Απαιτούμε αξιοπρέπεια! Βαθιά ανθρώπινο αίτημα που αποτελεί και τον τίτλο εκπαιδευτικού εγχειριδίου του Ελληνικού Τμήματος της Διεθνούς Αμνηστίας που φιλοδοξεί να ανταποκριθεί σε δύο υψηλούς στόχους:
α) Την ανάπτυξη και υποστήριξη ενός δικτύου εκπαιδευτικών – υπερασπιστών των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στη σχολική και εκπαιδευτική κοινότητα της χώρας μας,
β) Την επιτυχή προώθηση των στόχων της εκστρατείας για την αντιμετώπιση της ανθρώπινης εξαθλίωσης και τον τερματισμό των παραβιάσεων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων που τη διαιωνίζουν.
Τα ανθρώπινα δικαιώματα στο σχολείο δεν εννοούνται ως διδασκαλία στην τάξη αλλά ως τρόπος σχολικής ζωής. Δεν πρόκειται για το δημιούργημα μερικών δασκάλων με καλή θέληση. Πρόκειται για τη δέσμευση στην αξιοπρέπεια που λαμβάνει η σχολική κοινότητα, με την παρότρυνση κάποιου εκπαιδευτικού – υποστηρικτή των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, με την υποστήριξη της διεύθυνσης και με την εμπλοκή της ευρύτερης κοινότητας.
Η ελληνική πολιτεία έχει θεσμοθετήσει από το 2003, με το νέο εκπαιδευτικό νόμο, την πλήρη και ποιοτική εφαρμογή και προστασία των δικαιωμάτων στο σχολείο καθώς και την υποστήριξη εκπαιδευτικών πρωτοβουλιών στην κατεύθυνση αυτή.
Σε αυτές τις θετικές προϋποθέσεις, η Διεθνής Αμνηστία θέλει να συμβάλει στην προώθηση και την καλλιέργεια της κουλτούρας σεβασμού και αξιοπρέπειας μεταξύ των ανθρώπων με τούτο το εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Πρόκειται για ένα ζωντανό πρόγραμμα που εξελίσσεται μαζί με ιδέες και προτάσεις που φιλοδοξούν να μεταμορφώσουν τη σχολική κουλτούρα, την οργάνωση της τάξης και του σχολείου και τις ανθρώπινες σχέσεις μέσα στην εκπαιδευτική και τοπική κοινωνία προς την κατεύθυνση των ιδεωδών των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Θεμελιώδεις αρχές λειτουργίας για ένα σχολείο που σέβεται και υπερασπίζεται τα ανθρώπινα δικαιώματα είναι, σύμφωνα με το Πλαίσιο για ένα Φιλικό στο Παιδί Σχολείο που προασπίζεται τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, Πρόγραμμα Εκπαίδευσης της UNICEF, οι εξής:
Το σχολείο που είναι φιλικό στο παιδί και προασπίζεται τα ανθρώπινα δικαιώματα:
- Αναγνωρίζει τα ανθρώπινα δικαιώματα όλων των παιδιών.
- Αντιμετωπίζει το παιδί με ολιστικές προσεγγίσεις. Οι εκπαιδευτικοί ενδιαφέρονται για τις ανάγκες και τα σημαντικά γεγονότα που συμβαίνουν στο παιδί πριν ακόμη εγγραφεί στο σχολείο (σε ό,τι αφορά την υγεία του για παράδειγμα) αλλά και όταν επιστρέφει στο σπίτι του.
- Είναι μαθητο-κεντρικό, δίνει δηλαδή έμφαση στην ψυχολογική και κοινωνική ευημερία του παιδιού.
- Είναι ευαίσθητο σε ζητήματα φύλου και φιλικό στα κορίτσια. Φροντίζει να εξαλείφει τα εμπόδια στη διαφυλική ισότητα και τις στερεοτυπίες και αναπτύσσει τις ικανότητες τόσο των κοριτσιών όσο και των αγοριών.
- Προωθεί την ποιοτική μάθηση. Οι μαθητές ενθαρρύνονται να σκέφτονται κριτικά, να θέτουν ερωτήματα, να εκφράζουν απόψεις και να εμπεδώνουν τις βασικές δεξιότητες.
- Παρέχει εκπαίδευση βασισμένη στην πραγματικότητα της ζωής των παιδιών. Κάθε παιδί χαίρεται τη μοναδικότητά του και τις προσωπικές του εμπειρίες στο σχολείο, στην κοινότητα και την οικογένειά του, δεδομένα που λαμβάνονται υπόψη από τους δάσκαλους με σκοπό την προώθηση της μάθησης και της ανάπτυξης.
- Ενεργεί ώστε να διασφαλίσει την ενσωμάτωση, το σεβασμό και την ισότητα ευκαιριών για όλα τα παιδιά. Στερεοτυπίες, αποκλεισμοί και διακρίσεις δεν είναι ανεκτές.
- Προωθεί τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των μαθητών μέσα στο σχολικό περιβάλλον καθώς και τον ακτιβισμό ευρύτερα στην κοινότητα.
- Ενθαρρύνει τις ικανότητες των εκπαιδευτικών, το ηθικό, την αποστολή και τη θέση τους διασφαλίζοντας ότι παρέχεται επαρκής κατάρτιση, αναγνώριση και ανταμοιβή στους δασκάλους.
- Εστιάζει στην οικογένεια. Φροντίζει για τη συνεργασία, ενδυνάμωση και βοήθεια των οικογενειών, των παιδιών, των γονέων και των εκπαιδευτικών ώστε όλοι να αναπτύξουν συνεργατικές σχέσεις.
Το πρώτο μέρος του Εγχειριδίου Εκπαιδευτικής δράσης
Ανθρώπινα Δικαιώματα = Λιγότερη Φτώχεια,
Οδηγός για τον εκπαιδευτικό «Απαιτούμε Αξιοπρέπεια»
ε δ ώ
και το δεύτερο μέρος
ε δ ώ
Filed under: Ανθρώπινη Ανάπτυξη,Διαπολιτισμική Αγωγή,Διαφορετικότητα,Δικαιώματα Ανηλίκων,Εφηβεία,Εκπαιδευτικό Υλικό,Νέα για Νέους,Οικογένεια |
Σχολιάστε