• “Ο κόσμος δεν μάς προσφέρθηκε από τους γονείς μας, μάς τον δάνεισαν τα παιδιά μας“

    Αφρικάνικη Παροιμία

  • Μαζί προχωράμε!

  • Ονειρευόμαστε:

    ...μια νεολαία δυναμική, τολμηρή και πεισματάρα, η οποία οραματίζεται, αναζητά και δεν σταματά ποτέ να διεκδικεί... μια πόλη φιλόξενη, ζωντανή, δημιουργική, που δίνει ευκαιρίες στους ανθρώπους της για εξέλιξη και ανάπτυξη, μια πόλη με χαρακτήρα, προοπτική και όραμα... μια κοινωνία πολυπολιτισμική, ελεύθερη, μια κοινωνία με ιδανικά, αξίες και ηθική... ανθρώπους ευτυχισμένους, χαρούμενους και αποφασιστικούς...με γνώση, λογική και συναισθήματα σε πλήρη αρμονία...
  • αντιδραστικότητα;

  • Θέλω (Jorge Bucay)

    Θέλω να με ακούς, χωρίς να με κρίνεις

    Θέλω τη γνώμη σου, χωρίς συμβουλές

    Θέλω να με εμπιστεύεσαι, χωρίς απαιτήσεις

    Θέλω τη βοήθειά σου, κι όχι ν΄αποφασίζεις για μένα

    Θέλω να με προσέχεις, χωρίς να με ακυρώνεις

    Θέλω να με κοιτάς, χωρίς να προβάλεις τον εαυτό σου σε μένα

    Θέλω να μ΄αγκαλιάζεις, χωρίς να με κάνεις να ασφυκτιώ

    Θέλω να μου δίνεις ζωντάνια, χωρίς να με σπρώχνεις

    Θέλω να με υποστηρίζεις, χωρίς να με φορτώνεσαι

    Θέλω να με προστατεύεις, χωρίς ψέματα

    Θέλω να πλησιάζεις χωρίς να εισβάλλεις

    Θέλω να ξέρεις τις πλευρές μου που πιο πολύ σε ενοχλούν. Να τις αποδέχεσαι και να μην προσπαθείς να τις αλλάξεις

    Θέλω να ξέρεις... πως σήμερα μπορείς να βασίζεσαι πάνω μου... xωρίς όρους

  • ΟΧΙ ΣΤΟ ΑΛΚΟΟΛ

  • ΟΧΙ ΣΤΗΝ internet ΕΞΑΡΤΗΣΗ

  • Ένα παιδί συμβουλεύει…

    Ένα παιδί δίνει 13 πολύτιμες συμβουλές στους γονείς του

    Ø Μη φοβάστε να είστε σταθεροί μαζί μου. Αυτό θα με κάνει να νιώθω περισσότερη σιγουριά.

    Ø Μη με παραχαϊδεύετε. Ξέρω πολύ καλά πως δεν πρέπει να μου δίνετε οτιδήποτε σας ζητώ. Σας δοκιμάζω μονάχα για να δω.

    Ø Μη με κάνετε να νιώθω μικρότερος απ΄ ότι είμαι. Αυτό με σπρώχνει να παριστάνω καμιά φορά το «σπουδαίο».

    Ø Μη μου κάνετε παρατηρήσεις μπροστά στον κόσμο, αν μπορείτε. Θα προσέξω περισσότερο αυτό που θα μου πείτε, αν μου μιλήσετε ήρεμα, μια στιγμή που θα είμαστε οι δυο μας.

    Ø Μη μου δημιουργείτε το συναίσθημα πως τα λάθη μου είναι αμαρτήματα. Μπερδεύονται έτσι μέσα μου όλες οι αξίες που έχω μάθει να αναγνωρίζω.

    Ø Μην πέφτετε σε αντιφάσεις. Με μπερδεύετε έτσι αφάνταστα και με κάνετε να χάνω την πίστη μου σε εσάς.

    Ø Μη με αγνοείτε, όταν σας κάνω ερωτήσεις, γιατί θα ανακαλύψετε πως θα αρχίσω να παίρνω τις πληροφορίες μου από άλλες πηγές.

    Ø Μην προσπαθείτε να με κάνετε να πιστέψω πως είστε τέλειοι ή αλάνθαστοι. Είναι μια δυσάρεστη έκπληξη για μένα, όταν ανακαλύπτω πως δεν είστε ούτε το ένα ούτε το άλλο.

    Ø Μη διανοηθείτε ποτέ πως θα πέσει η υπόληψή σας αν μου ζητήσετε συγγνώμη. Μια τίμια αναγνώριση του λάθους σας μου δημιουργεί πολύ θερμά αισθήματα απέναντί σας.

    Ø Μην ξεχνάτε πως μ΄ αρέσει να πειραματίζομαι. Χωρίς αυτό δεν μπορώ να ζήσω. Σας παρακαλώ παραδεχτείτε το.

    Ø Μην ξεχνάτε πόσο γρήγορα μεγαλώνω. Θα πρέπει να σας είναι δύσκολο να κρατήσετε το ίδιο βήμα με μένα, αλλά προσπαθήστε σας παρακαλώ.

    Ø Μην ξεχνάτε πως δεν θα μπορέσω να αναπτυχθώ χωρίς πολλή κατανόηση και αγάπη. Αυτό όμως δεν χρειάζεται να το πω, έτσι δεν είναι;

    Ø Μη μου λέτε ποτέ ψέματα!

  • Παιδί ή Ενήλικος;

  • Αυτοεκτίμηση, αυτή η… Άγνωστη!

    10 τρόποι για να βοηθήσετε το παιδί σας να εκτιμά τον εαυτό του.

    vΕπικοινωνήστε ανοιχτά με το παιδί σας.

    vΜάθετε να το ακούτε.

    vΣυμπεριλαμβάνε-τε το παιδί σας στις οικογενειακές συζητήσεις. Δείξτε του ότι εκτιμάτε τις απόψεις του.

    vΠροσπαθήστε να καταλάβετε την άποψη του παιδιού σας.

    vΔώστε στο παιδί σας ευθύνες κατάλληλες για την ηλικία του.

    vΒάλτε σταθερά όρια. Τα παιδιά θέλουν να ξέρουν τι περιμένουν οι άλλοι από αυτά.

    vΝα είστε γενναιόδωροι αλλά και ειλικρινείς όταν επαινείτε ή παροτρύνετε τα παιδιά.

    vΒοηθήστε το παιδί σας να θέσει στόχους και βοηθήστε το να τους πραγματοποιήσει.

    vΝα θυμάστε ότι η νίκη δεν είναι το παν. Το σημαντικό είναι η προσπάθεια.

    vΓίνετε θετικό πρότυπο. Αισθανθείτε περήφανος/η για τον εαυτό σας.

  • Μάς χρειάζονται!

  • «Αν ένα παιδί…» της Dorothy Law Nolte

    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κριτική:
    Μαθαίνει να κατακρίνει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην έχθρα:
    Μαθαίνει να καυγαδίζει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ειρωνεία:
    Μαθαίνει να είναι ντροπαλό
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ντροπή:
    Μαθαίνει να αισθάνεται ένοχο
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κατανόηση:
    Μαθαίνει να είναι υπομονετικό
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στον έπαινο:
    Μαθαίνει να εκτιμάει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στη δικαιοσύνη:
    Μαθαίνει να είναι δίκαιο
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην αποδοχή:
    Μαθαίνει να αγαπάει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ασφάλεια:
    Μαθαίνει να έχει πίστη στον εαυτό του και στους άλλους
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην επιδοκιμασία:
    Μαθαίνει να εκτιμάει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην φιλία:
    Μαθαίνει να βρίσκει την αγάπη μέσα στον κόσμο
  • Όχι στις διακρίσεις!

  • “Πέτα μακριά το ραβδί σου!”

    Από το βιβλίο “Πέτα μακριά το ραβδί σου (Πειθαρχία χωρίς δάκρυα)” των Ρούντολφ Ντράικωρς & Περλ Κάσελ:

    “Το παιδί χρειάζεται ενθάρρυνση σαν το φυτό που χρειάζεται ήλιο και νερό”

    “Μπορούμε να αποδοκιμάζουμε τις πράξεις του παιδιού, χωρίς ν’ αποδοκιμάζουμε το ίδιο το παιδί”

    “Η ελευθερία βλασταίνει από το σπόρο της πειθαρχίας”

    “Μόνο σ’ ένα ήρεμο και συμφιλιωμένο περιβάλλον μπορεί το παιδί να αναπτύξει ελεύθερα την προσωπικότητά του και το δυναμικό του”

    “Η τιμωρία αφήνει να εννοηθεί οτι το παιδί από μόνο του δεν έχει αξία”

  • Στόχευε Ψηλά!

  • Εμείς οι Λίγοι

    Είμαστε εμείς οι ονειροπαρμένοι τρελλοί της γης

    με τη φλογισμένη καρδιά και τα έξαλλα μάτια

    Είμαστε οι αλύτρωτοι στοχαστές και οι τραγικοί ερωτευμένοι

    Χίλιοι ήλιοι κυλούνε μες στο αίμα μας

    κι ολούθε μας κυνηγά το όραμα του απείρου

    Η φόρμα δεν μπορεί να μας δαμάσει

    Εμείς ερωτευθήκαμε την ουσία του είναι μας

    και σ’ όλους μας τους έρωτες αυτήν αγαπούμε

    Είμαστε οι μεγάλοι ενθουσιασμένοι κι οι μεγάλοι αρνητές

    Κλείνουμε μέσα μας τον κόσμο όλο και δεν είμαστε τίποτα απ’αυτόν τον κόσμο

    Οι μέρες μας είναι μια πυρκαγιά κι οι νύχτες μας ένα πέλαγο

    Γύρω μας αντηχεί το γέλιο των ανθρώπων...

    (Γιώργος Μακρής)

  • Αφήστε να πετάξει!

  • Η επόμενη μέρα

    Επειδή κάθε δευτερόλεπτο μετράει

    πρέπει τώρα ν' αρχίσουμε να γράφουμε όλο και περισσότερα ποιήματα

    για να καθαρίσουμε το τοπίο από τον τρόμο, την απειλή και τον θάνατο

    πρέπει τώρα να εξορκίσουμε τους εφιάλτες που κρύβονται ακόμη μέσα στην ελευθερία

    έτοιμοι να μας πιουν όλο το αίμα

    κι επειδή όποιος σήμερα ξεχαστεί μέσα στον εαυτό του θα είναι αύριο λησμονιά και στάχτη

    πρέπει τώρα να μάθει τι θα πει εχθρός και αδικία

    διότι η πραγματικότητα δεν γίνεται κατανοητή χωρίς την κατανόηση της αθλιότητας και της απελπισίας

    κι επειδή κάθε δευτερόλεπτο μετράει πρέπει από τώρα να πάμε στο σχολείο της φαντασίας

    για να σώσουμε ξανά τα όνειρα.

    (Γιώργος Βέης)

  • Γίνε Αστέρι!

    Αν δεν μπορείς να είσαι πεύκο στην κορυφή του λόφου, χαμόδεντρο να γίνεις στην κοιλάδα, μα να γίνεις το πιο όμορφο χαμόδεντρο στου ρυακιού την όχθη. Γίνε θάμνος, αν δεν μπορείς δέντρο να είσαι.

    Κι αν δεν μπορείς να είσαι θάμνος, γίνε χλόη κι ομόρφαινε τις παρυφές του δρόμου. Αν δεν μπορείς να είσαι δρυς, γίνε μικρή φιλύρα αλλά η ομορφότερη κοντά στη λίμνη.

    Να γίνουμε όλοι καπετάνιοι δεν μπορούμε, χρειάζεται και πλήρωμα, έχει δουλειά για όλους, άφθονες δουλειές, μεγάλες και μικρές και πρέπει ο καθένας μας ό,τι μπορεί να κάνει.

    Αν δεν μπορείς να είσαι ο ήλιος, γίνε αστέρι, από το μέγεθος ούτε κερδίζεις ούτε χάνεις, να είσαι ο καλύτερος σ' αυτό που είσαι.

    (Douglas Malloch)

  • Αγαπάμε τα ζώα

  • Ένα παιδί μέσα μας

  • Η παιδική ηλικία είναι το βασίλειο της μεγάλης δικαιοσύνης και της βαθιάς αγάπης. Στα χέρια ενός παιδιού κανένα πράγμα δεν είναι σπουδαιότερο από κάποιο άλλο. Παίζει με μια χρυσή καρφίτσα ή με ένα λευκό λουλούδι. Δεν έχει φόβο της απώλειας.

    Για το παιδί ο κόσμος εξακολουθεί να είναι το όμορφο δοχείο μέσα στο οποίο δεν χάνεται τίποτα.

    Δεν αναγκάζει τα πράγματα να εγκατασταθούν κάπου. Τα αφήνει να διαβούν μέσα από τα χέρια του σαν αγέλη σκοτεινών νομάδων που περνούν κάτω από μιαν αψίδα θριάμβου. Για λίγο φωτίζονται μέσα στην αγάπη του και έπειτα σκοτεινιάζουν ξανά·

    ό,τι φωτίστηκε μέσα στην αγάπη του παραμένει εντός της σαν εικόνα που δεν πρόκειται να χαθεί.

    (Ράινερ Μαρία Ρίλκε)

  • Χωρίς διακρίσεις

  • Ευτυχείτε!

  • Μαθαίνεις

    Μετά από λίγο μαθαίνεις την ανεπαίσθητη διαφορά ανάμεσα στο να κρατάς το χέρι και να αλυσοδένεις μια ψυχή.

    Και μαθαίνεις πως αγάπη δε σημαίνει στηρίζομαι Και συντροφικότητα δε σημαίνει ασφάλεια

    Και αρχίζεις να μαθαίνεις πως τα φιλιά δεν είναι συμβόλαια Και τα δώρα δεν είναι υποσχέσεις

    Και αρχίζεις να δέχεσαι τις ήττες σου με το κεφάλι ψηλά και τα μάτια ορθάνοιχτα Με τη χάρη μιας γυναίκας και όχι με τη θλίψη ενός παιδιού

    Και μαθαίνεις να φτιάχνεις όλους τους δρόμους σου στο σήμερα, γιατί το έδαφος του αύριο είναι πολύ ανασφαλές για σχέδια…

    Και τα όνειρα πάντα βρίσκουν τον τρόπο να γκρεμίζονται στη μέση της διαδρομής

    Μετά από λίγο καιρό μαθαίνεις… Πως ακόμα κι η ζέστη του ήλιου μπορεί να σου κάνει κακό.

    Έτσι φτιάχνεις τον κήπο σου εσύ Αντί να περιμένεις κάποιον να σου φέρει λουλούδια

    Και μαθαίνεις ότι, αλήθεια, μπορείς να αντέξεις Και ότι, αλήθεια, έχεις δύναμη Και ότι, αλήθεια, αξίζεις

    Και μαθαίνεις… μαθαίνεις… με κάθε αντίο μαθαίνεις

    (Χόρχε Λουίς Μπόρχες)

  • Θυμούμαι μικρός κάθουμουν συχνά στο κατώφλι του σπιτιού μας, έλαμπε ο ήλιος, καίγουνταν ο αγέρας, σ' ένα μεγάλο σπίτι στη γειτονιά πατούσαν σταφύλια, μύριζε ο κόσμος μούστο, κι εγώ σφαλνούσα τα μάτια ευτυχισμένος, άπλωνα τις φούχτες και περίμενα, κι έρχουνταν ο Θεός, όσο ήμουν παιδί ποτέ δε με γέλασε, έρχουνταν, παιδί κι αυτός σαν και μένα, και μού 'βαζε στα χέρια τα παιχνιδάκια του τον ήλιο, το φεγγάρι, τον άνεμο. "Χάρισμά σου" μού 'λεγε "χάρισμά σου, παίξε μαζί τους, εγώ έχω κι άλλα." Άνοιγα τα μάτια, ο Θεός εξαφανίζουνταν μα απόμεναν στα χέρια μου τα παιχνιδάκια του.

    (Νίκος Καζαντζάκης, "Αναφορά στον Γκρέκο")

  • Ενώ εσύ μου φώναζες…

    Μου μάθαινες να σε φοβάμαι…

    Τραυμάτιζες την αυτοπεποίθηση μου…

    Μου μάθαινες ότι δεν είχα αξιοπρέπεια επειδή ήμουν μικρός…

    Μου μάθαινες να μην τολμάω, να μη δοκιμάζω, να μην προσπαθώ να ανακαλύπτω, να μην παίρνω πρωτοβουλίες, για να μη θυμώνεις…

    Με έκανες να νιώθω ασήμαντος και αδύναμος…

    Μου έδειχνες ότι δεν μπορούσα να σε εμπιστεύομαι…

    Μου μάθαινες ότι δεν μπορούσα να σου μιλήσω αν είχα κάποιο πρόβλημα ή κάποιος μου έκανε κακό, γιατί φοβόμουν πώς θα αντιδρούσες…

    Μου μάθαινες ότι όταν αγαπάμε κάποιον, έχουμε δικαίωμα να του φερόμαστε άσχημα…

    Η φωνή σου δεν με άφηνε να σκεφτώ τα λόγια σου…

    Ίδρωνα, η καρδιά μου χτυπούσε δυνατά, το στομάχι και τα αυτιά μου πονούσαν…

    Θύμωνα που δεν νοιαζόσουν για αυτά που ήθελα να σου πω…

    Αναρωτιόμουν που πήγε ο μπαμπάς μου…

    Mου μάθαινες να φωνάζω κι εγώ…

    Ήμουν μόνος μου…

    Σκεφτόμουν ότι δεν μ’ αγαπάς πια…

    Μου μάθαινες ότι επιτρέπεται να φέρομαι άσχημα σε κάποιον πιο αδύναμο από μένα…

    Μου μάθαινες πώς να φερθώ στα παιδιά μου όταν μεγαλώσω…

    Δεν φανταζόσουν τον αγώνα που πρέπει να δώσω τώρα που μεγάλωσα, για να μη γίνω σαν εσένα…   

  • Και τώρα είσαι

    και είμαι τώρα

    και είμαστε ένα μυστήριο

    που δε θα συμβεί ποτέ ξανά,

    ένα θαύμα που δεν έχει συμβεί

    ποτέ στο παρελθόν

    και λάμποντας αυτό το τώρα μας

    πρέπει να φτάσει στο τότε

    (E.E.Cummings)

Το Μυαλό Μας Μας Εξαπατά και μας κάνει Δυστυχισμένους! Μάθετε πως να το Αλλάξετε!

Το Μυαλό Μας Μας Εξαπατά και μας κάνει Δυστυχισμένους Μάθετε πως να το Αλλάξετε

Ίσως έχετε ακούσει πολλούς να μιλούν για την ενσυνειδητότητα (mindfullness), δηλαδή την επίγνωση του να ζεις τη στιγμή. Ο όρος αυτός έχει προέλθει από τις ανατολικές φιλοσοφίες και από μεθόδους που υπόσχονται να βοηθήσουν ώστε να ζήσουμε πιο ευτυχισμένοι με λιγότερο άγχος. αλλά κανείς δεν φαίνεται να είναι σε θέση να εξηγήσει με σαφήνεια τι στο καλό είναι πραγματικά.

Τα τελευταία χρόνια η νευροεπιστήμη έχει ασχοληθεί με την ενσυνειδητότητα και μελετά πως αυτή λειτουργεί. Σε αυτό το άρθρο θα δούμε πώς η νευροεπιστήμη και ενσυνειδητότητα ευθυγραμμίζονται, ώστε να δώσουν ουσιαστικές απαντήσεις ως προς το γιατί ο εγκέφαλός μας συχνά αγχώνεται , λυπάται ή θυμώνει και θα εξερευνήσουμε τρόπος για να γίνουμε και να παραμείνουμε πιο ευτυχισμένοι.

Το αριστερό ημισφαίριο του εγκεφάλου σας, σας εξαπατά!

Γενικά, δε μ’ αρέσει να αποκαλώ κάποιον «ψεύτη» ή «απατεώνα». Πιστεύω ότι είναι πιο δίκαιο να τον αποκαλώ «παραμυθά» και αυτός ο χαρακτηρισμός ταιριάζει τέλεια στο αριστερό ημισφαίριο του εγκεφάλου.

Η δεξιά πλευρά του εγκεφάλου σας βλέπει τα πράγματα πολύ ορθολογιστικά. Αλλά αυτός ο τύπος στα αριστερά πάντα του αρέσει να υφαίνει ιστορίες για να βγάζει νόημα από τις πληροφορίες που δέχεται. Βασικά, αυτή είναι η δουλειά του, πρέπει να δώσει νόημα στη ζωή και ερμηνεύει τις εμπειρίες σας. Αν βλέπει πράγματα, μοτίβα, σχέδια και σκαρφίζεται ιστορίες που οι άλλοι δεν μπορούν να φανταστούν, τότε σας αποκαλούν δημιουργικούς Αλλά σε όλο αυτό υπάρχει ένα πρόβλημα… συχνά τα θαλασσώνει!

Ο Michael Gazzaniga, ένας από τους κορυφαίους γνωστικούς νευροεπιστήμονες, έκανε μερικές μελέτες τη δεκαετία του 1970 μαζί με τον Roger Sperry (ο οποίος κέρδισε αργότερα το βραβείο Νόμπελ.) Ο Gazzaniga ανακάλυψε πως λειτουργεί το αριστερό ημισφαίριο και πόσο κακό μπορεί, μερικές φορές, να προκαλέσει.

Ο Gazzaniga ανακάλυψε ότι η αριστερή πλευρά του εγκεφάλου προσπαθεί να εξηγήσει και να βγάλει νόημα για όσα μας συμβαίνουν. Ενεργεί ως διερμηνέας της πραγματικότητας. Η εξήγηση που δίνει, όμως, τις περισσότερες φορές είναι λανθασμένη. Αυτό συμβαίνει επειδή δεν έχει τέλεια πληροφόρηση και αναγκάζεται να φαντάζεται ο ίδιος τα κομμάτια που λείπουν μέσω τις εξυπνάδας του. Για παράδειγμα, είμαστε σε ένα τραπέζι και κανείς δε γελά με τα αστεία μας. Το δεξί ημισφαίριο συλλέγει τις πληροφορίες και καταλήγει στην ορθολογιστική πρόταση: “Όλοι στο τραπέζι είναι συνοφρυωμένοι. Δεν γελάνε με τα υπέροχα αστεία μου” . Το αριστερό ημισφαίριο μπορεί να πάει τα πράγματα πολύ πιο πέρα και να βγάλει ένα τρελό συμπέρασμα: “Προφανώς με μισούν και συνωμοτούν για το θάνατό μου.”

Αν η αριστερή πλευρά του εγκεφάλου βλέπει αρκετά μοτίβα και γεγονότα που δεν υπάρχουν, τότε γινόμαστε ανήσυχοι, παρανοϊκοί ή σχιζοφρενείς. Ενώ, αντιθέτως, αν δεν βλέπει κανένα μοτίβο στη ζωή μας, τότε αισθανόμαστε πως δεν υπάρχει νόημα και πέφτουμε σε κατάθλιψη.

Το πρόβλημα είναι ότι δεν συνειδητοποιούμε πως όλα αυτά απορρέουν από το αριστερό ημισφαίριο. Μπορεί να ακούτε την εσωτερική φωνή στο μυαλό σας και να σκέφτεστε πως είναι δικές σας σκέψεις και εκφράζουν την στέρεη πραγματικότητα. Έτσι, όταν το αριστερό ημισφαίριο δεν ανιχνεύει χρήσιμα μοτίβα, καταλήγει σε ανακρίβειες, δίνει παράλογο νόημα στον κόσμο και μπορεί να γίνει ένα τέρας. Έχει μια άποψη για τα πάντα, δεν κλείνει ποτέ το στόμα του και δεν παραδέχεται ότι κάνει λάθη.

Σε τέτοιες περιπτώσεις καταλήγουμε να κάνουμε τέτοιες σκέψεις: “Εάν αυτό δεν λειτουργήσει, η ζωή μου έχει τελειώσει.”, “Όλα είναι χάλια.”, “Δεν αξίζω!”.

Όταν δίνουμε πολύ λίγη προσοχή στα ανεπεξέργαστα δεδομένα του δεξιού ημισφαιρίου και κολλάμε στις ερμηνείες του αριστερού, μπορεί να καταλήξουμε θυμωμένοι, λυπημένοι, απογοητευμένοι ή ανήσυχοι. Αυτό το κάνουμε χιλιάδες φορές την ημέρα. Απλώς δεν το συνειδητοποιούμε. Ακόμα και οι προσδοκίες μας είναι απλά κάποιες ιστορίες που μας λέει το αριστερό ημισφαίριο για το μέλλον. Και όταν η πραγματικότητα δεν ικανοποιεί αυτές τις προσδοκίες, τότε το αριστερό ημισφαίριο μας λέει πως είναι σφάλμα της πραγματικότητας και όχι του ιδίου. Έτσι, γινόμαστε θυμωμένοι με την πραγματικότητα.

Το να βάζετε το σύμπαν να συνωμοτήσει για την πραγματοποίηση των επιθυμιών σας, δεν λειτουργεί, με συγχωρείτε γι’ αυτό. Δεν μπορούμε να αλλάξουμε την πραγματικότητα. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να μην θυμώνουμε, να μην νοιώθουμε θλίψη, άγχος και αναστάτωση επικεντρώνοντας την σκέψη και την προσοχή μας στη στιγμή που ζούμε. Εδώ είναι που έρχεται να βοηθήσει η ενσυνειδητότητα.

Γίνετε διερμηνέας του αριστερού σας ημισφαιρίου! Ένα καινούργιο επάγγελμα για σας!

Από τη σκοπιά της νευροεπιστήμης, η ενσυνειδητότητα σας βοηθά να μείνετε επικεντρωμένοι στην ουσία της ζωής και να μην παίρνετε πάρα πολύ στα σοβαρά τις ερμηνείες και τις ιστορίες του αριστερού ημισφαιρίου. Ο εγκέφαλος δεν είναι σαν το συκώτι ή τη σπλήνα σας, που απλά θα κάνουν μόνα τους τη δουλειά τους. Χρειάζεται να διπλοτσεκάρετε τις σκέψεις του.

Οι περισσότεροι ζούμε τη ζωή μας ως διερμηνείς χωρίς να το γνωρίζουμε, είμαστε οι διερμηνείς αυτών που το μυαλό μας υπαγορεύει και όταν δεν το έχουμε συνειδητοποιήσει, γινόμαστε κακοί σε αυτή τη δουλειά, έτσι θυμώνουμε, προσβαλλόμαστε, φοβόμαστε χωρίς να αμφισβητούμε την εγκυρότητα αυτών των σκέψεων και εμπειριών. Όταν συνειδητοποιήσουμε όλα αυτά, τα πράγματα, τότε αρχίζουν να αλλάζουν.

Ο έλεγχος του αριστερού ημισφαιρίου μέσω πρακτικών και ρεαλιστικών ερμηνειών είναι ο πυρήνας της θεραπείας της γνωστικής συμπεριφοράς. Η ουσία αυτής της νέας μορφής θεραπείας είναι ότι το άγχος και η κατάθλιψη προκαλούνται από λάθος σκέψεις. Επικεντρώνεται στις υποθέσεις και τις ερμηνείες του ατόμου. Ο στόχος της θεραπείας είναι να αναλύει πως οι υποθέσεις μπορούν να οδηγήσουν σε αρνητικά συναισθήματα και να μετατρέψουν τέτοιες σκέψεις και υποθέσεις σε πιο ρεαλιστικές. Από τη στιγμή που το αριστερό ημισφαίριο ενεργεί σαν ένα παιδί, θα πρέπει να τον αντιμετωπίζουμε σαν ένα παιδί, του οποίου είμαστε οι γονείς.

Όταν πιάσετε τον εαυτό σας να παίρνει τέτοιες σκέψεις πάρα πολύ στα σοβαρά, πείτε: «Το μυαλό μου κάνει τα δικά του και πάλι.» ή “Απλά είναι μια άποψη αυτή, ο τρόπος που βλέπω εγώ τα πράγματα και όχι όπως είναι στην πραγματικότητα», τέτοιες φράσεις είναι αρκετές. Αυτή η μέθοδος είναι αρκετή για να αλλάξει τον τρόπο που ζούμε με τους άλλους και το πως βλέπουμε τον εαυτό μας.

Μην αποδέχεστε αμέσως τις ερμηνείες του αριστερού ημισφαιρίου. Κάντε μια παύση και εξετάστε τη γνώμη του σαν να δίνεται συμβουλές σε έναν φίλο. Εντοπίστε τα σημεία που είναι πολύ ακραία και εκλογικεύστε τα. Μετά από αυτή τη διαδικασία αφήστε τον εαυτό σας να βγάλει το τελικό συμπέρασμα.

Βοηθήστε το αριστερό σας ημισφαίριο να γίνει καλύτερος Παραμυθάς

Όσοι έχουν χάσει κάποιο άκρο του σώματός τους μερικές φορές αισθάνονται πόνους στο άκρο αυτό σαν να υπήρχε. Αισθάνονται πως η γροθιά τους σφίγγει και τους πονά. Πώς, άραγε, μπορεί να σταματήσει κάποιος τον πόνο σε ένα μέρος του σώματός του, που δεν υπάρχει; Η λύση του προβλήματος είναι στον εγκέφαλο και είναι παρόμοια με τα προηγούμενα που αναπτύξαμε. Ο εγκέφαλος χρειάζεται μια καλύτερη ιστορία.

Έτσι οι ερευνητές κατασκεύασαν έναν καθρέφτη στον οποίο το άτομο με την αναπηρία βλέπει, στη θέση του χεριού που λείπει, την αντανάκλαση του χεριού που έχει και ξεσφίγγοντας τη γροθιά σε αυτό τους το χέρι, ο εγκέφαλος μπορεί να «δει» πως η ανύπαρκτη γροθιά ξεσφίγγει. Αυτό ήταν αρκετό για να κάνει τον πόνο τους να σταματήσει.

Με ένα παρόμοιο τρόπο πρέπει να λειτουργήσουμε και στην περίπτωση των αρνητικών σκέψεων. Να βοηθήσουμε το αριστερό ημισφαίριο να αφηγηθεί μια καλύτερη ιστορία και τα αρνητικά συναισθήματα να καταλαγιάσουν μέσα μας.

Όταν καταναλίσκεστε από το θυμό και την απόγνωση, οι νευρολόγοι συνιστούν να αφηγείστε στον εαυτό σας μια διαφορετική ιστορία από από αυτή που προτείνει το αριστερό ημισφαίριο: π.χ. “Δεν με μισεί΄, ούτε θέλει να με κρατήσει σε απόσταση, απλά έχει κακή διάθεση σήμερα.”

Όταν όλες οι ιστορίες, που σας λέει το αριστερό ημισφαίριο, είναι καταθλιπτικές, πριν πάτε για ύπνο, καταγράψτε τα τρία καλά πράγματα που σας συνέβησαν εκείνη την ημέρα. Γράψτε τα έτσι ώστε να μην μπορεί να τα αμφισβητήσει και να αρχίσει να υφαίνει τις επόμενες ιστορίες χρησιμοποιώντας τες σαν πρότυπα.

Όταν σας λέει ότι η δουλειά σας δεν έχει νόημα και περνάτε άσχημα σε αυτή, δώστε ένα νέο ορισμό στην εργασία σας. Για παράδειγμα, αν δουλεύατε σε νοσοκομείο στον τομέα της καθαριότητας και το μυαλό σας σας έλεγε πως το μόνο που κάνετε είναι να αδειάζετε τους κάδους απορριμάτων για τα προς το ζην, θα έπρεπε να λέγατε στον εαυτό σας πως αυτό που πραγματικά κάνετε είναι να συμβάλλετε στη θεραπεία των άρρωστων ανθρώπων φροντίζοντας τον χώρο τους. Έτσι θα αισθανόσαστε πως ο ρόλος σας δεν ήταν βαρετός και ανούσιος.

Τι μπορείτε να κάνετε όταν το αριστερό σας ημισφαίριο σας λέει πως είστε άχρηστος και βαρετός άνθρωπος; Εδώ οι ειδικοί συνιστούν το ρητό “Κάνε το καλό και ρίξ’ το στο γιαλό”. Αν αρχίσετε στον ελεύθερο χρόνο σας να βοηθάτε τους άλλους και να ασχοληθείτε με τον εθελοντισμό, το δεξί ημισφαίριο του εγκεφάλου θα αρχίσει να αναθεωρεί την άποψή του για σας.

Είναι γενικά αποδεκτό πως οι στάσεις και οι πεποιθήσεις μας ακολουθούν τις συμπεριφορές μας, αντί να προηγούνται. Είμαστε αυτό που προσποιούμαστε ότι είμαστε, έτσι πρέπει να προσέχουμε το τι προσποιούμαστε ότι είμαστε. Οι άνθρωποι που κάνουν εθελοντική εργασία, για παράδειγμα, συχνά αλλάζουν τον τρόπο που βλέπουν τον εαυτό τους, γίνονται πιο ευαίσθητοι και εξυπηρετικοί άνθρωποι.

Όλοι μας αγαπάμε τα όμορφα παραμύθια. Ας βοηθήσουμε το αριστερό μας ημισφαίριο να σκαρφιστεί περισσότερες και πιο θετικές. Το εξημέρωμά του μόλις άρχισε και θα ενθουσιαστείτε ακόμα περισσότερο όταν αρχίσει να κάνει τη δουλειά του με το σωστό τρόπο.

Συνοψίζοντας

Να λοιπόν πώς να χρησιμοποιήσετε τις γνώσεις της νευροεπιστήμης σε συνδυασμό με την ενσυνειδητότητα ώστε να κερδίσετε τον έλεγχο του αριστερού σας ημισφαιρίου:
Παρατηρήστε τον όταν εργάζεται: Ακούστε για τις ερμηνείες του για την πραγματικότητα έχοντας κατά νου πως δεν είναι οι δικές σας απόψεις αλλά οι δικές του.
Διορθώστε τον: Ελέγξτε τις ερμηνείες που δίνει σε αντιπαράθεση με τα γεγονότα. Βάζει περισσότερη φαντασία από όσο πρέπει ή λιγότερη;
Βοηθήστε τον να σκαρφιστεί μια καλύτερη ιστορία: Δώστε του μια νέα ιστορία. Εφοδιάστε τον με την καλύτερη πληροφόρηση. Κάντε το καλό για να πάρετε καλό. Βοηθήστε τον να σας βοηθήσει.

share24.gr

Σχολιάστε