• “Ο κόσμος δεν μάς προσφέρθηκε από τους γονείς μας, μάς τον δάνεισαν τα παιδιά μας“

    Αφρικάνικη Παροιμία

  • Μαζί προχωράμε!

  • Ονειρευόμαστε:

    ...μια νεολαία δυναμική, τολμηρή και πεισματάρα, η οποία οραματίζεται, αναζητά και δεν σταματά ποτέ να διεκδικεί... μια πόλη φιλόξενη, ζωντανή, δημιουργική, που δίνει ευκαιρίες στους ανθρώπους της για εξέλιξη και ανάπτυξη, μια πόλη με χαρακτήρα, προοπτική και όραμα... μια κοινωνία πολυπολιτισμική, ελεύθερη, μια κοινωνία με ιδανικά, αξίες και ηθική... ανθρώπους ευτυχισμένους, χαρούμενους και αποφασιστικούς...με γνώση, λογική και συναισθήματα σε πλήρη αρμονία...
  • αντιδραστικότητα;

  • Θέλω (Jorge Bucay)

    Θέλω να με ακούς, χωρίς να με κρίνεις

    Θέλω τη γνώμη σου, χωρίς συμβουλές

    Θέλω να με εμπιστεύεσαι, χωρίς απαιτήσεις

    Θέλω τη βοήθειά σου, κι όχι ν΄αποφασίζεις για μένα

    Θέλω να με προσέχεις, χωρίς να με ακυρώνεις

    Θέλω να με κοιτάς, χωρίς να προβάλεις τον εαυτό σου σε μένα

    Θέλω να μ΄αγκαλιάζεις, χωρίς να με κάνεις να ασφυκτιώ

    Θέλω να μου δίνεις ζωντάνια, χωρίς να με σπρώχνεις

    Θέλω να με υποστηρίζεις, χωρίς να με φορτώνεσαι

    Θέλω να με προστατεύεις, χωρίς ψέματα

    Θέλω να πλησιάζεις χωρίς να εισβάλλεις

    Θέλω να ξέρεις τις πλευρές μου που πιο πολύ σε ενοχλούν. Να τις αποδέχεσαι και να μην προσπαθείς να τις αλλάξεις

    Θέλω να ξέρεις... πως σήμερα μπορείς να βασίζεσαι πάνω μου... xωρίς όρους

  • ΟΧΙ ΣΤΟ ΑΛΚΟΟΛ

  • ΟΧΙ ΣΤΗΝ internet ΕΞΑΡΤΗΣΗ

  • Ένα παιδί συμβουλεύει…

    Ένα παιδί δίνει 13 πολύτιμες συμβουλές στους γονείς του

    Ø Μη φοβάστε να είστε σταθεροί μαζί μου. Αυτό θα με κάνει να νιώθω περισσότερη σιγουριά.

    Ø Μη με παραχαϊδεύετε. Ξέρω πολύ καλά πως δεν πρέπει να μου δίνετε οτιδήποτε σας ζητώ. Σας δοκιμάζω μονάχα για να δω.

    Ø Μη με κάνετε να νιώθω μικρότερος απ΄ ότι είμαι. Αυτό με σπρώχνει να παριστάνω καμιά φορά το «σπουδαίο».

    Ø Μη μου κάνετε παρατηρήσεις μπροστά στον κόσμο, αν μπορείτε. Θα προσέξω περισσότερο αυτό που θα μου πείτε, αν μου μιλήσετε ήρεμα, μια στιγμή που θα είμαστε οι δυο μας.

    Ø Μη μου δημιουργείτε το συναίσθημα πως τα λάθη μου είναι αμαρτήματα. Μπερδεύονται έτσι μέσα μου όλες οι αξίες που έχω μάθει να αναγνωρίζω.

    Ø Μην πέφτετε σε αντιφάσεις. Με μπερδεύετε έτσι αφάνταστα και με κάνετε να χάνω την πίστη μου σε εσάς.

    Ø Μη με αγνοείτε, όταν σας κάνω ερωτήσεις, γιατί θα ανακαλύψετε πως θα αρχίσω να παίρνω τις πληροφορίες μου από άλλες πηγές.

    Ø Μην προσπαθείτε να με κάνετε να πιστέψω πως είστε τέλειοι ή αλάνθαστοι. Είναι μια δυσάρεστη έκπληξη για μένα, όταν ανακαλύπτω πως δεν είστε ούτε το ένα ούτε το άλλο.

    Ø Μη διανοηθείτε ποτέ πως θα πέσει η υπόληψή σας αν μου ζητήσετε συγγνώμη. Μια τίμια αναγνώριση του λάθους σας μου δημιουργεί πολύ θερμά αισθήματα απέναντί σας.

    Ø Μην ξεχνάτε πως μ΄ αρέσει να πειραματίζομαι. Χωρίς αυτό δεν μπορώ να ζήσω. Σας παρακαλώ παραδεχτείτε το.

    Ø Μην ξεχνάτε πόσο γρήγορα μεγαλώνω. Θα πρέπει να σας είναι δύσκολο να κρατήσετε το ίδιο βήμα με μένα, αλλά προσπαθήστε σας παρακαλώ.

    Ø Μην ξεχνάτε πως δεν θα μπορέσω να αναπτυχθώ χωρίς πολλή κατανόηση και αγάπη. Αυτό όμως δεν χρειάζεται να το πω, έτσι δεν είναι;

    Ø Μη μου λέτε ποτέ ψέματα!

  • Παιδί ή Ενήλικος;

  • Αυτοεκτίμηση, αυτή η… Άγνωστη!

    10 τρόποι για να βοηθήσετε το παιδί σας να εκτιμά τον εαυτό του.

    vΕπικοινωνήστε ανοιχτά με το παιδί σας.

    vΜάθετε να το ακούτε.

    vΣυμπεριλαμβάνε-τε το παιδί σας στις οικογενειακές συζητήσεις. Δείξτε του ότι εκτιμάτε τις απόψεις του.

    vΠροσπαθήστε να καταλάβετε την άποψη του παιδιού σας.

    vΔώστε στο παιδί σας ευθύνες κατάλληλες για την ηλικία του.

    vΒάλτε σταθερά όρια. Τα παιδιά θέλουν να ξέρουν τι περιμένουν οι άλλοι από αυτά.

    vΝα είστε γενναιόδωροι αλλά και ειλικρινείς όταν επαινείτε ή παροτρύνετε τα παιδιά.

    vΒοηθήστε το παιδί σας να θέσει στόχους και βοηθήστε το να τους πραγματοποιήσει.

    vΝα θυμάστε ότι η νίκη δεν είναι το παν. Το σημαντικό είναι η προσπάθεια.

    vΓίνετε θετικό πρότυπο. Αισθανθείτε περήφανος/η για τον εαυτό σας.

  • Μάς χρειάζονται!

  • «Αν ένα παιδί…» της Dorothy Law Nolte

    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κριτική:
    Μαθαίνει να κατακρίνει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην έχθρα:
    Μαθαίνει να καυγαδίζει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ειρωνεία:
    Μαθαίνει να είναι ντροπαλό
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ντροπή:
    Μαθαίνει να αισθάνεται ένοχο
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κατανόηση:
    Μαθαίνει να είναι υπομονετικό
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στον έπαινο:
    Μαθαίνει να εκτιμάει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στη δικαιοσύνη:
    Μαθαίνει να είναι δίκαιο
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην αποδοχή:
    Μαθαίνει να αγαπάει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ασφάλεια:
    Μαθαίνει να έχει πίστη στον εαυτό του και στους άλλους
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην επιδοκιμασία:
    Μαθαίνει να εκτιμάει
    ☼Αν ένα παιδί ζει μέσα στην φιλία:
    Μαθαίνει να βρίσκει την αγάπη μέσα στον κόσμο
  • Όχι στις διακρίσεις!

  • “Πέτα μακριά το ραβδί σου!”

    Από το βιβλίο “Πέτα μακριά το ραβδί σου (Πειθαρχία χωρίς δάκρυα)” των Ρούντολφ Ντράικωρς & Περλ Κάσελ:

    “Το παιδί χρειάζεται ενθάρρυνση σαν το φυτό που χρειάζεται ήλιο και νερό”

    “Μπορούμε να αποδοκιμάζουμε τις πράξεις του παιδιού, χωρίς ν’ αποδοκιμάζουμε το ίδιο το παιδί”

    “Η ελευθερία βλασταίνει από το σπόρο της πειθαρχίας”

    “Μόνο σ’ ένα ήρεμο και συμφιλιωμένο περιβάλλον μπορεί το παιδί να αναπτύξει ελεύθερα την προσωπικότητά του και το δυναμικό του”

    “Η τιμωρία αφήνει να εννοηθεί οτι το παιδί από μόνο του δεν έχει αξία”

  • Στόχευε Ψηλά!

  • Εμείς οι Λίγοι

    Είμαστε εμείς οι ονειροπαρμένοι τρελλοί της γης

    με τη φλογισμένη καρδιά και τα έξαλλα μάτια

    Είμαστε οι αλύτρωτοι στοχαστές και οι τραγικοί ερωτευμένοι

    Χίλιοι ήλιοι κυλούνε μες στο αίμα μας

    κι ολούθε μας κυνηγά το όραμα του απείρου

    Η φόρμα δεν μπορεί να μας δαμάσει

    Εμείς ερωτευθήκαμε την ουσία του είναι μας

    και σ’ όλους μας τους έρωτες αυτήν αγαπούμε

    Είμαστε οι μεγάλοι ενθουσιασμένοι κι οι μεγάλοι αρνητές

    Κλείνουμε μέσα μας τον κόσμο όλο και δεν είμαστε τίποτα απ’αυτόν τον κόσμο

    Οι μέρες μας είναι μια πυρκαγιά κι οι νύχτες μας ένα πέλαγο

    Γύρω μας αντηχεί το γέλιο των ανθρώπων...

    (Γιώργος Μακρής)

  • Αφήστε να πετάξει!

  • Η επόμενη μέρα

    Επειδή κάθε δευτερόλεπτο μετράει

    πρέπει τώρα ν' αρχίσουμε να γράφουμε όλο και περισσότερα ποιήματα

    για να καθαρίσουμε το τοπίο από τον τρόμο, την απειλή και τον θάνατο

    πρέπει τώρα να εξορκίσουμε τους εφιάλτες που κρύβονται ακόμη μέσα στην ελευθερία

    έτοιμοι να μας πιουν όλο το αίμα

    κι επειδή όποιος σήμερα ξεχαστεί μέσα στον εαυτό του θα είναι αύριο λησμονιά και στάχτη

    πρέπει τώρα να μάθει τι θα πει εχθρός και αδικία

    διότι η πραγματικότητα δεν γίνεται κατανοητή χωρίς την κατανόηση της αθλιότητας και της απελπισίας

    κι επειδή κάθε δευτερόλεπτο μετράει πρέπει από τώρα να πάμε στο σχολείο της φαντασίας

    για να σώσουμε ξανά τα όνειρα.

    (Γιώργος Βέης)

  • Γίνε Αστέρι!

    Αν δεν μπορείς να είσαι πεύκο στην κορυφή του λόφου, χαμόδεντρο να γίνεις στην κοιλάδα, μα να γίνεις το πιο όμορφο χαμόδεντρο στου ρυακιού την όχθη. Γίνε θάμνος, αν δεν μπορείς δέντρο να είσαι.

    Κι αν δεν μπορείς να είσαι θάμνος, γίνε χλόη κι ομόρφαινε τις παρυφές του δρόμου. Αν δεν μπορείς να είσαι δρυς, γίνε μικρή φιλύρα αλλά η ομορφότερη κοντά στη λίμνη.

    Να γίνουμε όλοι καπετάνιοι δεν μπορούμε, χρειάζεται και πλήρωμα, έχει δουλειά για όλους, άφθονες δουλειές, μεγάλες και μικρές και πρέπει ο καθένας μας ό,τι μπορεί να κάνει.

    Αν δεν μπορείς να είσαι ο ήλιος, γίνε αστέρι, από το μέγεθος ούτε κερδίζεις ούτε χάνεις, να είσαι ο καλύτερος σ' αυτό που είσαι.

    (Douglas Malloch)

  • Αγαπάμε τα ζώα

  • Ένα παιδί μέσα μας

  • Η παιδική ηλικία είναι το βασίλειο της μεγάλης δικαιοσύνης και της βαθιάς αγάπης. Στα χέρια ενός παιδιού κανένα πράγμα δεν είναι σπουδαιότερο από κάποιο άλλο. Παίζει με μια χρυσή καρφίτσα ή με ένα λευκό λουλούδι. Δεν έχει φόβο της απώλειας.

    Για το παιδί ο κόσμος εξακολουθεί να είναι το όμορφο δοχείο μέσα στο οποίο δεν χάνεται τίποτα.

    Δεν αναγκάζει τα πράγματα να εγκατασταθούν κάπου. Τα αφήνει να διαβούν μέσα από τα χέρια του σαν αγέλη σκοτεινών νομάδων που περνούν κάτω από μιαν αψίδα θριάμβου. Για λίγο φωτίζονται μέσα στην αγάπη του και έπειτα σκοτεινιάζουν ξανά·

    ό,τι φωτίστηκε μέσα στην αγάπη του παραμένει εντός της σαν εικόνα που δεν πρόκειται να χαθεί.

    (Ράινερ Μαρία Ρίλκε)

  • Χωρίς διακρίσεις

  • Ευτυχείτε!

  • Μαθαίνεις

    Μετά από λίγο μαθαίνεις την ανεπαίσθητη διαφορά ανάμεσα στο να κρατάς το χέρι και να αλυσοδένεις μια ψυχή.

    Και μαθαίνεις πως αγάπη δε σημαίνει στηρίζομαι Και συντροφικότητα δε σημαίνει ασφάλεια

    Και αρχίζεις να μαθαίνεις πως τα φιλιά δεν είναι συμβόλαια Και τα δώρα δεν είναι υποσχέσεις

    Και αρχίζεις να δέχεσαι τις ήττες σου με το κεφάλι ψηλά και τα μάτια ορθάνοιχτα Με τη χάρη μιας γυναίκας και όχι με τη θλίψη ενός παιδιού

    Και μαθαίνεις να φτιάχνεις όλους τους δρόμους σου στο σήμερα, γιατί το έδαφος του αύριο είναι πολύ ανασφαλές για σχέδια…

    Και τα όνειρα πάντα βρίσκουν τον τρόπο να γκρεμίζονται στη μέση της διαδρομής

    Μετά από λίγο καιρό μαθαίνεις… Πως ακόμα κι η ζέστη του ήλιου μπορεί να σου κάνει κακό.

    Έτσι φτιάχνεις τον κήπο σου εσύ Αντί να περιμένεις κάποιον να σου φέρει λουλούδια

    Και μαθαίνεις ότι, αλήθεια, μπορείς να αντέξεις Και ότι, αλήθεια, έχεις δύναμη Και ότι, αλήθεια, αξίζεις

    Και μαθαίνεις… μαθαίνεις… με κάθε αντίο μαθαίνεις

    (Χόρχε Λουίς Μπόρχες)

  • Θυμούμαι μικρός κάθουμουν συχνά στο κατώφλι του σπιτιού μας, έλαμπε ο ήλιος, καίγουνταν ο αγέρας, σ' ένα μεγάλο σπίτι στη γειτονιά πατούσαν σταφύλια, μύριζε ο κόσμος μούστο, κι εγώ σφαλνούσα τα μάτια ευτυχισμένος, άπλωνα τις φούχτες και περίμενα, κι έρχουνταν ο Θεός, όσο ήμουν παιδί ποτέ δε με γέλασε, έρχουνταν, παιδί κι αυτός σαν και μένα, και μού 'βαζε στα χέρια τα παιχνιδάκια του τον ήλιο, το φεγγάρι, τον άνεμο. "Χάρισμά σου" μού 'λεγε "χάρισμά σου, παίξε μαζί τους, εγώ έχω κι άλλα." Άνοιγα τα μάτια, ο Θεός εξαφανίζουνταν μα απόμεναν στα χέρια μου τα παιχνιδάκια του.

    (Νίκος Καζαντζάκης, "Αναφορά στον Γκρέκο")

  • Ενώ εσύ μου φώναζες…

    Μου μάθαινες να σε φοβάμαι…

    Τραυμάτιζες την αυτοπεποίθηση μου…

    Μου μάθαινες ότι δεν είχα αξιοπρέπεια επειδή ήμουν μικρός…

    Μου μάθαινες να μην τολμάω, να μη δοκιμάζω, να μην προσπαθώ να ανακαλύπτω, να μην παίρνω πρωτοβουλίες, για να μη θυμώνεις…

    Με έκανες να νιώθω ασήμαντος και αδύναμος…

    Μου έδειχνες ότι δεν μπορούσα να σε εμπιστεύομαι…

    Μου μάθαινες ότι δεν μπορούσα να σου μιλήσω αν είχα κάποιο πρόβλημα ή κάποιος μου έκανε κακό, γιατί φοβόμουν πώς θα αντιδρούσες…

    Μου μάθαινες ότι όταν αγαπάμε κάποιον, έχουμε δικαίωμα να του φερόμαστε άσχημα…

    Η φωνή σου δεν με άφηνε να σκεφτώ τα λόγια σου…

    Ίδρωνα, η καρδιά μου χτυπούσε δυνατά, το στομάχι και τα αυτιά μου πονούσαν…

    Θύμωνα που δεν νοιαζόσουν για αυτά που ήθελα να σου πω…

    Αναρωτιόμουν που πήγε ο μπαμπάς μου…

    Mου μάθαινες να φωνάζω κι εγώ…

    Ήμουν μόνος μου…

    Σκεφτόμουν ότι δεν μ’ αγαπάς πια…

    Μου μάθαινες ότι επιτρέπεται να φέρομαι άσχημα σε κάποιον πιο αδύναμο από μένα…

    Μου μάθαινες πώς να φερθώ στα παιδιά μου όταν μεγαλώσω…

    Δεν φανταζόσουν τον αγώνα που πρέπει να δώσω τώρα που μεγάλωσα, για να μη γίνω σαν εσένα…   

  • Και τώρα είσαι

    και είμαι τώρα

    και είμαστε ένα μυστήριο

    που δε θα συμβεί ποτέ ξανά,

    ένα θαύμα που δεν έχει συμβεί

    ποτέ στο παρελθόν

    και λάμποντας αυτό το τώρα μας

    πρέπει να φτάσει στο τότε

    (E.E.Cummings)

Μάθε μπαμπά μου ψηφιακά γράμματα…

Η ασφάλεια όπως και η προστασία των παιδιών στο διαδίκτυο τέθηκε επί τάπητος στο πλαίσιο της Ημέρας Ασφαλούς Διαδικτύου, η οποία γιορτάστηκε προχθές. Σύμφωνα με έρευνα της Unicef, στην ΕΕ, σχεδόν 6 στα 10 παιδιά από 9 έως 16 ετών έχουν προφίλ κοινωνικής δικτύωσης.

Με παρέμβαση σε συνέδριο του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, η Unicef επισημαίνει ως σοβαρότερους κινδύνους κατά την πλοήγηση παιδιών στο διαδίκτυο: να πέσουν επάνω σε εικόνες από παιδιά που πέφτουν θύματα εκμετάλλευσης ή και σεξουαλικής κακοποίησης, να πέσουν θύματα επιτήδειων που θέλουν μέσω του διαδικτύου είτε να έχουν εικονικό σεξ ή να τα «ψαρέψουν» για να κάνουν σεξ εκτός διαδικτύου, να πέσουν θύματα βίας είτε από συνομηλίκους τους είτε από μεγαλύτερους με τη χρήση του διαδικτύου (bullying – εκφοβισμός).

«Σημαντικό είναι επίσης ότι στα παιδιά, ανάλογα και με την ηλικία, δεν είναι ευκρινή τα όρια μεταξύ του πραγματικού και του ψηφιακού κόσμου. Μελέτες από αρκετά μέρη του κόσμου δείχνουν ότι τα νεαρά άτομα συχνά νοιώθουν ασφαλέστερα όταν μοιράζονται πάρα πολύ ευαίσθητες προσωπικές πληροφορίες ή όταν επιδεικνύουν σεξουαλική συμπεριφορά συνδεδεμένοι, παρά εκτός σύνδεσης», αναφέρεται στην έκθεση.

Ανάμεσα σε άλλα, συστήνεται η χρήση του διαδικτύου και από τους γονείς, η αφιέρωση χρόνου και ενδιαφέροντος από τους γονείς για τις εμπειρίες των παιδιών στο διαδίκτυο, η πρόσβαση σε μηχανισμούς-φορείς υποδοχής καταγγελιών, ενημερωμένοι φίλοι που μπορούν να βοηθήσουν και πρόσβαση σε πηγές πληροφόρησης κατάλληλης με την ηλικία των παιδιών.

Στο μεταξύ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεσμεύτηκε να προωθήσει εντός του 2013 τον εφοδιασμό όλων των συσκευών που έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο με εργαλεία γονικού ελέγχου και αναφοράς για επιζήμιου περιεχομένου και επαφών.

Ε δ ώ η Έκθεση της Unicef

Ε δ ώ  το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου

Ελληνική Ανοικτή Γραμμή για το παράνομο περιεχόμενο του ιντερνετ: Safeline.gr

Ενημερωτικός Κόμβος Πανελ.Σχολικού Δικτύου: Internet-safety.sch.gr

Συμβουλές για ασφαλή χρήση του Διαδικτύου από τα παιδιά: Kidsatsafety.gr

Αρχή Προστασίας Δεδομένων: Dpa.gr

Συμβουλευτική Πλατφόρμα για ασφαλή πλοήγηση στο Διαδίκτυο: Cyberkid.gov.gr

Γραμμή Βοήθειας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ: 800 11800 15

~.~.~.~.~

Οδηγίες και συμβουλές προς «ναυτιλλομένους» στον κυβερνοχώρο ώστε να αποφεύγονται οι κακοτοπιές κατά την πλοήγηση

Το μαχαίρι δεν είναι τίποτε άλλο από ένα εργαλείο: μπορείς να το χρησιμοποιήσεις για να φας, μπορείς να το χρησιμοποιήσεις και για να σκοτώσεις. Η φράση αυτή ταιριάζει γάντι στο Ιντερνετ: εκεί μπορεί κανείς να συναντήσει παιδεραστές, δολοφόνους, εκβιαστές και απατεώνες· μπορεί, όμως, να συναντήσει και σοφούς, επιστήμονες, ανθρώπους πρόθυμους να τον βοηθήσουν και να λύσουν όλες τις απορίες του, αλλά και έναν απίστευτο πλούτο γνώσεων που ξεπερνά σε όγκο το περιεχόμενο των μεγαλύτερων βιβλιοθηκών του κόσμου.

Το Διαδίκτυο είναι κι αυτό ένα εργαλείο, ευεργετικό και βλαπτικό ταυτόχρονα. Το θέμα είναι πώς θα το χρησιμοποιήσεις.
Στη χώρα μας το Ιντερνετ γνωρίζει θεαματική εξάπλωση τα τελευταία χρόνια. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι Ελληνες αρχίζουν να το χρησιμοποιούν από το… νηπιαγωγείο: 2 στα 10 νήπια και 5 στους 10 μαθητές του δημοτικού σερφάρουν σήμερα στον Παγκόσμιο Ιστό.

Πόσο έτοιμα είναι, όμως, τα παιδιά να βουτήξουν από τόσο νωρίς στα ψηφιακά ύδατα; Και πόσο προετοιμασμένοι είναι οι γονείς τους να τα καθοδηγήσουν;Τα ερωτήματα αυτά απασχόλησαν το συνέδριο του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου με θέμα «Σύνδεση με σύνεση», που διοργανώθηκε στο πλαίσιο της Ημέρας Ασφαλούς Διαδικτύου η οποία γιορτάστηκε προχθες σε 100 χώρες όλου τον κόσμου.

Το Ιντερνετ είναι κόλαση ή παράδεισος; «Θα έλεγα ότι είναι ένας ελεγχόμενος παράδεισος» είπε στα «ΝΕΑ»  η δρ Βερόνικα Σαμαρά, συντονίστρια του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου.Και εξήγησε τι εννοεί: «Αν προσέχουμε και τηρούμε τους κανόνες, μόνο να κερδίσουμε έχουμε από το Ιντερνετ. Αν, όμως, δεν κινούμαστε με σύνεση και δεν αποφεύγουμε τα επικίνδυνα μονοπάτια μπορεί πολύ εύκολα από τον παράδεισο να βρεθούμε στην κόλαση, χωρίς να έχουμε τη δυνατότητα να γυρίσουμε πίσω».

Δεκάδες ειδικοί ανέλυσαν στο συνέδριο τρόπους προστασίας των ανηλίκων και των ενηλίκων στην ψηφιακή εποχή, δίνοντας οδηγίες για ορθολογική χρήση του μέσου. Αν, όμως, έπρεπε να κρατήσουμε μόνο μία συμβουλή, ποια θα ήταν αυτή;«Προσοχή στα προσωπικά δεδομένα!» λέει χωρίς ενδοιασμούς η δρ Σαμαρά. «Η αποκάλυψη όσο το δυνατόν λιγότερων πληροφοριών για εμάς, αλλά και ο σεβασμός των δεδομένων των άλλων, είναι το Α και το Ω. Πρέπει πάντα να έχουμε στο μυαλό μας πως ό,τι ανεβαίνει στο Διαδίκτυο παύει αυτόματα να είναι ιδιωτικό».

Online κίνδυνοι. Με τη διείσδυση του Ιντερνετ σε όλο και μικρότερες ηλικίες αυξήθηκαν ραγδαία και οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν για τους ανηλίκους: σύμφωνα με έρευνα της μη κυβερνητικής οργάνωσης Ν.Ε.Ο.Ι., ένα στα τρία ελληνόπουλα έχει πέσει θύμα παρενόχλησης μέσω του facebook και των υπόλοιπων κοινωνικών δικτύων.Οπως είπε στο συνέδριο η 18χρονη Εύα Μυλωνά – η οποία, μαζί με άλλους νέους, συμμετέχει στο Πάνελ Νέων του δικτύου Saferinternet.gr – «το Διαδίκτυο δίνει στους ανθρώπους τη δυνατότητα να αναπτύξουν μια δεύτερη ζωή. Οπως, λοιπόν, προστατεύουμε τη ζωή μας στον έξω κόσμο, έτσι επιβάλλεται να το κάνουμε και στον εικονικό».

Τα στοιχεία της Ελληνικής Ανοικτής Γραμμής SafeLine για το παράνομο περιεχόμενο στο Διαδίκτυο δεν είναι ενθαρρυντικά: το 2012 καταγράφηκαν 2.600 καταγγελίες για παράνομη δραστηριότητα, το μεγαλύτερο ποσοστό των οποίων αφορούσε ζητήματα προσωπικών δεδομένων.Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της Γραμμής SafeLine, δρα Νίκο Φρυδά, τουλάχιστον το ένα τρίτο των περιπτώσεων είχαν να κάνουν με την έλλειψη σεβασμού της διαδικτυακής ταυτότητας και της ιδιωτικής ζωής των χρηστών.

Μόνο για το facebook έγιναν 845 καταγγελίες, οι οποίες περιελάμβαναν – μεταξύ άλλων – περιπτώσεις δημιουργίας ψεύτικων προφίλ και κρούσματα διαδικτυακού εκφοβισμού (cyberbulling). Το 11% των καταγγελιών αφορούσαν περιστατικά παιδικής πορνογραφίας και σεξουαλικής παρενόχλησης ανηλίκων, τα οποία τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί στη χώρα μας.

Την ίδια στιγμή, ανησυχία προκαλεί το φαινόμενο του grooming. Πρόκειται για περιστατικά αποπλάνησης ανηλίκων από παιδόφιλους που προσποιούνται ότι είναι έφηβοι και μπαίνουν σε chatrooms και κοινωνικά δίκτυα για να προσελκύσουν παιδιά με σκοπό να τα κακοποιήσουν.Οι ανήλικοι πρέπει να αποφεύγουν να συνομιλούν με αγνώστους στο Ιντερνετ και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αποκαλύπτουν τα προσωπικά τους στοιχεία. Το τηρούν όμως;

«ΤΑ ΝΕΑ» έκαναν ένα πρόχειρο πείραμα σε γνωστό διαδικτυακό chatroom όπου συχνάζουν ανήλικοι. Μέσα σε λιγότερο από μισή ώρα καταφέραμε να πείσουμε δύο χρήστες (ηλικίας 15 και 17 ετών, κατά δήλωσή τους) να μας αποκαλύψουν το e-mail και τη διεύθυνσή τους στο Skype.

Τα προσωπικά δεδομένα. Σε μείζον πρόβλημα για τους χρήστες του Διαδικτύου ανάγεται η παραβίαση της ιδιωτικότητάς τους.

«Οι διαφημίσεις που εμφανίζονται όταν πλοηγούμαστε στο Ιντερνετ, οι οποίες είναι σχετικές με αναζητήσεις που έχουμε κάνει σε μηχανές αναζήτησης, οφείλονται σε cookies (σ.σ.: αρχεία δεδομένων που αποθηκεύονται κάθε φορά που μπαίνουμε σε ένα σάιτ) που καταγράφουν τις διαδικτυακές μας δραστηριότητες. Για την εγκατάσταση των cookies απαιτείται η ρητή συγκατάθεση του χρήστη, κάτι το οποίο δεν συμβαίνει» ανέφερε ο δρ Κωνσταντίνος Λιμνιώτης, πληροφορικός ελεγκτής της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.

Μια απλή δοκιμή στο Google είναι αρκετή: ψάξτε για ταξίδια στο Λονδίνο και σύντομα κατά την πλοήγησή σας στον Παγκόσμιο Ιστό θα βρεθείτε αντιμέτωποι με καταχωρίσεις τουριστικών πρακτορείων που διαφημίζουν – τι άλλο; – ταξίδια στη βρετανική πρωτεύουσα!

Μάθε, μπαμπά μου, να σερφάρεις

Ξέρουν οι Ελληνες – παιδιά και μεγάλοι – πώς να χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο; «Δυστυχώς, υπάρχει ένα εμφανές ψηφιακό χάσμα γενεών. Τα Ελληνόπουλα χρησιμοποιούν κατά κόρον το Ιντερνετ, ωστόσο δεν είναι ψηφιακά εγγράμματα. Απλώς παίζουν παιχνίδια, ανεβάζουν ή βλέπουν βιντεάκια στο YouTube και επικοινωνούν με τους φίλους τους στο facebook. Ομως το Διαδίκτυο δεν είναι μόνον αυτά. Πρέπει να γνωρίσουμε καλά το εργαλείο και να μάθουμε να το αντιμετωπίζουμε με κριτική σκέψη», σημειώνει η δρ Βερόνικα Σαμαρά.

Ερευνα του ιστότοπου Kidsatsafety.gr κατέδειξε ότι οι γονείς ανηλίκων στην Ελλάδα επιδεικνύουν – λόγω άγνοιας – ιδιαίτερη χαλαρότητα αναφορικά με τις δραστηριότητες των παιδιών τους στο Ιντερνετ.

Ο υπολογιστής του παιδιού βρίσκεται σε κοινόχρηστο χώρο του σπιτιού μόνο στο 45% των περιπτώσεων (που σημαίνει ότι πάνω από τους μισούς ανηλίκους σερφάρουν χωρίς γονική επιτήρηση), ενώ μόνο ένας στους τρεις γονείς χρησιμοποιεί λογισμικό προστασίας από ακατάλληλες ιστοσελίδες (parental control). Ωστόσο, ένας στους τρεις θα γινόταν «φίλος» του παιδιού του στο facebook προκειμένου να το παρακολουθεί!

«Πολλοί γονείς θεωρούν ότι η τεχνολογία δεν είναι γι’ αυτούς και την αφήνουν στην άκρη. Αυτό είναι λάθος. Το Διαδίκτυο είναι εργαλείο και πρέπει ο γονέας να ξέρει πώς χρησιμοποιείται για να μπορέσει να καθοδηγήσει το παιδί του σωστά», τονίζει η δρ Βερόνικα Σαμαρά, συντονίστρια του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου.

Κολλημένοι με το facebook

Στην εποχή της κρίσης, οι Ελληνες στρέφονται στους φίλους τους. Οχι όμως στους πραγματικούς, αλλά στους… friends που έχουν στο facebook.

Στην Ελλάδα το κοινωνικό δίκτυο αριθμεί 3.970.000 χρήστες. Σύμφωνα με έρευνα της μη κυβερνητικής οργάνωσης Ν.Ε.Ο.Ι., ένα στα 10 μέλη του facebook στη χώρα μας δηλώνει ότι έχει τουλάχιστον… 1.500 φίλους, ενώ το 76% των ελλήνων χρηστών του facebook έχει περισσότερους από 100 φίλους.

Δεν λείπουν, όμως, και οι κακοτοπιές: το 15% δεν δηλώνει το πραγματικό του όνομα, ενώ ένας στους 10 παραδέχεται ότι έχει δημιουργήσει λογαριασμό με ψευδή στοιχεία, προκειμένου να παραπλανήσει ή να κατασκοπεύσει κάποιο άτομο.

Την ίδια στιγμή, το 1% των νηπίων στην Ελλάδα και το 15% των μαθητών δημοτικού διατηρεί λογαριασμό στο facebook, παρά την απαγόρευση του κοινωνικού δικτύου για δημιουργία λογαριασμών σε άτομα κάτω των 13 ετών.

Μαντινάδες… ασφαλείας

Ποιος είπε ότι η εκπαίδευση δεν είναι διασκεδαστική; Πάντως όχι οι εκπαιδευτικοί της Κρήτης, οι οποίοι έδωσαν χώρο στη φαντασία των παιδιών, διοργανώνοντας διαγωνισμό μαντινάδας με θέμα το ασφαλές Ιντερνετ. Τον προσεχή Απρίλιο θα βραβευθούν σε ειδική εκδήλωση στα Χανιά οι καλύτερες μαντινάδες. Για τους ανυπόμονους, ιδού ένα δείγμα: «Σεργιάνιζε προσεκτικά στου Ιντερνετ τσι στράτες, γιατί πολλοί ‘ναι πονηροί και ψάχνουνε πελάτες»!
Πηγή: Εφημερίδες «Ελευθεροτυπία» & «Νέα»

Σχολιάστε