαι μικρός κάθουμουν συχνά στο κατώφλι του σπιτιού μας, έλαμπε ο ήλιος, καίγουνταν ο αγέρας, σ' ένα μεγάλο σπίτι στη γειτονιά πατούσαν σταφύλια, μύριζε ο κόσμος μούστο, κι εγώ σφαλνούσα τα μάτια ευτυχισμένος, άπλωνα τις φούχτες και περίμενα, κι έρχουνταν ο Θεός, όσο ήμουν παιδί ποτέ δε με γέλασε, έρχουνταν, παιδί κι αυτός σαν και μένα, και μού 'βαζε στα χέρια τα παιχνιδάκια του τον ήλιο, το φεγγάρι, τον άνεμο. "Χάρισμά σου" μού 'λεγε "χάρισμά σου, παίξε μαζί τους, εγώ έχω κι άλλα." Άνοιγα τα μάτια, ο Θεός εξαφανίζουνταν μα απόμεναν στα χέρια μου τα παιχνιδάκια του.

    (Νίκος Καζαντζάκης, "Αναφορά στον Γκρέκο")

  • Ενώ εσύ μου φώναζες…

    Μου μάθαινες να σε φοβάμαι…

    Τραυμάτιζες την αυτοπεποίθηση μου…

    Μου μάθαινες ότι δεν είχα αξιοπρέπεια επειδή ήμουν μικρός…

    Μου μάθαινες να μην τολμάω, να μη δοκιμάζω, να μην προσπαθώ να ανακαλύπτω, να μην παίρνω πρωτοβουλίες, για να μη θυμώνεις…

    Με έκανες να νιώθω ασήμαντος και αδύναμος…

    Μου έδειχνες ότι δεν μπορούσα να σε εμπιστεύομαι…

    Μου μάθαινες ότι δεν μπορούσα να σου μιλήσω αν είχα κάποιο πρόβλημα ή κάποιος μου έκανε κακό, γιατί φοβόμουν πώς θα αντιδρούσες…

    Μου μάθαινες ότι όταν αγαπάμε κάποιον, έχουμε δικαίωμα να του φερόμαστε άσχημα…

    Η φωνή σου δεν με άφηνε να σκεφτώ τα λόγια σου…

    Ίδρωνα, η καρδιά μου χτυπούσε δυνατά, το στομάχι και τα αυτιά μου πονούσαν…

    Θύμωνα που δεν νοιαζόσουν για αυτά που ήθελα να σου πω…

    Αναρωτιόμουν που πήγε ο μπαμπάς μου…

    Mου μάθαινες να φωνάζω κι εγώ…

    Ήμουν μόνος μου…

    Σκεφτόμουν ότι δεν μ’ αγαπάς πια…

    Μου μάθαινες ότι επιτρέπεται να φέρομαι άσχημα σε κάποιον πιο αδύναμο από μένα…

    Μου μάθαινες πώς να φερθώ στα παιδιά μου όταν μεγαλώσω…

    Δεν φανταζόσουν τον αγώνα που πρέπει να δώσω τώρα που μεγάλωσα, για να μη γίνω σαν εσένα…   

  • Και τώρα είσαι

    και είμαι τώρα

    και είμαστε ένα μυστήριο

    που δε θα συμβεί ποτέ ξανά,

    ένα θαύμα που δεν έχει συμβεί

    ποτέ στο παρελθόν

    και λάμποντας αυτό το τώρα μας

    πρέπει να φτάσει στο τότε

    (E.E.Cummings)

Παρασκευή 30/10/15 στις 17.30: Ομιλία για τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση των εφήβων

Από τα πιο δύσκολα και «εύθραυστα» ζητήματα είναι αυτό που θα συζητήσουμε την Παρασκευή 30 Οκτωβρίου 2015 στην αίθουσα εκδηλώσεων του 13ου Γυμνασίου Ηρακλείου. Θέμα ιδιαίτερων αποχρώσεων που προκαλεί συναισθηματικές εντάσεις, γεννά αμηχανία και εσωτερικές συγκρούσεις στο γονιό, εγείρει στερεοτυπικές αναπαραστάσεις, ηθικά διλήμματα, ακόμα και υπαρξιακές αναζητήσεις… 

Όπως και να΄χει πάντως, απαιτεί σύνεση, υπευθυνότητα, σεβασμό και σοβαρότητα από γονείς και εκπαιδευτικούς. Έχοντας λοιπόν όλα τούτα ως εφόδια, μαζί και την αγάπη μας για τα παιδιά καθώς και την έγνοια μας για την υγεία τους, θα σας περιμένουμε με χαρά την Παρασκευή 30 Οκτωβρίου 2015 στις 17.30, στην αίθουσα εκδηλώσεων του 13ου Γυμνασίου Ηρακλείου (Αντωνίου Βορεάδη 34, τηλέφωνα: 2810-234488 , 2810-326908). 

Και μια ο λόγος για τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, ξεφυλλίστε το εκπαιδευτικό υλικό που βρίσκεται στους παρακάτω συνδέσμους και που, επιστημονικά θεμελιωμένο γαρ, μπορεί να υποστηρίξει ανάλογου ύφους εκπαιδευτικές παρεμβάσεις:

Σεξουαλικότητα και Εφηβεία

Σεξουαλική Αγωγή για Εφήβους 15-18 ετών

Σεξουαλική Αγωγή για Εφήβους 11-14 ετών

Μεγαλώνω και αλλάζω

Επίσης, διαβάστε παρακάτω τις ερωτήσεις που έκαναν οι μαθητές του Γενικού Λυκείου Ν.Αλικαρνασσού στην Υπεύθυνη του Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων Ν.Ηρακλείου Μαρία Παναγιωτάκη με θέμα τη σεξουαλική αγωγή, καθώς και τις απαντήσεις που έλαβαν και οι οποίες δημοσιεύτηκαν στην εφημερίδα «ΓΕΛΑ» του σχολείου τους!

psychsex.agwgi.30.10.15
1. Γιατί το μάθημα της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης δεν διδάσκεται στο σχολείο;

Αρχικά να σας πω ότι χαίρομαι πολύ που συνομιλούμε. Η δροσιά και η ορμή των εφήβων μου δίνει πάντα χαρά και μου υπενθυμίζει πως έχουμε ωραίους νέους, με ψυχή και δύναμη. Κι είναι ανάγκη, για μας, τους ενήλικες, να πιστεύουμε στους εφήβους, να αντλούμε ελπίδα απ’ τη νιότη τους και να χτίζουμε μέσα από τα δικά τους οράματα έναν κόσμο με προοπτική. Πόσο το χρειαζόμαστε!

Λοιπόν, στο ερώτημά σας τώρα. Υπάρχει βεβαίως η αναγκαιότητα διδασκαλίας του συγκεκριμένου μαθήματος μέσα σε ένα πλαίσιο συναισθηματικής & κοινωνικής αγωγής όπου θα δουλεύουν βιωματικά οι μαθητές σε ζητήματα όπως αυτογνωσία, αυτοεκτίμηση, επικοινωνία, διαχείριση συναισθημάτων, χτίσιμο υγιών σχέσεων… Μάλιστα αν πάμε πίσω στο 2000, θα διαπιστώσουμε ότι το Υπουργείο Παιδείας κυκλοφόρησε δύο βιβλία: «Σεξουαλική Αγωγή – Διαφυλικές Σχέσεις για μαθητές ηλικίας 11-14 ετών», δηλαδή για Γυμνάσιο και «Σεξουαλική Αγωγή – Διαφυλικές Σχέσεις για μαθητές ηλικίας 15-18 ετών», για μαθητές Λυκείου με άλλα λόγια. Αν και φάνηκε ότι υπήρχε η πρόθεση ένταξης της Σεξουαλικής αγωγής στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση κι επιπλέον δημιουργήθηκε και το υλικό, δυστυχώς το μάθημα δε διδάχθηκε ποτέ.

Υπάρχει ένας δισταγμός και φόβος από την πολιτεία μην τυχόν και αγγίξει θέματα που η ελληνική οικογένεια και η ελληνική κοινωνία ακόμα θεωρεί ταμπού. Μην ξεχνάτε ότι η δομή της κοινωνίας μας είναι παραδοσιακή και σε ένα σημαντικό ποσοστό επικρατεί συντηρητισμός απέναντι σε ζητήματα που αφορούν στη γενετήσια σφαίρα.

Επομένως, προκειμένου η πολιτεία να έρθει αντιμέτωπη με αντιδράσεις μέρους της κοινωνίας, και της εκκλησίας ενδεχομένως, δεν τολμά να προβεί σε τέτοιες καινοτομίες. Χρειάζεται ωρίμανση και προετοιμασία πρωτίστως από το οικογενειακό περιβάλλον, όπου επίσης θεωρείται ότι τα θέματα ηθικής –όπου εντάσσεται και μια κυρίαρχη οπτική της σεξουαλικής αγωγής- δεν πρέπει να φεύγουν εκτός του οίκου. Άρα, οικογένεια και κράτος φοβούνται θέματα που «καίνε». Και το σχολείο όμως, δεν είναι απολύτως επαρκές, σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο χρειάζονται επιμόρφωση οι εκπαιδευτικοί ώστε να μπορούν να διαχειριστούν υπεύθυνα ζητήματα σεξουαλικής αγωγής (προτιμώ αυτόν τον όρο). Προσπαθούν όμως, ανησυχούν και φροντίζουν να ενδυναμώνονται. Και η δική σας παρουσία το αποδεικνύει.

2. Γιατί θέματα σεξουαλικά δεν συζητούνται στην οικογένεια;

Κι εδώ ο πολιτισμός μας έχει πράγματα να πεί. Το πώς μεγαλώσαμε, το πώς μάθαμε να λειτουργούμε μέσα στις οικογένειες, πώς επικοινωνούμε και συνυπάρχουμε. Η κουλτούρα μας με άλλα λόγια. Συχνά οι γονείς είναι αμήχανοι. Δυσκολεύονται να θέσουν τέτοια θέματα, ιδίως αν δεν υπάρχει ανοιχτή επικοινωνία με τα παιδιά. Δεν ξέρουν τον τρόπο, δεν το έχουν μάθει από τις δικές τους οικογένειες, δεν το έχουν ζήσει. Τους κατανοώ αλλά θεωρώ ότι οφείλουν να βάλουν το ζήτημα της σεξουαλικότητας. Ας δουλέψουν με τον εαυτό τους τις αναστολές και τις υπεκφυγές του τύπου «το παιδί μου ξέρει» και ας μιλήσουν. Να ενημερώσουν με σοβαρό και αξιόπιστο τρόπο: ο πατέρας το γιό και η μητέρα την κόρη. Με τον ομόφυλο γονιό γίνεται η συζήτηση. Και, όχι, «το παιδί δεν ξέρει» όπως θα έπρεπε. Οι αναζητήσεις στο ίντερνετ δεν είναι αξιόπιστες. Συχνά δίνουν στρεβλή εικόνα. Και οι συζητήσεις με φίλους μπορεί να δημιουργήσουν σύγχυση, ερωτηματικά. Υπεύθυνη, σοβαρή, επιστημονική, ορθή ενημέρωση χρειάζονται οι έφηβοι. Που να σέβεται τις ανάγκες τους.

3. Σε ποια ηλικία είναι ώριμο το αγόρι – το κορίτσι, ώστε να έχει ολοκληρωμένη σεξουαλική επαφή;

Κλασική ερώτηση των εφήβων. Η πρώτη φορά χαρακτηρίζει την αναγνώριση, την εξοικείωση, τη γνώση και τη μάθηση μέσα στον άνθρωπο… Είναι σημαντικό να πούμε ότι το κορίτσι, φθάνοντας στην πρώτη φορά, λειτουργεί κυρίως συναισθηματικά και όχι σαρκικά, όπως αντίστοιχα λειτουργεί το αγόρι. Γι αυτό η βιασύνη δεν είναι καλός σύμβουλος.
Σε ένα κορίτσι και σ’ ένα αγόρι θα έλεγα «όταν εσύ πιστεύεις ότι ο εαυτός σου είναι έτοιμος να δώσει και να πάρει τον ερωτισμό και την ικανοποίηση από αυτόν που εσύ διάλεξες και επέλεξες να ολοκληρώσεις, τότε μπορείς να προχωρήσεις. Με δική σου απόφαση, ωριμότητα και αυτοσεβασμό. Όχι για να αποδείξεις κάτι σε φίλες ή φίλους, όχι για να αντιδράσεις στους γονείς, όχι για να αντιγράψεις συμπεριφορές. Όχι γιατί ‘πρέπει’ αλλά γιατί ‘θέλεις’. Δεν υπάρχει η σωστή ηλικία της πρώτης φοράς, υπάρχει η δική σου ηλικία στη δική σου πρώτη φορά.»

Εκείνο πάντως που προσωπικά θα πρότεινα με βάση τη βιολογική ωρίμανση, η οποία επιτρέπει και τη σωματική αφύπνιση και την αναγνώριση μιας σεξουαλικής ταυτότητας, είναι μια ηλικία άνω των 16.

4. Πώς μια έφηβη θα γνωρίζει ότι ο σύντροφός της είναι ο κατάλληλος για να ολοκληρώσει ερωτικά ;

Είναι σημαντικό για την έφηβη να μην παρασυρθεί από εκείνον που πιθανόν να την εκβιάσει συναισθηματικά και δεν θα σεβαστεί το «όχι» της. Θα σας ξαναπώ ότι για το κορίτσι η πρώτη φορά είναι συναισθηματική, επομένως ο σεβασμός στα συναισθήματά της είναι σημαντικός. Εκείνη θα αναγνωρίσει τον κατάλληλο στο πρόσωπο του νέου που δεν βιάζεται, που δέχεται τις διαβεβαιώσεις της κοπέλας ότι εκείνη το αποφάσισε κι εκείνος οφείλει να σεβαστεί τη δική της μύηση και να τη βοηθήσει να ξεπεράσει την αμηχανία, το φόβο και την ντροπή.

5. Πώς μια έφηβη θα γνωρίζει αν είναι έτοιμη να ολοκληρώσει και δεν είναι απλώς παρόρμηση;

Κι εδώ θα έλεγα να μη βιαστεί. Κυρίως μην ανησυχεί γιατί καθυστέρησε να κάνει έρωτα σε σχέση με φίλες της ηλικίας της ή γιατί υπάρχουν νεότερες από την ίδια που ξεκίνησαν την ερωτική τους ζωή. Χρειάζεται η ωρίμανση της απόφασης στη σκέψη της. Να μη λειτουργήσει δηλαδή μέσα από μια αυτοματοποιημένη, μηχανιστική αντίδραση σε συνθήκες που δεν μπορεί να ελέγξει με νηφαλιότητα (π.χ. μια βραδιά κεφιού και άκρατου αυθορμητισμού). Αυτή η φορά και κάθε φορά είναι μοναδική και προσωπική σ’ αυτή τη κοπέλα που μέσα της έχει αποφασίσει να δοθεί σαρκικά και συναισθηματικά σε έναν άντρα. Με αυτοσεβασμό και με σύνεση. Όχι με τρόπους που την προσβάλλουν, την πιέζουν, την εκθέτουν. Η απόφαση να είναι καθαρά δική της.

6. Πρέπει να απογοητευτεί ένα αγόρι- κορίτσι, αν μετά τη σεξουαλική πράξη δεν ικανοποιήσει ή δεν ικανοποιηθεί;

Οπωσδήποτε όχι. Συχνά, η αίσθηση της αμηχανίας, του φόβου και της αγωνίας που διακατέχει το αγόρι και το κορίτσι, δεν οδηγούν στην κορύφωση. Χρειάζεται να γνωρίσουμε καλά και τον εαυτό μας και τον άλλο για να ξεπεράσουμε την έντονη αγωνία και να απενεχοποιηθούμε ώστε να χαρούμε πραγματικά αυτό που συμβαίνει. Σίγουρα δεν χρειάζονται απογοητεύσεις. Ακόμη κι αν υπάρχουν άσχημα συναισθήματα γι αυτό που περίμενε ο νέος ή η νέα και δεν ήλθε, η πρώτη φορά δεν σηματοδοτεί τη σεξουαλική συνέχεια του άντρα ή της γυναίκας. Είναι απλώς μια αρχή και ίσως χρειάζεται να δείξει το αγόρι ή/και το κορίτσι περισσότερο αυτοσεβασμό, καλύτερη επιλογή και πιο ουσιαστικό τρόπο επικοινωνίας και αυτοδιάθεσης στην ερωτική του/της συνέχεια. Βεβαίως να μην τιμωρήσει τον εαυτό του/της γεμίζοντάς τον ενοχές ούτε να θελήσει να απαρνηθεί τη συνέχεια της ερωτικής του/της ζωής, όσο επιπόλαια και ανεύθυνα κι αν φέρθηκε στον εαυτό του/της.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: